Ga naar inhoud

Stuur een e-mail om te boeken of meer informatie te ontvangen.

Opstappen tijdens zeilactiviteiten
Je bent van harte welkom aan boord op de avond voor vertrek.
Tijdens de weekeindtochten vanaf 20:00 uur of de waddentochten vanaf 18:00 uur.
We verwachten je, tenzij anders vermeld of in overleg, uiterlijk om 10:00 op de ochtend van vertrek aan boord.
Zie de informatie over onze tarieven.

Naturistisch

Zondag Ameland haven

Maandag Rustdag

Dinsdag Terschelling

Woensdag Ameland (de Hon)

Donderdag De rede van Schiermonnikoog

Vrijdag Lauwersoog

Het thema

Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016

Vrijblijvende adviezen voor andere Vriendschap-vaarders

Doe je een boodschap op het wad? Houd dan afstand van de boot en denk ook aan de stroming in relatie tot je boodschap

Voor toiletgebruik op de boot geldt: geen water op het wad, geen water onder je gat

Als je met je laarzen wegzakt in het slik: op je tenen lopen én blijven lopen

Vraag uw schipper om de enige echte Waddenkoffie. Neem geen genoegen met minder!

Weer of geen weer: geniet van het wad en wees lief voor alle bemanningsleden

Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016 Naturistische wadweek 2016

Verslag van Mark Vroonland

Naturisten week 26 jul 2014

Hiephiep hoera voor Coby

Aan boord: Bernard, Aletha, Ruud, Paul en Inge, zussen Willie en Tine, Hans, Pieter en very last but not least Mark

We treffen elkaar in de buitenhaven van Lauwersoog aan de zoute kant. De boodschappen zijn zaterdagochtend gehaald in Anjum en we staan te popelen om te gaan zeilen. HW om 11:30, maar er ontbreekt er nog een waarvan het 06 nummer niet klopte. Bijna waren we vertrokken; maar de geduldige schipper weet zich te beheersen.

Het is met recht een senioren bootje ( maar liefst 3 opvarenden zijn 80+ jaar oud, de jongste bijna 50), maar iedereen beweegt soepeltjes en van gene over de naakte lijven is geen sprake. Een klein stukje varen en we lopen vast. Het water is heerlijk van temperatuur en iedereen kan niet wachten van boord te springen. De waddenzee loopt leeg en we bouwen snel een dammetje rond het privezwembadje. Een goed begin.

met de luiken open is er zelfs stahoogte

Terug langs Lauwersoog en nog een keer. Wat zal het; het is overal mooi zeilweertje en zonnig en er is voor jong en oud, ervaren zeilers en minder ervaren een plekje aan boord. Met de luiken open is er zelfs stahoogte.

3Literpak wijn, de gele werkhandschoenen en poedellapjes;een handig zaklantaarntje en het boek van Godfried Bomans komen tevoorschijn; de regenpakken blijven onderin de tas. We krijgen een goede hygiene tip: geen handen wassen na een toiletbezoek in de afwasteil. Ook het plastic afval scheiden houden we erin.

Voor de begrafenis van een goede vriend/eilander willen Willie en Tine dinsdag op Ameland zijn. Met de veerboot op de hielen en wind tegen motoren we de aanlegsteiger voorbij en worden door de stroom flink weggezet. Er liggen al > 10 boten voor anker, dus we moeten een eindje verderop gaan liggen vanwege de "drukte". Het is prima te waden naar de wal (plons kopje onder) maar net die laatste meters bij de basaltblokken zijn gevaarlijk bestrooid met slakjes en scherpe oesterschelpen die je voeten openhalen. Hans en Pieter Mark sjouwen de jerrykan om de watertank bij te vullen na een flinke fietstocht over het eiland. Thanks! Terwijl de opvarenden zich vermaken zich op het eiland ( mintthee van de Hanos) wordt de Dirk eindelijk geschilderd door Bernard en Aletha. Hoewel ik me al vaak heb gestoord aan de roest en las verkleuringen; ziet het er plots iets te mooi en egaal geel uit. Oud en verweerd/gerimpeld is eigenlijk toch het mooist.

De weersgoden zijn ons gunstig gezind. We worden wakker met een briesje. Aan de rand van het geultje ligt een zeehond zijn yoga oefeningen te doen. Even verderop 3 lepelaars. Met een mooie zwaai leggen we in Holwerd aan op het strand in het zicht van de vele wachtenden op de veerboot. Mark gaat hier eerder dan gepland aan wal; we zwaaien hem met z'n allen na.

