Ga naar inhoud

Stuur een e-mail om te boeken of meer informatie te ontvangen.

Opstappen tijdens zeilactiviteiten
Je bent van harte welkom aan boord op de avond voor vertrek.
Tijdens de weekeindtochten vanaf 20:00 uur of de waddentochten vanaf 18:00 uur.
We verwachten je, tenzij anders vermeld of in overleg, uiterlijk om 10:00 op de ochtend van vertrek aan boord.
Zie de informatie over onze tarieven.

2008

zeilen in november

Kunnen we nog zeilen in november? Het moet toch op zijn minst droog zijn, want binnen is alles al zo nat en klam en koud....!Ondanks vage regen voorspellingen zijn we tóch gegaan, Janneke, Pieter, Vivienne en ik en wat boften wij, alleen zondag middag een buitje en toen zaten wij net binnen met een bord erwtensoep en roggebrood, regen ja... maar ook een prachtige regenboog.

Je moet zeilen in november wel goed plannen, want de bruggen draaien niet meer, dus vrijdag bellen om een afspraak met de brugwachter te maken. Wij konden om 11 uur de bruggen door, achter 2 bootjes aan die ook naar de Friese meren wilden, en dan... ""op zondag terug?... nee dan draaien we niet"". Zondagnacht aan boord blijven dus. Gelukkig was ik maandag vrij en kon Rob maandagochtend komen.

Zaterdag zeilklaar maken, Pieter schroeft de nieuwe grootschoot klamp en een nieuwe fokkeschoot klamp erop, Janneke had al boodschappen gedaan, en zo liggen wij mooi om 11 uur voor de eerste brug te wachten met hete koffie in de koude handen, want koud is het wel. Een rif in het grootzeil en met zuid westen wind zeilen wij prachtig de 2 boten (waarom hijsen zij hun zeilen niet?) voorbij over de Lange Vliet en de Inthiema sloot naar de Fluessen. Daar alleen een eenzame boot, een stille visser, ganzen en aalscholvers. De wind trekt aan en met de flinke vlagen spoelen wij het gang boord schoon. Na een smakelijke lunch steken we een 2e rif in het grootzeil en één in de fok. Zeilen hijsen en daar gaan we weer......... tot we om half 5 het smalle slootje naar het Hofmeer in zeilen, tjonge jonge wat gaat dat mooi!!! Als een half uurtje later alles opgedoekt en opgeruimd is, is het buiten donker.

Binnen is het warm en heel behaaglijk bij het kacheltje, lekker eten, cryptogrammen maken, lezen, kletsen en vroeg diep onder de dekens in de kooi, de wind is gaan liggen. In de nacht alleen gekabbel en vele ganzen die naar het zuiden vliegen, de maan helder aan de hemel... wat een ongekende rust, heerlijk!!!

Zondag na het ontbijt zeilen we op de fok het slootje uit naar de Fluessen.

De lucht is strak blauw maar in het oosten is die donker grijs, er komen buien aan. Toch blijft het voornamelijk bij dreiging en een kleine bui.

Om 4 uur varen we heel langzaam het super smalle en ondiepe slootje in langs de spoorbrug bij Workum en stapt iedereen aan wal. Nog een nachtje aan boord is geen straf en het is het meer dan waard, we hadden een fantastisch weekend, wat hebben wij weer genoten van het Friese land en -water, de rust, de kleuren en de wolkenluchten.

zeilen in november

Skutsjewedstrijd onder 15 meter

Skutsjewedstrijd onder 15 meter Skutsjewedstrijd onder 15 meter

Eind Augustus was ons tweede wedstrijd weekendje van dit seizoen; ditmaal tegen 6 skutsjes allemaal kleiner dan 15 meter. We zeilden met weinig wind 5 wedstrijden op olympische baantjes. De twee snelste schepen, de Nooit Gedacht van Rutger van SLobbe en wij, staken na de eerste wedstrijd een rif omdat het verschil met de andere scheepjes te groot bleek. Vervolgens hadden wij in de voorhoede leuke duels tussen de Nooit Gedacht, de Rosalie van Ton Brundel en onze Vriendschap. Theo Kampa maakte bovenstaande prachtige foto, en nog een hele CD vol prachtige mooi-weer foto's.

prachtig najaarsweekend op de Friese Meren

Inschepen in Workum. Let op de strak blauwe lucht, half oktober!!! Dit weekend extra aandacht voor manoeuvreren. En nee, dat betekent zeker niet dat de motor het hele weekend heeft aangestaan!!! Aan boord: Bernard, Jette, Joost, Mirjam, Lotty, Joep, Hans (pa Marjon), Aletha (ook familie Marjon) en Marjon.

