Pinksteren betekend 3 zeildagen en het schip was vol. Simon ( schipper) Elenax2, Luzia, Thomas, Enrieke, Eef en Roos en Aletha (factor 50+) mocht ook mee met de twintigers.
Het tij /weer was gunstig voor een wadden tocht alleen de wind liet het aanvankelijk een beetje afweten. Net voldoende windkracht 2-3 om door de Lorentzsluis te varen. Daarna toch maar even de motor aan om voordat het water op was toch op een mooie zandplaat te komen. We liggen in de nabijheid van een zeehond die met vallend water vissen aan het vangen was gezien het spoor wat hij achterliet aan de oppervlakte. Dat belooft een geultje waar het visnet uitgezet kon worden. En ja hoor, de volgende ochtend met opkomend water maar liefst 8 platvissen in het visnet. 3 kregen pardon en de rest ging in de pan. Maar eerst werden ze aandachtig bestudeert op maaginhoud en organen etc. En gegoogled of het nu een bot, schar of scholletje was. Het water kwam sneller op dan verwacht en al snel spoelden we zondagmorgen richting Harlingen waar we de drukbevaren geul ( deze route tussen Harlingen en Terschelling wordt zeer druk bevaren door zowel beroeps als recreatievaart) oversteken en aan de andere zijde vastlopen onder Griend op 1.20m. Borreltijd!
Op Pinkstermorgen nog voor daglicht om 5:00u anker gehesen en rustig naar de verlichte geul terug gevaren en opgekruisd met opkomende zon en stroom tegen naar het Molenrak. De strekdam Pollendam wordt met vallend water steeds beter zichtbaar met name als je er langs verlijert met de korte slag. Dankzij de sterke bemanning en aanwakkerende wind kracht 4 maken we genoeg voortgang om op zeil de Boontjes te bereiken ( tig keer overstag dat wel). Ontbijt!
De sluiswachter is nog niet helemaal wakker om 07:00u en reageert verbaasd dat we dankzij de mast strijken plots zijn opgedoemd voor zijn sluis en via de marifoon een schutting aanvragen. Hij wijst ons de kleine sluis toe. Op het IJsselmeer gaan we voor anker om slaap in te halen. Rond 12:00 weer op weg naar Workum. Genieten van de zon/ wind en morgen pas weer aan het werk.
Er waren geen gegadigden om te varen na een intensieve zachtebedrace.
Maar waarom zou je niet gewoon een weekendje aan boord kunnen vertoeven. Jopie Huisman museum bezoeken en dan met zijn tweetjes op de motor door de bruggen van Workum varen. Na 500m links aanleggen bij het eerste beste steigertje in het open friesche landschap. Complimenten van de buurman in ontvangst nemen die onze aanleg maneouvre heel relaxed en beheerst vondt en ons voor een drankje aan boord uitnodigde. Heel gezellig.
Goed plan..
Het weer was tenslotte prachtig, de vogeltjes komen je opzoeken (grouwe kwikstaartjes) en bootjes varen langs.
Perfect!
Bernard en Aletha
PS Alleen relaxen lukt natuurlijk niet. Er zijn altijd kleine klusjes aan boord te doen. De luiken open, nog natte spullen van de ZBR en halfwinder gedroogd in de zon. Bankjes in de kuip uitgeruimd en roest gebikt. Laagje verf aangebracht, vlondertjes geschrobt en ook even gezwommen.
Daar zitten ze , de mannen van de Trui, of jongens zijn het eigenlijk nog....druipend, moe maar met twinkels in de ogen.
Ze zijn als laatste binnen gekomen met een puntje grootzeil in de striemende regen met de oostenwind van achteren.
Bikkels zijn het , ze waren nog even de mokbaai in gelopen, waar misselijk makende golven van wind tegen tij, het houten scheepje omhoog en naar beneden deed rollen.
Hun jassen hangen te druppen op de ballustrade, ze zijn net op tijd binnen.
Het vocht doet alle brillen beslaan.
Het cafe gonst en bromt van de sterke verhalen, hier en daar een lach.
3x 24 uur waren we op het water, met weer van uitersten: keiharde wind en vanmorgen nog windstilte.
Het wad als een spiegel zo vlak, geen grens te zien tussen hemel en water alles nog één voorgeboortelijk vocht.
Nu striemt de regen, staan kopjes op het water.
Het was voorspeld : increasing six to seven later thunderstorm.
Het hing als een zwaard van Damocles boven ons hoofd, drukkende stilte, de stroom nu nog mee, maar als we niet met hoog water bij de uitstroom naar het gat tussen Texel en Den Helder zijn ,krijgen we
sterke stroom tegen.
We boomden ons vooruit.
De soep komt binnen: 4 grote thermo pannen.
En schalen vol met brood, dik belegd.
De zeilers drommen om de tafel met rode bezwete gezichten, steeds meer truien gaan uit.
De houten vloer lijkt te bewegen onder al dat zeilvolk, of komt dat door mijn zeebenen?
Aletha vraagt hoe het was op Lesbos.
Vorige week was ik er nog: de zuidelijke zeegrens van Europa, eventjes vliegen hier vandaan.
Het zijn dezelfde natte verhalen van bootjes in weer en wind.
Mensen met telefoontjes waar vast ook windfinder op te vinden is.
Wíj hadden afgesproken er niet op te kijken en alleen de berichten van de kustwacht uit te luisteren.
En wíj hebben de motor niet gebruikt, alleen een paar keer stand by gehad in de havens Harlingen en WestTerschelling en toen het anker krabde onder Vlieland.
Op de grens van Turkije en Griekenland wordt de motor weggehaald en doorverkocht voor een volgende overtocht.
Wíj hebben nieuwe zwemvesten dit jaar, met een lampje zodat je ,als je in het donker in het water valt, zichtbaar bent.
Ze zijn zo goed dat ze door de regen al aan gaan.
Op Lesbos ligt een berg zwemvesten die niet toereikend zijn, zelfs niet leedverlengend, soms met stro gevuld heb ik horen zeggen, gemaakt door Siriërs, landgenoten.
Zijn dat sterke zeemansverhalen, voor op het leugenbankje?
Opschriften van gevonden zwemvesten zeggen duidelijk. not for savety use, of zo iets.