Hier is het grijs, maar de oostpunt van Ameland ligt in het zonnetje te wachten. Het lijkt wel een bounty eiland als we in de leucothea als bootvluchtelingen aan wal gaan. Maar wel met goed gevulde magen; dankzij de pannekoekenboot van Paul. Heerlijk luieren in de duinen en zwemmen in de Noordzee.

De week eindigt met een hartelijk afscheid in Lauwersoog.

hartelijk afscheid na een week samen varen

Bij thuiskomst nog wat mailtjes van de opstappers!

Mark

Welkom thuis allemaal! Wat hebben we een mooie week gehad samen. Ik dank jullie voor het fijne gezelschap en Bernard en Aletha in het bijzonder voor de full-service organisatie

Pieter

Nu weer wennen aan het leven op het land, maar dan wel met stahoogte en stromend warm en koud water. Het blijft afzien.

Hans

Bovenste Beste Wadgenoten; Heel, heel voorzichtig probeer ik weer op aarde te landen. Mijn zeebenen beginnen al iets rustiger te worden. Bij mijn thuiskomst, na het afleveren van Pieter, heb ik eerst vijgen geplukt en gegeten. Daarna de voordeur open gedaan het luik verwijderd en mijn bagage incl. mijzelf laten zakken. De 'sta' hoogte was ik al gewend.'s Morgens heerlijk een duik genomen in de sloot achter mijn huis, zonder eb en vloed problemen, en weer terug in mijn eigen huisskûtsje.

Aletha

Naturistenweek augustus 2011

Opvarenden waren Paul en José, Hans, Ralph, Janneke en schipper Rob.

Het was een dynamische week, de wind kwam uit alle hoeken van de windroos en varieerde in kracht tussen bladstil en 5. Ook de neerslag was wisselend, steeds weer berichten luisteren en plannen aanpassen. Meest hebben we het droog gehouden. Hans en José hebben de hele week heerlijk voor ons gekookt, José heeft veel thee, koek en andere hapjes voor ons gemaakt. Paul zorgde voor de muzikale omlijsting en Ralph, Janneke en Hans mochten met de touwen en zeilen spelen. Zoals al haast gebruikelijk zorgde Janneke vaak voor de koffie. Rob heeft ons allemaal geleerd hoe je een touw op een kikker belegd en heeft ons veilig en gezellig door deze week heen gezeild, hulde!

Naturistenweek augustus 2011 Naturistenweek augustus 2011 Naturistenweek augustus 2011

Het oostwad

We stapten op in Lauwersoog, Paul en José waren vrijdagavond al gearriveerd, de anderen kwamen op zaterdag, na het doen van de boodschappen zijn we voor de wind op de fok naar het Simonszand gevaren. Droogvallen, wandelen en zeehonden kijken. Het was heerlijk weer, een mooie start. Op zondag zijn we naar de Engelsmanplaat gegaan, met vol zeil tegen de wind in, prachtig zeilen. Zowel de Engelsmanplaat als het Simonszand worden jaar na jaar kleiner. Verschillende mensen gingen wandelen over de Engelsmanplaat, Janneke bleef wat lang met een vogelwachter praten en kwam daardoor later terug dan ze leuk vond, het water was inmiddels tot kniehoog gestegen.

Windstil

Op maandag zijn we naar Ameland gevaren, maandagavond hebben Ralph, Hans, Paul en Janneke het eiland onveilig gemaakt, ze kwamen terug op het schip met een mooi nieuw spreekwoord: ‘komt tij, komt raad’. Dinsdagochtend hebben dezelfde heren samen met José boodschappen gedaan. Rob heeft ze met het bootje van de dijk afgehaald. Voorzien van proviand konden we weer verder. Buien dreigden, dus goed ingepakt zijn we van wal gestoken, Janneke mocht aan het roer maar toen de veerboot onverhoeds vertrok heeft Rob het gauw van haar overgenomen. Deze dag dreigden van alle kanten buien maar we zijn er goeddeels tussendoor gezeild. In de loop van de middag werd het windstil, zo stil dat Janneke naast de boot kon gaan zwemmen. Paul is pannenkoeken gaan bakken en met een stilhangend zeil hebben we dat allemaal lekker opgegeten. Toen kwam er toch weer iets wind en konden we verder. Uiteindelijk moesten we op de motor, nauwelijks wind en tegenstroom. De Koffieboonenplaat lag vol met zeehonden, een prachtig gezicht. We zijn op de rand van de Boschplaat drooggevallen, heel weids en mooi. Tijdens de borrel speelden een paar zeehonden in het ondiepe water achter ons, de hele avond bleef het droog en warm.