Op weg, door Workum.

Water tanken en brandstof kopen. Mooie aanleidinen voor een extra 'oefening'. Waarschijnlijk overleg over het aan- of afvaren... zonder motor overigens.

prachtig najaarsweekend op de Friese Meren

Richting Oudega. Joost overdenkt alvast hoe straks aan te leggen.

Gelukt! Prachtig aangelegd op zeil om te lunchen in Oudega. En de volgende opdracht dient zich aan: hoe varen we hier weg?

prachtig najaarsweekend op de Friese Meren prachtig najaarsweekend op de Friese Meren

Volgende ochtend. Alweer maken we 'een plan'. Deze keer is de opdracht van Bernard: wegvaren met maximaal 1 boom, tussen 2 paaltjes door, zonder ze te raken...

prachtig najaarsweekend op de Friese Meren

Mistig. Vrijwel alleen op het water. Later trok het (in tegenstelling tot de voorspellingen) toch open. Deze dag eindigde in t-shirtjes!

Lunch; (weer) op ons prachtige overnachtingsplekje. Bernard heeft ons zojuist de perfecte aanleg geshowd. De dag eerder deden we hier meerdere 'oefeningen'.

Er wordt ook 'gewoon' gezeild dit weekend. Meerdere malen lekker gekruisd.

prachtig najaarsweekend op de Friese Meren

Tot slot. Altijd stoer: bomen door Workum.

En (na-) genieten van dit prachtige weekend.

Wadweek van 26 juli t/m 1 augustus 2008

Op 26 juli vertrokken Bien, Joost, Mirjam, Bart, Jasper en Ester onder leiding van schipper Coby vanuit Lauwersoog voor 'The Big Five Tour' met het mooiste weer van de hele zomer, mooie tochten, veel ontspanning en gezelligheid. Hieronder volgt een foto-impressie.

Verkeer onderweg: klipperaak de Ebenhaezer van studentenzeilverening Euros.

The Big Five Tour

Bart en Jasper zijn de afwas aan het voorspoelen...

terwijl Ester het 'diner' aan het bereiden is.

Zonsopkomst voor de kust van Vlieland. Enkele keren zijn we 's ochtends om 5 uur vertrokken. Tussen de middag lekker slapen en zwemmen, en dan in de namiddag nog een stuk zeilen. Ideaal!

The Big Five Tour

Ontbijt om 5:30 uur... Bien schilt voor iedereen een sinaasappeltje.

Joost op het puntje van de giek. Best hoog! 🙂 En helaas de rest van de week blaren op zijn voeten...

12 uur 's nachts: Coby is jarig!! Bien en Mirjam hebben urenlang stiekem gewerkt aan een heerlijke wad-taart, terwijl de rest Coby probeerde af te leiden.

The Big Five Tour

Alle voetjes, hier nog zonder snijwonden van de oesters...

De jarige aan het roer. Op de achtergrond Vlieland.

Het juttersmuseum op de Vliehors. Heel veel zooi...

The Big Five Tour

en nog meer zooi... maar ook flessenpost van knappe tandarts-assistenten.. 🙂

De Beach-Boys aan het beach-ballen...

Het lijkt niet zo... maar deze zeehond en zijn vriendje kwamen ECHT heel dichtbij!

The Big Five Tour

Na een ontspannen middagje op de Vliehors, weer terug waden naar de Vriendschap om koerts te zetten richting Texel.

Teamwork van Bart, Coby en Jasper.

Joost en Bien hijsen het grootzeil.

The Big Five Tour

Wachten op 'orders' van de schipper.