Waar is het mededogen en de vriendschap tussen mensen?
Wij begonnen en eindigden onze reis met de jel. “vriendschap boven alles!”
Elkaar omarmend in een kring op het voordek, drie keer luid en duidelijk.
Het kwam bij mij binnen, tranen stroomden over mijn wangen, gelukkig niet zichtbaar in de regen.
Want dat is de essentie van het leven.
Hoe is het mogelijk dat een paar zeeën verderop ,mensen varen op zee in een zó andere context?
Zo zonder vriendschap, zo zonder mededogen?
De soep is op, de prijs uitgereikt.
ik ga naar buiten, de koude regen is heerlijk op mijn rode warme gezicht.
Op de dijk staat een standbeeld van gesjor in harde wind.
Het past bij het weer van nu.
Scheef leunend in de wind bekijk ik het, er staat bij: voor onze gevallenen op zee, we zullen ze niet vergeten.
Onzin, denk ik, we vergeten toch alles, een paar generaties verder spelen we de ellende en stoerheid alleen nog maar na, tot het uit onze botten is verdreven.
Ik zie weer de donkere ogen van een jongetje uit het kamp Moria, die steeds alles ,wat ik bouwde van blokken, omver vaagde.
“How many times must a man walk down....”, klinkt in mijn hoofd....
Martijn en 3 opvarenden (Siets, Rob en Arjan) hebben vrijdag al een trainingsdag achter de rug en zitten gezamenlijk in het roefje te eten in Oudega. Peter, Aletha en Eef komen als tweede lichting ’s avonds aan boord stommelen. En Bernard is op doorreis naar Franeker en komt alleen slapen. En Enrieke staat de volgende ochtend vroeg op de kade te zwaaien om ook mee te gaan trainen.
We zitten zaterdag ochtend het ontbijt. Door het kleine ruitje zien we een sloep met dames voorbij roeien. Het is pas 8 uur en een grijze ochtend maar ze lachen en giechelen opvallend vrolijk. Blijkt dat Rob na het hardlopen was gaan zwemmen en met zijn kleren in een buideltje voor zijn buik over de kade liep. Betrapt?
Iemand krijgt de opdracht vaarklaar te maken. De volgende mag het schip keren in havenkom m.b.v. minder ervaren bomers die je precies uit moet leggen wat er van ze verwacht wordt. Het zeil hijsen is toch net ff anders dan zelf het zeil helpen hijsen in opdracht van de schipper. Plots merk je dat iemand in het gangboord achter het zeil verdwijnt en je maakt je zorgen of die persoon met vaarboom en al van boord is geslagen door de uitzwaaiende giek. Corrigeert de roerganger wel op tijd de koers en varen we nog wel rechtuit? Oh ja, en het zwaard mag er ook nog in.
Onder zeil een eilandje ronden. En dan nog 2 keer oefenen maar dan strakker. Het eiland heeft 3 aanleg steigers. Waar wil je aanleggen? En hoe vaar je daar dan naar toe? Hardop denkend je lijstje afwerken
Bedenk hoe je aan wilt komen
plan communiceren met voordek en bespreek met je roerganger waar die op af mag sturen
neem de tijd om op een rustig moment stootwillen en trossen klaar te laten leggen
vergeet die kraanlijn niet
hou je eigen handen vrij en ga daar staan waar je goed overzicht hebt
taken verdelen aan boord : wie doet wat?
Grootzeil of fok eerst?
Heb je een plan B als het tegenzit; waar is de ruimte?
Zonder er al te veel bij na te denken hebben we de opdrachten van de schippers al vele malen uitgevoerd; maar nu mogen we zelf het commando geven en dat geeft veel stress. Uh?! Wat is eigenlijk het juiste moment? Een onverwachte vlaag in je zeil en je ramt de steiger. Heb je te vroeg alle zeilen laten zakken dan ligt je schip te vroeg stil en verlijert hulpeloos voor je een lijn hebt kunnen uitbrengen.
De eerste keer lukt het niet en grijpen de trainers in door snel af te vallen en de ruimte weer op te zoeken. Die zaterdag veel onhandig gestuntel en herkansingen. We spelevaren op de Brekke tot zonsondergang. Gelukkig zijn de steigertjes nog leeg in het voorjaar en is de wind zwak (kracht 2-3). Prachtig oefen weertje. Iedereen komt aan bod en leert van elkaar.
Na een rustige nacht aan een steigertje denken we er de zondag soms iets meer van te snappen. We merken hoe je kunt oploeven en afvallen zonder roer met het vieren en aanhalen van de fok en/of grootzeil. Op verzoek van Arjan gaan we bijliggen. Na het eiland overstag en Peter vraagt: Weet je het zeker? Ja hoor. Niemand aan boord sputtert tegen ( ook de trainers blijven op hun handen zitten). Oeps, foutje bedankt… het schip waait tegen de steiger aan.
Het miezert een beetje maar na de middag klaart het op. Bomen door de openstaande brug wordt soms wel en dan weer niet gewaardeerd door de brugwachters van Workum. Maar met het warme zonnetje aan dek is het toch een mooi einde van een gezellig, leerzaam trainingsweekend.
Super bedankt Martijn en Peter; zonder jullie aanwijzingen zouden we ongetwijfeld in het riet zijn beland.
In de havenkom van Workum lag Vriendschap in diepe winterslaap, omringd door ijs. Het oorspronkelijke plan om vrijdag al naar Franeker te varen moest worden afgeblazen want hoewel de dooi al had ingezet, gold er nog een vaarverbod op de Friese wateren.
Weekend 10/11
Zaterdagochtend was het dan zover. De motor startte als een zonnetje dankzij de oplettendheid van Rob in de wintermaanden en het nieuwe zonnepaneel dat de accu heeft gevoed. Het ijs kraakte voor de boeg en grote platen schoven over elkaar. Verderop was het vaarwater vrij en de brugwachter draaide op verzoek..
Rob en Bernard gingen naar de werkplaats om de gaffel kaal te halen en de (kast)deurtjes onder handen te nemen.
Tufftufffff.. Martijn, David, Aletha en Ruth gaan op weg naar de werf in Franeker via Sneek en de Zwette. Het landschap is nog kaal en dor en de koude hangt nog in de lucht. Al varend wordt er geschrobd en geschuurd ter voorbereiding van een grote opfrisbeurt van het roefje en het ruim.