Het groene strand

Woensdag zijn we op het groene strand van Terschelling gearriveerd. Paul had inmiddels ernstig last van zijn knie maar de huisarts had pas ’s middags om 4 uur tijd voor hem, toen is er een afspraak gemaakt met de huisarts in Workum. Op Terschelling hebben verschillende opvarenden gewandeld en/of het dorp bezocht, het was heel de dag mooi weer. Rob heeft zich verbaasd over een tjalk naast ons die het anker al had gehesen voordat het water hoog genoeg was. Kennelijk is deze tjalk toch weggekomen want een deel van de dag zeilde het schip vlak bij ons. Het was heerlijk zeilweer maar we voeren wel recht op een dikke bui af. Ineens begon het te plenzen. Alle schepen om ons heen streken de zeilen, alleen de Vriendschap heeft de bui onder vol zeil doorgemaakt. Achteraf zei Rob dat het zo hard regende dat hij het voorschip niet meer kon zien… Het was in ieder geval heel veel hemelwater, toch ook mooi, het zeewater werd haast vlakgeslagen door het vele water van boven, de lucht had bepaald een vreemde kleur, het had iets indrukwekkends. Na de bui een prachtige regenboog. Toen kwam de zon weer door, konden de natte jassen en broeken weer uit en zijn we verder gezeild naar Kornwerderzand en daar aangelegd.

Weer thuis

Op vrijdagochtend om zeven uur door de sluis en nog een laatste stukje zeilen over het IJsselmeer, zeilen netjes oprollen, schoon schip maken en auto’s ophalen. Het was weer een fijne week.

Naturistenweek augustus 2011

Naturistische wadzeilweek 31 juli t/m 6 augustus 2010

Toen ik het artikel over de wadzeilweek las wist ik het eigenlijk meteen. Dit is leuk, dit wordt fantastisch. Ik wil de Waddenzee wel eens bekijken en op deze manier is het wel heel bijzonder. Maar het duurde toch nog een week voordat ik me aanmeldde.

Maatje(s)

Omdat ik het leuk vind om dit met een maatje te beleven heb ik Ronny hierover verteld en uitgenodigd om mee te gaan. Omdat er later nog plaatsen beschikbaar zijn heb ik andere vrienden benaderd om ook mee te gaan. Stefanie en Maud en Ardine zijn ook enthousiast over de wadzeilweek en gaan mee.

Hernia

Ondanks dat ik al sinds mei weer mei hernia klachten loop en besluit ik toch mee te gaan met de zeilweek. Het lijkt me te leuk en we zien wel. Ik hoef me toch niet druk te maken of zwaar werk te doen?

Vrijdag 30 juli

Van schipper Rob hebben we te horen gekregen dat we de avond van tevoren al terecht kunnen op het schip. Van die mogelijkheid willen we graag gebruik maken (acclimatiseren). Dus vrijdag rond 7 uur vertrekken we. Eerst Ardine ophalen, dan naar Maud en Stefanie en dan Ronny ophalen. Bestemming Workum alwaar de boot, een skutsje, ligt. Meteen zijn we Maud en Stefanie (auto) al kwijt. Later blijkt dat ze nog even terug naar huis zijn gereden om de wc (?) te controleren. Rond 21 uur komen we dan eindelijk (beetje verkeerd gereden) in Workum aan bij de boot. Er is al iemand, Rita. Ik denk dat ze van de organisatie is, maar dat blijkt niet zo te zijn. De boot is ‘gewoon’ toegankelijk, niet op slot. Wij gaan aan boord, maar oh oh wat is dat krap allemaal. Ik wist al wel dat de kajuit laag zou zijn, maar het is allemaal erg wennen en ik stoot een paar maal mijn hoofd aan de lage onderdoorgangen. AU!. Bovendien blijken de meeste bedden reeds bezet. Ik kruip helemaal naar de boeg. In het gangpad ligt allerlei zeilhout, lastig. Daar is nog een slaapruimte, zonodig nog krapper (minder hoog). Daar ga ik niet bivakkeren is mijn eerste reaktie. Maar er blijkt een luik naar het dek te zijn en dat maakt het verschil. Ik heb trouwens geen andere keus dus vooruit maar. Bedje opmaken, voor tassen en koffer een plekje vinden. En dan voeg ik me bij de anderen die in het keukentje zitten. Ronny is niet helemaal tevreden met haar plek. Ze had daarover afspraken gemaakt met Rob, maar die zijn blijkbaar niet ingelost. Met haar voer ik (als vanouds) diskussies. Lekker uitdiepen dus, maar soms heel vermoeiend. We besluiten met z'n allen naar het centrum van Workum te gaan, even een kroegje pikken. Daar blijkt het al 23.30 te zijn. Het eerste kroegje is dicht, maar er is er nog een. Heerlijk even ontspannen met een glaasje en kennismaken met degenen die we nog niet kennen, Frans en Rita.