Nog even het fok hijsen.

Vier op voor! Roer aan lij!!!

Fok bak!

Effe checken hoe (on)diep het hier is...

Bien aan het genieten van de avondzon.

The Big Five Tour

Schiermonnikoog, Ameland, Terschelling, Vlieland en... Texel!! De Big-Five-Tour is compleet!

Lekker aan het genieten van haar sigaretje...

maar er moet ook gewerkt worden!

The Big Five Tour

Morgen varen we terug naar Harlingen, waar een nieuwe club mensen kan gaan genieten van het schip en het wad. Maar eerst nog een lekkere maaltijd...

met als toetje een avond-duik!

5-6 July 2008

Saturday morning in Workum: A great weather to start sailing with members of Belwind and Ecofys team on board: Bernard, Ernst, Karl, Eija, Marios, Anthony and Marieke! Me and Karl practiced our balance skills walking on the boom and then enjoyed a nice dive in the sea. During the day we enjoyed sailing till Vlieland where we anchored to spend the night. We walked till the lighthouse of Vlieland where we enjoyed the view and the landscape of the island. Afterwards we returned to the boat where a delicious dinner prepared by Bernard was waiting for us! On Sunday we embarked to Workum and practiced our sailing skills especially in Ijsselmeer. Thanks a lot Bernard for the great experience! Looking forward to sail with you again!

Trying to balance on the boom! Finally i made it!

Workum - Vlieland

Siesta time after a nice lunch!

Quiz: whose feet are cleaner?

A nice photo in Vlieland: Eija's camera just fell down. You can see the reaction reflexes of Eija, Karl and Marieke! The rest are just smiling!

Enjoying a great dinner!

24-25 May 2008

We embarked from Workum on Saturday morning with destination to Vlieland! Rob informed us that the weather would get bad if we went to the sea but we were brave! The weather on Saturday was amazing! We got stuck on Waddenzee because of low tide but it was a great experience to walk around when the sea level was too low! On Sunday the weather became really bad (6-7 beaufort!) but we had a great skipper and a good team! Thanks a lot Rob!

Sailing in IJsselmeer!

Too much traffic!

Law tide effect!

Enjoying the wind!

Sailing in IJsselmeer and Waddenzee

In Workum after spending a terrific weekend!

Bijtanken op de vriendschap

Workum – Nederland 12 en 13 april 2008

Zaterdag ochtend half 8 vertrekken Emile en ik van huis met achterin de auto de half-winder, het nieuwe luik door Bernard beschilderd en alle boodschappen voor een gezellig weekend op de vriendschap. Voor mij is het al weer bijna twee jaar geleden dat ik op de vriendschap zeilde en Emile gaat voor het eerst mee. Ik heb dit weekend ruim van te voren gepland mar nu zie ik er toch tegenop. In de 5e maand van mijn burn-out, realiseer ik me nu dat ik voor het eerst weer zo ver van huis ben en dan ook nog langer dan een paar uur. Bovendien was het een zware week en voel ik me minder fit dan in voorgaande weken. Mijn energie niveau is nog op een zeer laag pitje en ik kan niet echt iets doen aan boord. Maar het zijn natuurlijk zorgen om niets, want de boot heet niet voor niets de vriendschap! Bernard is schipper dit weekend en ik heb het met hem besproken. Hij heeft gezegd dat het mijn opdracht wordt om niets te doen, te genieten van het bootleven en me te laten verwennen. Even na 9 uur komen we aan in Workum en worden we met open armen ontvangen door de rest van de groep, Bernard, Jet, Janneke ken ik al en we maken kennis met Mirjam, Merijn en Wouter. De koffie staat al klaar en we bomen de boot nog even langs de winkel voor wat touw, putsen e.d., tanken water en dan vertrekken we echt.