Nico de werfbaas ontstemt want we hadden vergeten hem in te lichten over de dag vertraging. We slapen aan boord van de gastvrije Ouderzorg die aan de kade van de werf Nieko ligt afgemeerd voor een nieuwe mast. Nog een spelletje regenwormen en dan vroeg naar bed.
Zondag ochtend wordt Vriendschap uit het water getild met de kraan. Toch altijd weer even een spannend moment. De inhoud van de verfkist wordt geïnspecteerd op alle kleuren verf en soorten lak en nog bruikbare kwasten. Een tripje naar de Karwei voor een voorraad schuurpapier + kleurenwaaier + 4 eierkistsluitingen en het voorbereidende werk kan beginnen.
Weekend 17/18
Een nieuwe ploeg helpende handjes arriveert op tijd voor de koffie. Lisan heeft gember kluscake gebakken. Peter+ collega Fiona, Els, Pleun, Bernard,Aletha, Coby ,Simon en Wouter werken gestaag aan de items op de kluslijst. De roest verdwijnt net als voorgaande jaren beetje bij beetje onder de owatrol en menie. Buiten waait een ijzige noordoosten wind en de verf droogt maar langzaam. Maar aan de lange tafel van de Ouderzorg is het weer vanouds gezellig en worden vele raadsels opgelost bij een goed glas (thee).
Weekend 24/25
Birgitta en Joris en Pieter helpen mee. Ruth heeft thuis de settleboorden en koekoek gelakt, Rob de gaffel en blokken. Op de keukentafel in Amersfoort ligt al een week een helmhout in de weg, gevolgd door roeispanen. Uit de werkplaats van Rob komt een opvallend mooi en stevig trapje tevoorschijn. Aan boord staat een doos met nieuwe zwemvesten.
En in de loods is een prachtig scheepje van binnen en van buiten geschilderd waar je het nieuwe vaarseizoen mee gezien wil worden.
De nieuwe naamborden "Vriendschap 1910 Workum" zijn nog in de maak en worden later dit seizoen verwacht. De lettergrootte is zorgvuldig overlegd en zodra er een vrij uurtje is verdwijnt Bernard naar het botenbouwcentrum in Amersfoort aan de Eem om er een lettertje bij te gutsen.
Afgesleten, geroest of verweerd wordt weer als nieuw en anders vervangen.
21/10/2017, 15:30:03: Bernard created group “Strontrace 2017”
21/10/2017, 15:30:03: Bernard added you
21/10/2017, 15:32:00: Job: Mooi, goed team!
21/10/2017, 16:45:32: Peter: ?
21/10/2017, 16:48:52: Aletha: Zet m dopr!
21/10/2017, 17:01:34: Linde: Goede vaart ⛵?????
21/10/2017, 17:07:26: Bernard changed this group's icon
21/10/2017, 19:58:18: Ruth: Top team! veel plezier!
21/10/2017, 21:10:02: Vivienne: finish
22/10/2017, 09:11:05: Els: Mooi dat jullie weer meedoen, veel plezier!
22/10/2017, 11:51:00: Aletha : Met brijlepel?
22/10/2017, 12:18:36: Vivienne: Echt de juiste werkverdeling.
Ik zie twee potten met goud; brengt geluk!
22/10/2017, 13:03:56: Carol: Leuk! Ik ga jullie volgen.
22/10/2017,16:24:33: Bernard:
De beste voorbereiding die je kunt bedenken! In de sauna van rob
22/10/2017, 16:41:47: Carol: ?
22/10/2017, 17:35:00: Vivienne: Top idee... Hopelijk minder mist tijdens de race.
22/10/2017, 17:36:27: Vivienne: En t zal ook wel ietsje kouder zijn. ?
22/10/2017, 17:39:26: Vivienne: ?
22/10/2017,19:52:36: Bernard:
Wie kent deze piraat?
22/10/2017, 20:08:25: Carol: Mwah....vaag....
22/10/2017, 20:19:19: Els : Tja, hij komt me bekend voor, maar. ....
22/10/2017, 20:23:00: Peter: Doet me wel aan iemand denken. Mss kun je deze piraat het beste aan boord hebben. Als afschrikking voor de concurrentie...
22/10/2017, 20:26:36: Eefke: Sink me! Who is that scallywag?
22/10/2017, 20:27:32: Carol: ?...pas op hé jij...
22/10/2017, 20:29:11: Eefke: I heard t'is pirate language. ;)
22/10/2017, 20:32:45: Carol: Oh nou vooruit...dan mag het ?.
22/10/2017, 21:20:42: Vivienne: De papa van Pippi Langkous! ?
23/10/2017,11:25:24: Bernard:
Prijsvraag: is het Soal wel of niet bezeild???
23/10/2017, 12:06:31: Eefke: Heel heel heel veel succes straks! Ik ga jullie volgen!
23/10/2017, 12:21:14: Vivienne: Aan stuurboord starten met een aantal in de jaaglijn... Succes! 10, 9, 8...... ?
23/10/2017, 12:27:50: Carol: Als 4e van start. Dus dan moeten jullie er 3 inhalen....eitje.
23/10/2017, 12:30:44: Elena: veel plezier en success!?
23/10/2017,12:30:55: Bernard:
Helden op sokken op de Verwisseling
23/10/2017,12:32:12: Bernard:
Hoe sterk is de eenzame fietser?
23/10/2017, 12:45:44: Aletha: Zet m op.! In de jaaglijn. Zeilen hijsen en oprotten.
23/10/2017, 13:12:47: Job: Zet 'm op!
23/10/2017,14:27:12: Bernard:
!
23/10/2017,14:27:55: Bernard:
Met schier 7 knoop denderen we naar het zuiden!
23/10/2017, 14:35:46: Carol: Bikkels. Veel plezier en heel veel succes!
23/10/2017, 15:27:34: Vivienne: Nog lekker even profiteren vd wind!
23/10/2017, 15:27:38: Vivienne: Toppie!
23/10/2017, 15:30:38: Eefke: Wat is je adres ook alweer?