Zaterdag 31 juli

Rond 8.30 uur komt schipper Rob aan bij de boot met zijn dochter Eefke. We maken Kennis en Rob verteld over de boot (zijn pareltje) en ontvouwt de plannen voor de komende dagen. Omdat de wadzeilweek in Lauwersoog zal eindigen dient daar een auto afgeleverd te worden. Maud, Ronny en Rita zorgen daarvoor en doen een retourtje Lauwersoog. Intussen heeft Ardine haar twijfels of ze nog wel mee wil. Ze is emotioneel, maar waarom is (mij) niet duidelijk. Ze gaat naar de VVV om alternatieven (overnachtingen) te onderzoeken. We zeggen haar dat ze maar vooral haar gevoel moet volgen. Ik biedt haar mijn auto aan als voor het geval ze de week in Friesland wil blijven, maar ook voor haar bagage. Ik stel haar voor dat – als het zo uitkomt- ze met de auto vrijdag naar Lauwersoog komt.

Met Eefke ga ik naar de bakker. Ze is een gezellige meid en ze praat ronduit. Ze blijkt in Arnhem te wonen in een gastgezin ivm vooropleiding dansacademie (Artez). Na het ontbijt moeten er boodschappen worden gedaan voor de week. Iedereen mag zijn wensen kenbaar maken. Dus iedereen zijn eigen verslaving zullen we maar zeggen.Als Maud, Ronny en Rita terug zijn is het tijd om te vertrekken. We lossen de trossen, keren de boot en varen op de motor door Workum naar de haven en naar de sluis. Ardine heeft inmiddels besloten toch niet mee te gaan. Ze heeft een Bed en Breakfast geregeld. Ze vaart nog mee tot aan de sluis. Daar nemen we afscheid van haar. We varen het IJsselmeer op. Het weer is typisch hollands. Wind en wat regen. De fok is voldoende om op te zeilen. De veiligheidsvesten moeten aan terwijl we koers zetten naar Kornwerderzand (sluizen naar Waddenzee). Kitesurfers zien we kapriolen uithalen. Het waait er goed voor. Bij Kornwerderzand kruisen we de afsluitdijk. Voor zonsondergang (ca. 21 uur) meren we af aan de steiger na de sluizen. Stefanie maakt een heerlijk maaltje.

Zondag 1 augustus

Vandaag is de bestemming Oost Vlieland. Het weer is ten goede gekeerd, blootjesweer! De sfeer is goed. Na een lekker engels ontbijtje en het uitvaren op het wad gaan de zeilen omhoog. Vooral Maud en Rita assisteren Rob en Eefke bij het heisen van de zeilen e.d. Rob is een echte verteller, heel enthousiast over de boot (skutsje), het wad, het zeilen, de eilanden etc. Er is veel zeilkennis over te dragen aan deze onervaren bemanning. Hij doet het allemaal op een zeer bemiddelende manier. Boven land zien we bewolking hangen, op zee is het zonnig. Dat is vaak zo verteld Rob.

Er zijn (tegenwoordig) veel zeilers op het wad. Rob: “de ANWB is van grote invloed geweest dat zeilers ook op het wad zijn gaan zeilen. De organisatie is erg actief op het gebied van info-verstrekking waardoor zeilers een goed beeld hebben gekregen van de mogelijkheden op het wad.” Maar de andere boten volgen steevast de vaargeulen. De skutsje kan echter over de banken zeilen vanwege geringe diepgang en het feit dat de boot ophaalbare kielen heeft. Dat maakt dat de skutsje vaak sneller op zijn bestemming is omdat een rechtere koers gevaren kan worden.

Vlieland ziet er aantrekkelijk uit als we naderbij komen. Het duin geeft het eiland hoogte. Naar de vuurtoren loopt een zandpad. We vallen droog ruim van de kant.

We gaan op wad-verkenning en zoeken zeevruchten. Maud is al bezig oesters te zoeken. Dat wordt oesters eten/proeven. Niet iedereen voelt daarvoor, maar ik wil dat wel eens proberen. Rob weet hoe je ze moet bereiden. Je moet de kleinere schelpen hebben. Openmaken, goed spoelen en een beetje citroensap erbij doen. Dat is goed te eten zeg! Maud is helemaal enthousiast, maar Stefanie wil er niet aan. Jammer! En Ronny wil het ook wel eens proberen. Zo is het borreluurtje compleet.