De boot moet richting Blokzijl worden gebracht omdat van daaruit volgende week de Mattenschippersrace wordt gevaren. We besluiten om door Friesland te zeilen en niet buitenom over het IJsselmeer te gaan. De wind is harder dan de voorspeldewindkracht 4, eerder 5 en soms 6, dus eerst maken de anderen een rif in de zeilen en dan zeilen we het Slotermeer op. Het Slotermeer is erg ondiep, de zwaarden kunnen niet diep en moeten steeds opgehaald worden om vervolgens weer gevierd te worden als het maar even kan, want we kruizen het meer over en we verlijeren erg. Er hangen buien maar het gaat maar niet regenen en af en toe komt ook de zon tevoorschijn. We zijn allemaal blij dat het weer zich zo goed houdt. Emile heeft zijn vuurdoop aan het roer en de anderen staan klaar bij de fok en de zwaarden.

Na de activiteiten buiten te hebben aanschouwd ga ik eerst maar eens in het vooronder liggen. Het is koud dus ik hou mijn zeilbroek aan als ik onder de slaapzak kruip en ik slaap met mijn benen in kleermakerzithouding zodat ik niet uit mijn bed rol. We gaan flink schuin en ik geniet van de bewegingen van het schip en het geluid van het water langs de romp. De vriendschap is een snel schip en het lijkt of we vliegen. Ik vind het altijd weer een bijzondere ervaring om te voelen hoe we met hulp van de natuurkrachten ons verplaatsen. Een respectvolle samenwerking tussen mens en natuur.

Als ik overeind kom voor de lunch van gebakken eieren met spek, is het interieur van de boot een chaotisch schouwspel want alle tassen, slaapzakken en andere spullen zijn door de boot geslingerd, maar alles wordt weer opgeruimd en ik vind zelfs mijn bril weer terug. Na de lunch zeilen we verder over de Friese meren en kanalen en ik zit buiten in de zon en geniet. De andere werken hard en ik vind het jammer dat ik niet mee kan doen, maar voor alle activiteiten is flink kracht nodig en dat heb ik nu niet. Maar gelukkig zijn er burn-out ervaringsdeskundigen aan boord en er wordt mij verzekerd dat ik het allemaal weer goed komt als ik maar geduld heb. Ik ga dus hoopvol door met rusten en schrijf in mijn dagboek en teken de mast met zeilen vanuit een liggende positie aan dek.

Als we om 5 uur willen aanleggen in de buurt van Driesluis hoor ik buiten een harde plons en Bernard roept NEE! Bij het bomen is het in het water gevallen en Jet moedigt hem aan er snel uit te klimmen via het zwaard voordat hij tussen de wal en het schip bekneld raakt. Maar een half uur later heeft Bernard droge kleren aan en zit hij met ons in de zon te borrelen en hangen zijn natte kleren hoog in de mast te wapperen. Het waait nog flink en ze zijn dan ook voor het donker wordt zo goed als droog (zie foto). We besluiten de dag met een gezond en lekker diner en een ontspannen avond bij de kleine houtkachel met praten en lezen.

De volgende morgen krijg ik ontbijt op bed en ik sta pas om tien uur op als we al weer varen. Vandaag varen we voornamelijk door kanalen en brede sloten. Met de wind van voren en van opzij kan er niet worden gezeild dus wordt het bomen en op de motor varen. Maar ook dat is een goed leerschool voor ons cursisten want door een ondiepe smalle sloot in de Weerribbe sturen met zijwind is verre van makkelijk! Ik sta zelf ook nog even aan het roer en manoeuvreer de boot door een smalle bocht. Gelukkig, ik weet nog hoe het moet! Het voelt goed om de boot onder mijn hand aan het roer te voelen en hem (of is het haar) te laten doen wat ik wil. En ondertussen komen de bossen touw op het dek en worden er reparaties uitgevoerd. We leren splitsen, takelen en de valreepsknoop. Bernard is altijd in voor speciale opdrachten zoals: we mogen pas weer praten als we 5 verschillende vogels hebben gehoord. De kiekendief maakt helaas geen lawaai, maar wel de leeuwerik, de kieviet, de wulp, de huismus en de ooievaar (deze kleppert er op los). Uiteindelijk als je er op gaat letten zie en hoor je nog veel meer vogels!