23/10/2017, 15:34:06: Vivienne:
23/10/2017, 15:34:28: Eefke : Haha! Oeps, verkeerde app!
23/10/2017, 16:31:50: Bernard: All-time record voor de Vriendschap denken wij: 13.00 vertrek Workum, 16.04 Naviduct Enkhuizen
23/10/2017, 16:40:12: Vivienne: http://zeilvracht.nl/en-ze-zijn-weg/
23/10/2017, 16:40:51: Vivienne: Jullie staan er mooi op bij de flitsende start. Prima tijd hoor!
23/10/2017, 16:56:49: Job: Topp
23/10/2017, 19:58:10: Ruth: Mooie maan he!
23/10/2017, 23:35:08: Vivienne: Goed gedaan! Onder hoogspanning door, de nacht Amsterdam in. Ff rust?
23/10/2017, 23:51:39: Vivienne:
23/10/2017, 23:59:07: Vivienne: En nog vol energie. 3 of 5 uur neutralisatie? Benieuwd wat de keuze wordt....
24/10/2017, 00:07:01: Vivienne: Houtrib of Zijkanaal.?
24/10/2017, 00:10:45: Vivienne: Houtrib ligt wel vol nu... ??
24/10/2017, 00:20:20: Bernard: Moet je niet slapen???
24/10/2017, 00:20:32: Bernard: ?
24/10/2017, 00:22:30: Vivienne: Ga nu net ons gezellige kooitje in... jullie nog evenlekker bikkelen. ?
24/10/2017, 00:37:09: Vivienne: YES! Goede keuze! Wie niet waagt...
24/10/2017, 04:51:19: Vivienne: Nog eventjes en als eerste bij de snert... lekker warm; t gaat mooi.
24/10/2017, 05:47:29: Vivienne: En de vrijwilligers zijn wakker bij Spaarndam. Off we go!
24/10/2017, 05:55:21: Els: He Viv, ben je aan het herbeleven ?
24/10/2017, 05:58:04: Vivienne: Jazeker. Leuk hoor.
24/10/2017, 05:58:29: Els: Ga je ze nog opzoeken?
24/10/2017, 06:02:13: Vivienne: ?
24/10/2017, 06:04:35: Els: Jammer, Aletha vertelde dat jullie misschien samen zouden gaan.
24/10/2017, 07:29:59: Aletha: Gespot aan de spaarndamseweg in Haarlem. Tevreden naar mijn werk!
24/10/2017, 07:30:46: Aletha: Het was te donker voor een foto.
24/10/2017, 07:34:08: Els: ???
24/10/2017, 08:09:42: Vivienne: Perfect ?
24/10/2017, 11:01:29: Bernard:
Het geheim van de Strontrace: Bezuinig nooit op de cappuccino
24/10/2017, 11:11:21: Peter: Ziet er heerlijk uit. Hét grote voordeel van 5 mens aan boord.
24/10/2017, 11:47:32: Vivienne: Goede capu... geeft in de ochtend nieuwe energie...
24/10/2017, 11:48:45: Elena: ?leuk! ik vind het heel spannend;-)
24/10/2017, 12:23:12: Carol: Jullie zien er nog heel blakend uit. Gaat goed, zo te zien. ?
24/10/2017, 14:00:02: Ruth: Nog even volhouden, zometeen kun je zeil hijsen...
24/10/2017, 14:00:08: Peter: Nog even jpngens.Straks een stukje zeilen,Uurtje rust en daarna lekker zeilend terug. Jullie gaan ?
24/10/2017, 14:49:38: Aletha: Ik kan Vriendschap op track en trace volgen en in gedachte richting theehuis in warmond trekken!! Maar mijn muis doet het niet. Nog ff volhouden bemanning.
24/10/2017, 14:49:51: Aletha: Ha ze zeilen weer
24/10/2017, 14:50:35: Elena: jaaah!
24/10/2017, 15:00:03: Peter: Ze zaten even in de prut aan lager wal. Shit happens, ook in de strontrace.?
24/10/2017, 15:08:00: Eefke: Wat gaan ze goed!
24/10/2017, 15:13:49: Peter: Top. Zware dag hoor. Helemaal van het Noordzeekanaal bomen en jagen.
24/10/2017, 15:52:19: Eefke:
24/10/2017, 15:54:03: Eefke: Heel leuk om jullie op de webcam te zien!
24/10/2017, 15:54:17: Aletha: Webcam. Waar?
24/10/2017, 15:55:36: Eefke: Coby helaas net uit beeld.
24/10/2017, 15:57:45: Eefke: De rode vierkantjes op de track and trace zijn plekken waar vaak webcams zijn. Dan klik je op het vierkantje en daarna op webcam.
24/10/2017, 15:58:23: Eefke:
24/10/2017, 15:58:53: Eefke:
24/10/2017, 16:18:30: Vivienne: Top! Ff ruste en op naar Amsterdam.... eerst de gurkjes?
24/10/2017, 16:18:51: Vivienne: Lekker na die berenburg ?.
24/10/2017, 16:27:07: Peter:
i
Klaar voor vertrek
24/10/2017, 16:31:46: Carol: Succes met deel 2 ? ?⛵
Toch niet WEER die kanoërs van de Turfrace? Gelukkig vliegt de Vriendschap er vandoor ?.
24/10/2017, 16:55:48: Vivienne: Deze app is tevens een leuk verslag voor t digi logboek Vriendschap. ?
24/10/2017, 17:34:06: Carol: Leuk dat filmpje! Dank je wel.
24/10/2017, 19:32:29: Vivienne:
Aalsmeerderbrug! Zie je dat rode toplicht?
24/10/2017, 19:39:50: Vivienne:
24/10/2017, 20:38:48: Peter: Gaaf. Super dat het licht het (al bijna) een heel seizoen doet?
24/10/2017, 20:53:56: Vivienne: Ja... wat een vooruitgang. En we hebben rood, groen en wit gezien... ze waren dus op zeil. ?
24/10/2017, 21:05:34: Vivienne: Niet onder zeil... allemaal klaar wakker... !!!
24/10/2017, 21:07:13: Vivienne: En ze waren goed gemutst... aan de soep. Aletha en ik hebben liedje voor ze gezongen. ?
24/10/2017, 21:07:46: Peter: ?