Maandag 2 augustus

Vandaag is de bestemming Terschelling. Maar eerst gaan we even Vlieland Oost in. Naar de dokter. Ronny heeft lelijk haar hoofd gestoten en wil daar even naar laten kijken. En dan even door de winkelstraat wandelen. Even de sfeer opsnuiven, misschien iets kopen. Brood is er nog nodig.

Om 2 uur vertrekken we dan richting Terschelling. Een heerlijke voorspoedige tocht langs o.a. het onbewoonde eiland ‘de Richel’. Op het dek is het goed toeven genietend van de zee en de vergezichten. We vallen droog in de buurt van de aanlegsteiger van de ferry waar meer boten liggen. Het is tijd om even te zwemmen. Na Rob gaat Rita te water. Echte waterratten! Ik zwem richting steiger en kom langs een andere boot met de naam “Vrijheid”. Een mooie schuit en dat zeg ik tegen de opvarenden. Prompt wordt ik uitgenodigd voor een borreltje, terschellinger juttersbitter. Erg gezellig.

De boot valt droog vlak bij een watergeul. Daar zitten garnalen zegt Rob. Maud gaat garnalen vissen met het schepnet, maar erg veel levert het niet op. Wel genoeg om tijdens het borreluurtje te proeven. Beroepsvissers leggen in de geul een net aan. Dan ik het tijd om wat muziek te maken. Stefanie op viool en ik op gitaar. We spelen wat van ons repertoire. We krijgen bijval van de mensen/zeilers om ons heen en mensen aan de kant. Erg leuk.

Dinsdag 3 augustus

Vandaag is de bestemming Ameland. De vissers, die gisteren hun net hebben uitgelegd komen dit weer ophalen. Wij kijken met belangstelling naar de vangst. Maud wil graag een vis hebben en onderhandelt over e.e.a. Het wordt een harder voor 10 euro. Dat is goed betaald en wij kunnen een visje verschalken. Maud en Stefanie maken er een lekkere vissoep van. Ik mag vandaag sturen. Dat is leuk om te doen en je krijgt wat feeling met het zeilen.

's Avonds weer lekker muziek gemaakt. Stefanie probeert een zangsessie tot stand te brengen. Wat is ze toch aanstekelijk enthousiast. Leuk! Eefke maakt foto's en video-opnames van het musiceren. Rob wil er wel een compilatie van maken.

Woensdag 4 augustus

Bestemming Ameland Oost. Maar eerst is er gelegenheid om Nes op Ameland te bezoeken omdat het zeilen vanwege getij pas na 2 uur plaats gaat vinden. Ik ga met Ronny aan de wandel op weg naar Nes. Onderweg komen we Maud en Stefanie tegen. Samen drinken we koffie bij een café. En dan slaat het weer om. Het onweert (dichtbij) en het regent ineens pijpestelen. We wachten het af onder de luifel buiten. Even later komt Rob (op blote voeten, altijd) aanlopen en vergezeld ons. Als de regen na enige tijd wat luwt keren we terug naar de boot. Het is tijd om te vertrekken.

Naturistische wadzeilweek 31 juli t/m 6 augustus 2010

Onderhand wordt het tijd om contact op te nemen met Ardine. Wellicht is ze in Friesland gebleven en is ze met de auto in Lauwersoog.

Vandaag ben ik aan de beurt om te koken. Ik heb pannenkoeken voor het stel, maar het is erg lastig manouvreren in het keukentje. Kromme benen krijg je ervan, maar de pannenkoeken worden gewaardeerd. Lekker met spek, appeltjes, banaan, name it.Inmiddels wordt het duidelijk dat het vele gekruip op de boot gevolgen heeft voor mijn hernia. De pijn neemt toe.

Donderdag 5 augustus

Bestemming Schiermonnikoog. Maar eerst Ameland Oost beleven. Het is een paradijselijke plek. Een lange smalle strook duinachtig land met aan weerszijde de Wadden- en de Noordzee. Er komt bijna niemand omdat het ver weg is van de bewoonde wereld. Wel rijdt er af en toe een toeristenbus. Wij wanen ons in het paradijs. Ik neem de benen voor de koffie en loop langs de vloedlijn richting Noordzee 1,5 km verderop. Lekker even alleen langs de zee lopen. Terug neem ik de route rechtsteeks terug naar de boot over de duinenrij. Mooie uitzichten. En dan kom ik Rita en Stefanie tegen die nog onderweg zijn naar de branding. Ik loop mee. Bij de branding daagt Rita me uit om mee de zee in te gaan. Door de mui naar de volgende bank waar de golven veel hoger zijn. Lekker op de golven zwemmen. Rita is een mooi mens denk ik.