Voor de lunch laten we de boot in de kant drijven en we eten brood met tomatensoep. Daarna moeten we nog maar een klein stukje naar het gehucht Nederland in de buurt van Blokzijl. Het werk is nog niet gedaan want vlak voor Nederland is een brug waarvoor we de mast moeten strijken. Ik lig weer in mijn kooi, hoor de voetstappen op het dek en langzaam gaat het enorme contragewicht van de mastvoet naast mijn bed omhoog terwijl de mast buiten langzaam zakt. Door het open luik zie ik de spierballen opbollen bij dit staaltje van kracht en vooral evenwicht. Na het aanleggen in Nederland krijg ik vrijstelling maar gaan de anderen aan de slag met het inpakken van de bagage, en het opruimen en schoonmaken van de boot terwijl Jet en Emile door coschipper Rob met de auto naar Workum worden gebracht om de auto’s op te halen. Voordat we echt vertrekken praten we na drinken en eten we nog wat restjes. Er hangen regenbuien om ons heen en we doen de luiken dicht en weer open maar nog steeds blijft het bij ons droog en schijnt de zon!

Voor ik in de auto stap haal ik nog even diep adem en snuif de lekkere bootlucht in me op als herinnering voor thuis!

Door: Caecilia van Stigt

Naschrift van Schipper Bernard:

Nog vermeldenswaard is dat we hadden allemaal goed geluimde brugwachters hadden deze reis. Die van Ossenzijl constateerde dat we mooi op tijd waren voor de mattenschippersrace… Die van Echtenerbrug wilde 2 Euri bruggeld hoewel er 1.40 Euro in de almanak stond, maar die was gedrukt op zulk glad papier dat je je kont er niet eens mee kon afvegen… En de brugwachter van Workum vond dat we al bomend een gang als een kogel hadden… Geen wonder dat er dan wel eens iemand overboord gaat, kniesoor die daar op let… 😉

1e weekend varen

5 en 6 april, Workum
Aan ons de eer om voor het eerst de zeilen te hijsen in dit nieuwe vaarseizoen. Wij zijn Vivienne, Joost, Mirjam, Rob ten Berg en ik. Het is mijn tweede weekend als schipper, best spannend maar het gevoel; "ik ben niet alleen" overheerst. Ik maak me geen zorgen, zelfs met de weersvoorspelling van buien, veel wind, sneeuw en hagel, heb ik alle vertrouwen in ons schip en de bemanning.

Als wij vrijdagavond aan boord komen heeft Mirjam de boodschappen al gedaan, super! Op tijd gaan we te kooi. Zaterdagochtend scheren we nog de laatste vallen en schoten in, (Joost ziet overal losse eindjes waar hij later een benaaide takeling in wil leggen) en als Rob aan boord is gekomen en een wegwerp camera heeft gekocht om wat momenten van dit eerste weekend-onder-zeil vast te leggen, koersen we naar de brug richting Friese meren. In Workum is de lucht blauw met witte wolken, de wind is noord west, 3 B. Nadat de water- en dieseltank gevuld zijn en wij de spoorbrug voorbij, hijsen we de zeilen!! De lucht nog steeds blauw met wolken in alle tinten wit en grijs, prachtig! Twee dagen varen en kruisen wij van Oost naar West en West naar Oost op de Fluesen en hier en daar mooie vaartjes en slootjes door. Er zijn nog maar weinig bootjes dus voor ons alle ruimte en we genieten van het schip, de zon, de wind, de vogels (Vivienne is aan boord, dus zien we kiekendieven, rietzangers en nog meer) en het zeilen. In de nacht zijn er heel wat buien langs getrokken, van regen, hagel tot sneeuw maar overdag hadden wij prachtig weer met heel veel zon en goede wind.

De kop is er af, we varen weer en ik kan het iedereen aan bevelen!!

Ik wens ieder een heel fijn vaarseizoen, behouden vaart en veel gezelligheid!!

Door: Coby Jeninga

Optuigen 2008

Het laatste weekend van Maart, met echte maartse buien maar ook zon ertussendoor, tuigden Marjon, Joost en ik het scheepje weer op. Rob was ziek, maar kon nog wel de luiken en ander spul brengen.