24/10/2017, 21:10:19: Peter: Goed te horen. Leuk dat jullie daar zijn. Is fijn voor de bemanning.
24/10/2017, 21:13:08: Vivienne:
i
Halloooo!
24/10/2017, 21:13:52: Els: ??
24/10/2017, 23:52:13: Eefke:
24/10/2017, 23:53:01: Eefke:
24/10/2017, 23:57:23: Vivienne: Wat een teamwork hè?
24/10/2017, 23:58:03: Eefke: Kostverlorenvaart, Kattensloot, Wetserkanaal.
24/10/2017, 23:58:15: Eefke: Ja leuk om te zien!
25/10/2017, 00:00:13: Vivienne: Goed dat je de weg zo vond al fietsend in t donker.
25/10/2017, 00:00:20: Vivienne: ?
25/10/2017, 06:51:39: Eefke: ?
25/10/2017, 07:11:02: Vivienne: Wakker en dam blijkt dat ze op de bronzen plek bij Lelystad liggen!
25/10/2017, 07:12:46: Vivienne: Bernard, Coby, Martijn, Rob, Simon; nu al een superprestatie. Nog even volhouden en genieten van de opkomende zon.
25/10/2017, 07:25:38: Ruth: Geweldig hoor, met 6en een halve knoop, ben je zo in workum.
25/10/2017, 07:31:35: Vivienne: Ja lekker hard... ietsje ruimere route?
25/10/2017, 07:32:14: Aletha: Foei. Geen aanwijzingen van de wal!
25/10/2017, 07:33:14: VivienneJe hebt gelijk... antwoordde Ruth.
25/10/2017, 07:33:33: Vivienne: ?
25/10/2017, 08:25:25: Peter: Ze kiezen toch wel hun eigen pad. Tot Enkhuizen onder het opper van de dijk, dan heb je veel minder last van golven en ben je per saldo sneller. (Is geen aanwijzing hoor)
25/10/2017, 08:38:31: Bernard: Juist dat was ons plan. Hoogte is winst en zonder golvend stuiven we voort naar de kroeg!
25/10/2017, 08:38:57: Bernard:
Wanneer gaan we kardanisch?
25/10/2017, 08:39:20: Vivienne: Hoe was t ook al weer met de 'Beste stuurlui?'. Fijn dat er ook schipper aan de wal is... en vele op het schip. Zet m op!
25/10/2017, 08:40:08: Peter: Jullie hebben geen kroeg nodig.....
25/10/2017, 08:41:45: Peter: Wel lekker om je te verheugen op het na praten straks.
25/10/2017, 08:54:58: Bernard: Wij hebben wel VIER ervaren strontschippers aan boord!
25/10/2017, 08:56:16: Bernard: Trouwens, ons marifoon weerbericht repte van soon turning North West. Maar wat is soon? Maar hoogte is winst!
25/10/2017, 09:00:11: Peter: Tsja wat is soon. Wij mogen het niet zeggen.....
25/10/2017, 09:01:19: Peter: PS Bernie, hoef je niet wat te slapen, of ben je alweer helemaal bij?
25/10/2017, 09:09:14: Vivienne: Of kwam je even je kooitje uit voor die heerlijke waterpas-bereidde sjok?
25/10/2017, 09:36:13: Vivienne: Ik had net geleerd....We mogen t niet zeggen... ?
25/10/2017, 10:46:15: Vivienne: Jongens en dame wat gaat dat mooi!
25/10/2017, 11:43:35: Peter: Top jongens; 3e plaats ⚓⛵???❤☀??
25/10/2017, 12:08:47: Vivienne: Genoten van jullie! DANK! Nu jullie heerlijk nagenieten met een kussen onder t hoofd.
25/10/2017, 12:28:41: Swaen: ?
25/10/2017, 14:05:40: Els: Top prestatie! Was leuk om jullie gisteren even te zien!
25/10/2017, 17:29:13: Vivienne: http://zeilvracht.nl/de-vriendschap-veel-stront-ervaring-op-1-schip/
25/10/2017, 17:29:35: Vivienne: Nog even nagenieten.
25/10/2017, 17:41:23: Job: Goedzo!
26/10/2017, 07:35:07: Bernard: Zo in mijn bed alle berichtjes nalezend - ik moet verplicht uitslapen van de bemanning - wordt ik weer helemaal warm en blij van al jullie enthousiasme en meeleven
26/10/2017, 07:39:10: Bernard: Zowel op het internet als langs de oevers van Workum, Haarlem, Warmond, ringvaart, de jeugd in Amsterdam: heel erg bedankt allemaal voor jullie belangstelling en steun!
26/10/2017, 07:40:17: Bernard: Er schijnen zelf supporters te zijn de bewust ‘voor twee’ te hebben geslapen! Vandaar natuurlijk dat wij ons amper moe voelen!
26/10/2017, 07:43:15: Bernard: Grappig ook dit misverstanden rondom de ‘soon turning wind’. Dat was een extra reden om extra hoogte te houden, geen verkapte vraag om extra info... :)
26/10/2017, 08:17:09: Carol: Aan de wal ook heel erg genoten van jullie als team. Het plezier straalde ervan af. Mooi om te zien!
25/10/2017, 11:44:06: Bernard
Mooi, de nummers 1,2,3 en 4 naast elkaar op volgorde!
26/10/2017, 11:46:06: Bernard
Zou de hoogte van de mast toch wat uitmaken?
26/10/2017, 12:09:59: Vivienne: Hahaha... en de lengte vd scheepjes?
26/10/2017, 12:14:53: Vivienne: Hmmm... mischien mastlengte als rekenfactor bemensing opnemen in regelement?
26/10/2017, 12:15:05: Vivienne van Sante: ?
26/10/2017, 12:28:30: Bernard: Zit er al in trouwens!
26/10/2017, 15:00:45: Vivienne: En dan hangen ze er ook nog een vlag in... nog hoger.
26/10/2017, 16:57:46: Bernard: Kijk voor de lol nog even naar de track&trace, naar de finisch van de Willem Jacob!
26/10/2017, 17:54:35: Elena: hihi ☺️ hebben zijn nog genoten van het zeilen?! ik wist niet dat zij verder gingen. leuk!