Rob en Eefke hebben zich inmiddels ook bij ons gevoegd en hij attendeert op de tijd. Het is tijd om terug te lopen naar de boot, door de duinen, een stukje kweldergebied, dan een stukje wad. Hier groeit ook zeekraal.Met Ardine afgesproken dat we elkaar vrijdagmorgen om 8 uur bij de sluis in Lauwersoog zullen treffen. We zullen dan nog een stukje van het Lauwersmeer gaan bezeilen en Ardine kan dan nog even mee.

De hernia begint toch wel lastig te worden en ik meldt kapitein Rob dat ik wellicht niet mee vaar op het Lauwersmeer om meteen maar naar huis te gaan.

Vrijdag 6 augustus

Bestemming Lauwersoog. Vanwege het tij wordt er vroeg opgestaan. Voor 7 uur varen we al richting Lauwersoog. Om 8 uur komen door de sluis van Lauwersoog. Vaarwel Waddenzee, adios. Het duurt nog even voordat we Ardine aan boord hebben. Samen doen we nog een tripje over het Lauwersmeer. Daar is het water weer zoet. Ik wil me wassen, het zoute water wegspoelen, maar waarom? Ik laat me door Maud met emmers water bekogelen, dan inzepen en weer emmers water en plons, zwemmen. Rob en Rita waren me al voorgegaan. Na een tochtje over het meer meren we rond 14uur af aan de jachthaven. Het zit er bijna op. We bekijken de vele jachten die er liggen, maar de skutsje heeft toch onze voorkeur (gekregen). Wat een schip, wat een mogelijkheden. Nu volgt de grote schoonmaak en het verdelen van de overgebleven spullen en het vereffenen van de kosten. Ardine bereidt de maaltijd. Het is een mooie dag, maar ik heb nu echt last van mijn hernia.

Naturistische wadzeilweek 31 juli t/m 6 augustus 2010 Naturistische wadzeilweek 31 juli t/m 6 augustus 2010 Naturistische wadzeilweek 31 juli t/m 6 augustus 2010

We nemen afscheid van elkaar, bedanken Rob en Eefke voor de mooie bijzondere tijd en hopen op een weerzien. Ardine wil wel rijden en ik vindt het best.

Naturistische (korte) Wadweek 3

Een korte vakantie, zeilend op de wadden met het bijna 100 jaar oude skûtsje “Vriendschap”. Het waren slechts 4 dagen, maar we genoten zo intens, dat het achteraf voelde alsof het er 14 waren. Want wat een fantastische tocht is het geweest!

Afwisselend weer

Prachtig weer gehad: eerst zonnig met stevig waaien, dus nog wat fris. Dan 2 dagen warm, maar tóch niet zonder wind. Op de laatste dag bewolkt en toen wel even een windstilte, maar dan ’s middags, als apotheose, een harde bries waarmee we een flinke snelheid behaalden tot 8 knopen, gepaard gaande met enkele zware, doch lauwe regenbuien.
Al die weertypes leverden prachtige momenten op. Veel van wat je wilt zien van het wad en meemaken op zo'n schip, is voor ons zo ongeveer aan bod gekomen.

Een fotoverslag.

De start is in Lauwersoog. Nog vóór de aankomst van onze schipper Rob vinden wij Vriendschap al in de jachthaven liggen en beginnen we met het inladen van alle bagage en proviand voor 4 dagen.

Eenmaal door de sluis en buitengaats, is het met windkracht 5 al goed toeven daar boven op het dek,

En als dan tegen de middag het skûtsje vast komt te liggen op een droogvallende zandplaat,

genieten we in ons blootje van een aangeklede borrel
De tweede en derde dag verrassen ons met temperaturen rond de 25 graden. En toch ruim voldoende wind om lekker te kunnen zeilen! Dus alles uit, maar zwemvesten nog aan.

De luierende zeehonden in de verte op een zandplaat doen je beseffen dat je toch ‘gewoon’ op de Waddenzee vaart.

Bij windkracht 3 zijn de zwemvesten ook niet meer nodig
Op het dek kunnen we voorbeeld nemen aan die zeehonden.

‘s Middags vallen we eerder dan gepland droog op een plaat waar op veilige afstand ook weer zeerobben een droge richel hebben gevonden. Aan de horizon het vasteland van Friesland.