Terwijl Marjon en Joost aan het stoeien waren met splitsen en takelingen, heb ik nog de hele vloer eruit gehaald en overal de restjes van de werf weggezogen. Na vier stofzuigerzakken vol klinknagelkoppen en slijpsel was ik klaar en kon de vloer er weer in.

Handig, zo'n vrije steiger

Optuigen 2008

Het zit bijna goed, jongens! Het zit nog maar een klein beetje gedraaid! Nog even doorzetten!

Halverwege de zondag waren we klaar en hadden we eventueel nog een stukje kunnen zeilen, maar de wind was zo hard en de buien zo frekwent dat we besloten het maar rustig aan te doen en nog wat opruim- en schoonmaak werkjes af te ronden.

Mooi, alles klaar voor het eerste vaarweekend, begin april!

Op de werf, en weer in Workum...

We hebben ruim twee maanden op de werf bij Nieko in Franeker gelegen.. Dat was luxe: eindeloos kunnen schuren en schilderen... In vele samenstellingen is er elk weekend en ook in de Kerstvakantie door heel veel mensen geklust... Zie foto's beneden...

Simon zet het zwaardbeslag er weer op nadat we het SB zwaard 'in vorm' hebben gezaagd...

Job bewaakt de loods

Op de werf, en weer in Workum...

Joost maakt de nieuwe dekluiken, Jette haalt de giek kaal

Vivienne schildert het vooronder, ... en de kooi gelijk ook?!

Marjon doet de dirk

Op de werf, en weer in Workum...

Zo komt Rob mooi overal bij...

Rob ten Berg perkoleumt de giek

Ber houdt het overzicht...

Opwarmen in de 'Bedrijfskantine'

's Avonds eerst gezellig koken in ons pensionnetje... Rob heeft schijnbaar alles onder controle...

Daarna ouderwets sjoelen

Op de werf, en weer in Workum...

En dan nu het werk van Nieko, de eigenlijke reden om zo lang op de werf te liggen: de hele hoekrand van de den wordt vervangen. Prachtig strak! en geen kans meer op roestvorming...

Moet natuurlijk nog wel allemaal geschilderd worden maar het ziet er prachtig uit...

De bolders achter zaten enkel nog met plamuur vast, dat is nu ook heel wat steviger en kan weer 50 jaar mee...

Reactie van Rob Meerwijk op 10 maart 2008 om 13:30 uur

Leuk dat we toch weer wat mooie foto’s van het klussen hebben. Er is veel gebeurd dit jaar. We willen alle mensen die zijn komen helpen weer hartelijk bedanken!!!

Skutsje terug in Workum!

Afgelopen donderdag hebben Jette en ik, net voor de storm die vrijdag losbarstte, het scheepje van Franeker naar Workum gemotord. We gingen buitenom want we hadden van te voren geen waterkaart van Friesland bij de hand en konden dus niet op tijd alle bruggen bespreken. Het vertrek was moeizaam want deksel van de wierpot was ergens voor de kerst bij het winterklaar maken verwijderd, en alles is zovaak van hot naar her verplaatst dat we die met geen mogelijkheid terug konden vinden. Na ruim een uur zoeken hebben we de moed opgegeven en hebben we de wierpot ge-by-passed. Er stond weinig wind en we waren zo goed gekleed dat we de dozen kachelhout die ik meegenomen had niet aangesproken hebben. Half uur sturen, half uur opruimen, poetsen, zagen; zo bleven we voldoende warm.

Voorbij Kornwerd bleek dat we ook geen IJsselmeerkaart meer aan boord hadden, en aangezien het best heiig was en ze alle boeitjes bij de ondiepten voor de Friesche kust weggehaald hadden, kwamen we daar nog even bijna vast te zitten! Was een mooie lagerwal geweest met die storm van vrijdag! Maar afgezien hiervan verliep de tocht probleemloos… We hadden het zelfs zo warm dat we in de havenkom nog een borreltje in de kuip namen voor we naar ons B&B togen voor een warme douche. Op vrijdag nog een paar uur gepoetst en het scheepje geschut en naar haar vaste nieuwe ligplaats gebracht. Nog een paar weekjes en dan kan ze weer los!