26/10/2017, 18:44:07: Vivienne: Haha lijkt wel even tegenwind zo net voor t Soal... opkuisen dan maar. ?
26/10/2017, 18:56:43: Vivienne: * opkruisen. Hen nog gesproken hoe t kwam?
26/10/2017, 22:22:45: Bernard: Ze hebben hun initialen geschreven WJ. Het ‘staartje’ aanzetten dan zie je het beter
26/10/2017, 22:52:58: Elena: hehe dat dacht ik nog maar heb niet gezien wat het moet zijn! maar een super leuk idee! heeft ook wel een prijs verdient:-)
We hebben met zijn 5-en een superstrontrace gevaren. De voorbereidingen verliepen voorspoedig! We konden dus mooi nog even in de sauna! En natuurlijk op zondag het gezamenlijke diner in de Griene Loads.
We waren record-snel in Enkhuizen. Daar hadden we maar 3 uur voor nodig! 8 knoop aan de wind over hobbelig water. Sommige schippers hadden op de heenreis gekozen voor Lelystad. De wind zou namelijk in de eerste nacht even helemaal wegvallen en dan draaien. Het hing van het tijdstip van wegvallen en draaien af wat de verstandige keuze zou zijn. Maar dat weet je pas achteraf zeker! En het was ook onzeker of het Krabbersgat bezeild zou zijn. En kruisen of motoren zijn daar volgens BPR cq strontreglement niet toegestaan. Dat bleek gelukkig precies te lukken met een beetje knijpen.
Na Enkhuizen werd het snel donker en hebben we al de eerste wachten ingesteld. Ikzelf werd pas bij Marken weer wakker. De wind was als voorspeld weggevallen en zou pas een paar uur later uit het zuidoosten weer wat opsteken. Achteraf bleek de keuze over Lelystad beter uit te pakken, omdat zij met weinig wind uit ZZO net wat ruimer konden varen en dus meer snelheid hadden. We passeerden de Oranjesluizen om kwart voor 12 's nachts en het IJ en het Noordzeekanaal mochten we weer in het donker over. Wat mooi dat onze verlichting tegenwoordig zo goed voor elkaar is!
Wij hebben als één van de weinigen gekozen voor de westelijke ringvaart. Ik geloof dat geen van beide scenario's deze keer meer voordelen bood ten opzichte van de andere. Maar we hadden wel het voordeel dat we geen concurrentie hadden en dus ook niet hoefden te jagen, figuurlijk dan natuurlijk, want letterlijk moesten we heel veel jagen. We konden lekker ons eigen tempo lopen. Het weer was er inmiddels niet beter op geworden. De wind nam toe en we hielden het ook niet helemaal droog. Gelukkig was er wel weer lekker warme soep voor ons gemaakt in de sluiskom van Spaarndam. Het liep geweldig. Omdat we met zijn 5-en waren hadden we altijd een handje vrij om cappuccino te maken. We hebben één keer een boom laten staan. Die stond klemvast tussen de stenen. Maar we konden gewoon doorvaren zonder een seconde oponthoud, want de halve walploeg heeft hem met een overgegeven pikhaakje gered. Aan het einde van de ringvaart viel het eerste en enige onvertogen woord: "Dat vond ik een stom plan".
Op de Kaag zijn we naar het tuigsteigertje van de zeilschool geboomd. Daar hebben we op ons gemak het dek geklaard, alsof het geen wedstrijd was en nog een momentje genomen op het achterdek om even tot rust te komen. Super! En vandaar hebben we een superslag gemaakt, in één keer zonder knijpen hoog aan de wind met 6 knoop in zuidelijke richting tussen alle eindlandjes door. Bruisend over het vlakke water. Vriendschap is hier in haar element!
De ontvangst in Warmond was weer heel hartelijk. De stront uit geladen en aan de borrel. Maar niet meteen. Eerst moest de grootschootklamp gerepareerd. Die was op de Kaag gebroken. Bernard had een nieuwe gemaakt, dus dat was in principe zo klaar. Behalve dat er 1 bout vastgeroest zat. En toen die los was, bleek het schroefdraad in het roefdak ook weggeroest. Dat werd dus prutsen. Afijn toch nog op tijd klaar voor een borreltje.
De oostelijke ringvaart konden we helemaal zeilen. We hebben de Westeinder gebruikt om even vrije wind te hebben. We konden even uitrusten, tot in Amsterdam. Het begon op een pleziertochtje te lijken. We passeerden in de avond al Amsterdam. De woonbootbewoners hingen voor de TV, wij in de bomen en in de jaaglijn. Op het IJ heeft Martijn heerlijke pannenkoeken gemaakt en chocolademelk met slagroom. Dat hadden we wel verdiend.
Na een ultrakorte slaap was het weer even inkomen, maar uiteindelijk was ook de laatste etappe fantastisch. Het begon vrij rustig op het Markermeer. We voeren in de nacht met een bakstagwindje naar Lelystad. Na Lelystad hebben we gekozen voor de "Age Veldboom-truc". De wind was weer behoorlijk toegenomen. We zijn onder de dijk naar Enkhuizen gevaren op vlak water met continu 7 knoop. Dat lijkt om, maar dat valt erg mee. Het scheelt nog geen anderhalve mijl. En het is veel rustiger en het navigeert makkelijker. En met onze diepgang hoef je je ook geen zorgen te maken over de ondiepten. We hebben allemaal onze slaapjes gehad 's nachts. Dus we kwamen uitgerust weer in Workum aan om 11:15 als derde scheepje. Daar hoeven we ons met onze ruim 14 meter helemaal niet voor te schamen. En gauw weer in de sauna! We zijn nog nooit zo uitgerust teruggekomen van een strontrace als deze keer.
Bernard en Martijn varen het schip woensdag en donderdag van Workum naar Warmond. Al de hele week kijken we naar de windgoeroe,weatherPro en andere apps maar de windvoorspellingen blijven mageretjes.
Donderdag voor 21:00 uur komt de rest van bemanning aan boord aan de kade bij het theehuis in Park Groot Leerust te Warmond om kennis te maken en het plan voor de wedstrijd door te spreken. Het wordt prachtig weer met veel zon maar……, windstil. De andere 4 deelnemers zijn Westlanders en Kagenaars, dat zijn lichte en kleine scheepjes die zich opmaken voor een roeiwedstrijd. Ons skûtsje is in vergelijking te groot en zwaar om roeiend gang te maken. Het belooft een goede training te worden voor de strontrace in jagen en bomen.