Als de zon weer daalt valt het wad helemaal droog en ligt het schip geheel verlaten van de rest van de wereld. Wat een rust en wat een prachtig decor.
Na een nacht in je kooi door het opgekomen water te zijn gewiegd, vind je de volgende ochtend het skûtsje weer droog op de zandplaat liggen, maar dan 180 graden gedraaid. Het wegtrekkende water heeft samen met de wind …de meest bijzondere sculpturen in het zand gecreëerd.

Na het ontbijt wordt de Vriendschap opnieuw door het water opgetild en kunnen we onze tocht voortzetten. Het weer is nu zo geschikt dat, met een zeer matige wind zelfs achter de boot gezwommen kan worden langs twee lijnen. Nieuwsgierig worden we gadegeslagen door een zeehondje dat ons een tijdje volgt.

Terwijl na de borrel in de kombuis (door ieder om de beurt) het diner bereid wordt…
…speelt de yogaleraar onder ons, serene noten op zijn traditionele Indianenfluit,

en ‘masseert’ hij ons met de doordringende tonen van zijn klankschalen.

Weer een ander doet aan tai chi en geeft op het wad een beginnerscursus.
Na het eten afwassen, simpelweg in en mét zeewater dat – niet voor de kniesoor – zonder zeep alles met zand en de borstel prima schoon krijgt.

De laatste ochtend ‘wad’ minder weer, met ‘wad’ meer bewolking. Terwijl anderen de eieren met spek voor ontbijt klaarmaken drinken we alvast thee of koffie die op specifieke wijze gezet wordt zoals Rob ons aan het begin van de reis al geleerd heeft: zonder filter en met niet meer dan twee stoomplofjes door de drijvende koffieprut (na een derde of meer zou ’t “niet meer te zuipen” zijn).

De didgeridoo komt nu bovendeks. Hoezo saai op zo’n boot? Ben je betoeterd!
Meer naar het westen, richting sluizen om naar de thuishaven van Vriendschap in Workum te kunnen varen, wordt het drukker op de waddenzee en zien we de mooiste schepen voorbij trekken.

Dramatische bewolking zorgt voor prachtige lichtval, dus mooie plaatjes, zoals een rijtje aalscholvers op een fuikmarkering.

En als de wind even helemaal gaat liggen worden water en hemelspant één, de horizon onzichtbaar.
Wat een onvergetelijke waddentrip. Een droom is waargemaakt, met alles erin zoals ik ‘m wenste!

Naturistische (korte) Wadweek 3

Reactie van Rob Meerwijk op 22 juni 2013 om 01:03 uur

[…] De derde week van 2009 Delen:E-mailFacebookTwitterGoogle +1TumblrPinterest 22 november 2009 Rob Meerwijk Geplaatst in Naturisme,Vakantie en vrije tijd Getagd in Naturisme,Vriendschap,Vrijheid Permanente link […]

Naturistische Wadweek 2

zaterdag 9 augustus - vrijdag 15 augustus 2009

De Vriendschap lag niet aan de beloofde steiger in Lauwersoog. Dat leverde vrijdagavond in het donker een flinke zoektocht op door een onbekende haven, maar natuurlijk vonden we de skuts. Met z'n vieren was het al vlug gezellig. Volle havenkarretjes werden aan boord gestouwd, en een wijntje was dik verdiend. De rest druppelde zaterdagochtend binnen, eentje te laat met de beste smoes: de kaas vergeten!

Nog nooit gebeurd

Het zou een week worden van nog veel meer "nog nooit gebeurd" dingen: neuringlijn gebroken, zo veel alcohol aan boord gedronken zonder dronkenschap, onder de boot door zwemmen tijdens het droogvallen, spiritueel-technische problemen met het kooktoestel, buikgriep, op de sluisdeur gehangen. De rest lees je in het scheepsjournaal aan boord ;-). Zie daar ook onze Woord-van-de-Wadweek-lijst. Weer en wind zaten mee, beide niet extreem en behoorlijk goed.

Fantastische wadweek

Het was een fantastische week, met warme, lieve, hartelijke naturisten. We zeilden van plaat naar plaat, die we vaak zelf uitzochten, en soms zocht de plaat ons uit (the R-spot). Alle toplocaties werden met ons gedeeld: Simonszand, De Hon, baaitje bij Nes-Ameland, geultje bij Schiermonnikoog etc. We genoten van het kokkel- en mosselzoeken, leerden hoe ze keukenklaar te maken en te bereiden en kregen zelfs superverse oesters zo uit het Wad. We zeilden en zwommen, zochten de rust en daarna weer elkaar.

Rob bleek een geweldige, relaxed leidinggevende schipper met enorme kennis van natuur en een warm hart.

Cees, Wil, Rita, Halbe, Warner, Rien en Hendrien waren de opstappers in deze heerlijke week.

Rob, Halbe, Cees, Rita, Wil

Wierumerzand
Wadkakken…

de Rust en de Ruimte

geen horizon zichtbaar tussen zee en lucht
aan de wind

Drooggevallen

4 mannen trokken aan de neuringlijn: nieuwe neuringlijn

Reactie van Rob Meerwijk op 17 mei 2010 om 20:45 uur

[…] De tweede week van 2009 […]

1e Naturistische week

11-17 juli. Het weer leek volgens de voorspelling wat minder te worden dan wat we in de natuurweek gewend waren. Maar zoals zovaak viel het op het Wad weer geweldig mee. Eigenlijk hebben we geen slecht weer gehad en 5 van de 7 dagen zelfs prachtig weer.

Aan boord hadden we Tiny, Gerben, Ivo en Tessa. Na 3 dagen kwam Ralph, de wereldreiziger aan boord. Hij die alles heeft gezien... Hij vond het dus ook niet gek dat hij vanuit Kerkrade naar Harlingen moest reizen, vanaf daar naar Terschelling en dan nog naar de meest oostelijke bebouwing (voor zover de taxi je brengt) en vanaf daar nog een stief half uurtje te voet door de duinen, over slikken en schorren, via weiden met paarden en kalveren.

De tocht

De tocht ging van Workum naar Lauwersoog. We vertrokken met de laatste regen waarna de zon doorbrak. We hebben overnacht op de plaat in de buurt van Griend.

De zondag begon met stromende regen en geen zicht. De regen hield vrij snel op. In de middag begon de zon te schijnen en 's avonds zaten we met mooi weer op een terras op Vlieland. En Tessa sprintte naar de douche! Dat was al veel te lang geleden.

De volgende dag voeren we met werkelijk schitterend weer naar Terschelling om Ralph op te pikken. We lagen oostelijk van de wierschuur bij de eendenkooi. Daar hadden we een close encounter met heel veel paarden...

Droogvallen op het Noordzeestrand

De volgende dag voerde ons naar het strand van Ameland. Het is toch altijd weer prachtig om daar te landen en het tij af te wachten. De wind was helemaal verdwenen. We wilden naar Nes. Niet alleen Tessa wilde douchen. Maar dat zou 's nachts moeten gebeuren. Het was natuurlijk ook de gelegenheid bij uitstek om op het strand te borrelen.

Die nacht zouden we naar Nes. Dat is niet helemaal gelukt. We zaten iets te oostelijk voor het Danziggat. En zo kwamen we in het Molengat. En dat is erg smal. We liepen vast in de Ballumerbocht. Weliswaar met opkomend water, maar het was al 1:30. Morgenochtend verder. Bovendien loopt de dijk anders dan op de kaart staat aangegeven helemaal tot aan het rode licht!

Douchen...

's Ochtends voeren we naar Nes voor douchen, water en boodschappen. Maar gauw de haven weer uit en op naar de Hon. Daar waren het weer paradijselijke toestanden. Veel kokkels maar geen garnalen deze keer.

De tocht naar Schier vond onder wel heel zonnige omstandigheden plaats. Ralph was inmiddels ook wat aan de zon gewend, dus de hele bemanning bloot. Onderweg kwamen we de klipper Isis nog tegen, maar die voeren op de motor ondanks de ideale omstandigheden. Op Schier rende er niemand naar de douche...

Ondanks toch wel heel vieze voeten...

1e Naturistische week

De week is in stijl afgesloten op een terras op Schier. Wat was het een zwoele avond. Niet te geloven dat het de volgende dag voorbij zou zijn. Maar we werden wel wakker met onweer en regen. Die overigens gauw voorbijtrok. Maar we moesten wel vroeg op omdat het hoge water heel vroeg was. Of heel laat natuurlijk, maar dat is wat onhandig voor zo'n laatste dag.

En toen Lauwersoog. Dat lijkt na zo'n week in stilte wel heer erg op de bewoonde wereld. Dat is even afkicken. En Tessa was zo gewend aan het leven aan boord dat ze bijna vergat te douchen. Dat deed ze pas na 3 uur opruimen en pannenkoeken bakken en eten. Net op tijd voor de bus. Nog een geluk dat ze maar 1 muntje hadden.

1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week 1e Naturistische week