Vrijdag avond komt Vriendschap na een hele dag jagen en bomen en af en toe wind als laatste binnen. Iedereen zit moe maar voldaan aan tafel de track en trace replay te analyseren met een drankje erbij. Zo heerlijk als er na een lange dag voor je gekookt wordt door de vrijwilligers van Vinkeveen. Top! Ook de nacht is opvallend rustig, windstil. Op de steiger liggen de stinkende schoenen uit te dampen; terwijl er in het ruim wordt geslapen.
De wedstrijdleiding ziet af van een rondje over het meer. Na het startschot pikken we een zak turf op en bomen gelijk naar de brug. De brugwachter komt naar buiten om te vragen of hij op alle 5 deelnemende schepen moet wachten. Natuurlijk niet. Laat ons er maar vast door,hoor. Als we geen grond meer hebben om te bomen, doen we nog verwoede pogingen met de vaarbomen te roeien om te overkant te halen. Ondertussen roeit de concurentie uit zicht. Bij het eerste weiland springen Martijn en Simon aan de wal om te jagen. In plaats van 1 uur te neutraliseren kiezen we ervoor om in Mjdrecht vroeger te vertrekken om aan het einde van de dag nog het terras bij de Tolhuissluis te kunnen bezoeken. Gestage voortgang, ijsje onderweg bij de pondskoekersluis. Jagen, bomen, jagen stuurboordswal, jagen bakboordswal, zuchtje wind en bomen voor je moe wordt. Eten en drinken voor je dorst krijgt. Hijgend bereiken we de sluis met de finish toeter. Nog even het bochtje om bomen en hekanker uit. Het draaiorgel speelt voor het terras. Met de laatste nachtbus komt ook Eefke met board aan boord.
Zondag ochtend zodra de mist is opgetrokken nog verder jagen bomen en een beetje zeilen naar de finish en de prijs uitrijking.
Bij de stront race hoort een stoere bemanning; dit jaar zijn dat: Martijn (schipper), Eefke (co-schipper), Wouter, Justin en Vivienne.
De strontrace varen is een geweldige ervaring, maar ook vanaf de wal is er veel te beleven. Vriendschap uitzwaaien en aanmoedigen is voor de bemanning onontbeerlijk om deze zware tocht helemaal uit te varen.
‘t Startschot is maandag 17 oktober om 13 uur. Dat is een spannend schouwspel als die grote schepen allemaal de 2 km “It Soal” uit willen naar het IJsselmeer, bomend of m.b.v. een jaagploeg aan de wal. Altijd al eens in de jaaglijn willen lopen? Grijp je de kans!
Wanneer de schepen uit het zicht zijn van de toeschouwers zijn zij echter nog steeds te volgen via het Track & Trace systeem van de Stichting Zeilvaart Warmond. Een gps-ontvanger met een aangesloten mobieltje in een sigarendoosje, gewikkeld in een plastic zak die vastgebonden ligt aan dek is dan de enige verbinding tussen de vloot en de thuisblijvers. Ieder jaar volgen duizenden mensen de race zo alsnog ‘op de voet’.
Met real-time informatie over koers, snelheid, een duidelijk zichtbaar kielzog tot aan een half uur ervoor en een kleine foto met informatie over het betreffende schip, is de vloot de gehele week te volgen vanaf iedere computer.
Aanmoediging kunnen ze ook onderweg gebruiken. Al mogen ze geen hulp vanaf de wal accepteren. Je kunt natuurlijk zwaaien of roepen bij een brug of sluis of een stukje met ze meefietsen. Of ze wakker proberen te houden tijdens het rustpunt halverwege in park Groot Leerust in Warmond.
We maakten ons al zorgen over het vreselijke najaarsweer en troffen Vriendschap 's avonds rond een uur of 19:00 doornat geregend met ijzige hagelbuien achter de kiezen aan in de Noordelijke Ringvaart van de Haarlemmermeer. Zwaaiend vanaf de open brug liepen we en reden een stuk met ze mee. Plots kraakt het links van ons.
Ze voeren halve wind, 2Bft uit het zuiden. Een plotselinge vlaag, 3Bft uit het westen doet Vriendschap scherp oploeven. Ze laten de grootschoot en de fokkenschoot schieten, de eerste scheert zichzelf helemaal uit en proberen weg te sturen van de kant. Helaas kunnen ze niet voorkomen dat ze bootje 1 schampen en de schipper laat ze de steiger op sturen voordat ze achterin bootje 2 varen. Gelukkig geen gewonden aan boord, maar wel ontreddering en andere emoties die de toch al vermoeide bemanning ook nog eens krijgt te verduren. Nog maar amper zelf van de schrik bekomen konden ze wel wat hulp gebruiken bij de schadeafhandeling.
Iedereen leeft met ze mee en ziet hoe ze ondanks de tegenslagen de strontrace hebben uitgevaren! Met recht een stoere bemanning! Volgend jaar weer?
Gezocht: een zeilend vrachtschip! Voor vracht van Adam naar Vlieland, 23 tm 26 augustus. Uiteraard tegen vergoeding. Wie kan of weet iemand?
Bernard legde contact en ging bemanning ronselen.
Men who sail is en groep mensen die zich inzet voor een beter milieu. Dit doen ze door voor evenementen en festivals goederen zeilend op de plaats van bestemming te brengen. Zo maken we alle bezoekers duidelijk dat het betreffende evenement of festival duurzaam bezig is en nadenkt over het milieu.
Zaterdag ochtend in Workum treffen we Bert-Jan nog in diepe slaap aan boord. De broers David en Geerhard komen niet lang daarna aan. De kachel en houtkist moeten plaats maken voor pallets in het ruim dat plots weer op een vrachtschip lijkt.
Bij de uitgang van 't Soal komt Pelikaan (ook een vrachtschip van dit evenement ) ons tegemoet. De oversteek was te doen gebruikelijk met West 6 stuiterend voorbij Stavoren en daarna als een speer surfend op de golven. In Enkhuizen wordt 'stuwhout'' geladen oftewel een hele grote stapel verhuisdekens. We ankeren op het Enkhuizerzand.
Zondagochtend gelijk door de sluis op weg naar een tussenstop in Marken. Nog niet eens lading aan boord en nu al water in het gangboord. Wel of geen rif in de fok. Laatste stukje kruisen en voor Durgerdam voor anker. Bernard roeit Aletha naar de wal die met weemoed van boord gaat. Heerlijk gezeild.
Maandag klusdag. En de jongens gaan Amsterdam in. Ruth en Maarten komen aan boord.
Dinsdagochtend 08.00 laden achter restaurant de Hangar, Aambeeldstraat 36 , Amsterdam en dan met 5 pallets van 60cm hoog en 20 fusten bier en heeeel veeeel chips zeilen naar Vlieland voor het festival into the great wide open.
Reken maar dat Vriendschap met naar schatting 4 ton lading 10cm dieper ligt.
Aletha
Dinsdagochtend vroeg uit de veren voor de doorvaart door de brug en sluis samen met de Pelikaan. Nog even rustig aan op het IJ vanwege Lucas de cameraman die met een veerbootje ons keurig op video wilde vastleggen en nog even voor ons langs moest.
Nog even bij de verkeerde havenkom geparkeerd waar paniek uitbrak omdat toch ineens 2 forse zeilschepen die haven invoeren. We moesten een kommetje terug.
Aldaar aangekomen het schip open gegooid en laad klaar gemaakt. Dat was door de perfecte planning in een mum van tijd voor elkaar, het wachten was nu nog op de lading. Te beginnen met het hoofdaandeel, de wijn. 5 pallets maar liefst. Die kwamen het laatst, dus hebben we eerst de Pelikaan vol gedouwd met doosjes kunst, koffiekannen, bierfusten en alle andere zaken die je op een festival maar tegenkomt.
De wijn arriveert en op de Pelikaan wordt het pallet opgehesen, wij liggen langszij en hijsen de pallets met onze schoten richting Vriendschap. Na dit kregen we nog 20 fusten bier een kopieermachine, een andere doos en wel heel erg veel chips. Ruth merkte op nooit meer chips te eten na deze CO2 onvriendelijke lading. (dezelfde avond nog vroeg ze om de zak Doritos) Toen we dachten zo goed als klaar te zijn kwamen er nog wat dubieuze zaken; een keukentrap, een gevulde kruiwagen met deksel en wat houten kunstachtige dingen. Hierbij kwam het stuwhout (de verhuisdekens) toch weer van pas.
En net als in de moderne containervaart, we zitten vol. De geplande vertrektijd was al voorbij dus luiken dicht, bomen aan dek en weg. Het voelt goed, een volle boot op het winderige IJsselmeer. Bij het overstag gaan geen enkele beweging in de lading waargenomen. We zijn doorgevaren tot Enkhuizen waar we in het donker aankwamen. We waren om 22:00 bij de sluis die precies op dubbel rood sprong, we pasten de huisspreuk toe: het is goed. Ten zuiden van de sluis lagen we meer uit de wind, dus daar is helemaal niets mis mee. Een aankomstborrel met worst om wederom een geslaagde dag te vieren en snel te kooi.
Woensdagochtend, de sluis is om 06:00 actief dus wij ook. Gelijk erdoor en in Enkhuizen water bunkeren. De Pelikaan lag er al, ze hadden de sluis de avond ervoor nog net gehaald. Ze gaan pas om 08:00 varen, maar wij gaan vast vooruit. Niet handig als je elkaar wilt filmen, maar wij hebben 2 wanttijen te halen, anders moeten we door het zeegat bij Vlieland. De lading moet heel aankomen, en dat is nu onze hoogste prioriteit. De Pelikaan moest ook nog wat lading oppikken in Kornwerderzand wat daar in de middag zou aankomen dus gingen ze ook niet met ons mee. Rond het middaguur zijn we bij de sluis waar we het zoet verruilen voor zout water. Het doel is om vlak onder Vlieland te ankeren tot onze vrachtkade vrij is, echter liepen we ten zuiden van Richel al vast (het is goed) waardoor we daar nog maar even wat hebben wadgelopen. Een kleine weddenschap wanneer we weer drijven werd gewonnen door Geerhard al was dat maar tijdelijk. Hier en daar hebben we nog flink wat in de modder geroerd maar gestaag kwamen we dichterbij het ankergebied wat al in het donker gehuld was. De Pelikaan lag er alweer, tijdens onze wandeltocht over het wad zijn die via het zeegat binnengelopen. We zijn langszij gekomen voor een sociale borrel en hebben de nacht gezamenlijk achter hun anker doorgebracht.
Donderdagochtend om 08:00 helemaal gereed om te gaan zeilen voor de video. Zeilend weggevaren en een paar mooie rondjes rond de Pelikaan waar Lucas stond te filmen. Daarna zeilend langszij gekomen, 100% windenergie. Het anker erin, de Pelikaan zijn beurt voor wat filmrondjes. Lucas stapte met camera over op de Vriendschap, David en Bert-Jan aan boord van de Pelikaan voor een extra handje. Gezamenlijk de haven van Vlieland invaren, waar gelost kon worden. Een stuk sneller dan het laden, de hijsprocedure is bekend en je hoeft niet te wachten op lading, alles gewoon op de kade. Zodra we leeg waren, gelijk klaar maken voor zee. Luiken dicht, zeil erover, een boterham en koffie en snel weer naar het ruime sop. Snel nog even naar een normale WC aangezien er een paar dagen een pallet voor ons potje stond.
Buiten de haven rechtsom, en het anker erin. Daar gingen we op Bernard na richting het eiland met Leuko Thea de bijboot om nog een vergeten onderdeel uit de haven op te halen en om het eiland te verkennen. Het onderdeel kon Bert-Jan maar moeilijk vinden waardoor hij later terugkwam dan gepland en toen lag Leuko Thea al droog tussen de oesters. Na een hopeloze sleeppoging dan maar gezamenlijk teruglopen naar de Vriendschap. Met wat boodschappen onder de arm tussen de oesters door waar Geerhard zich op de heenweg nog flink in de voeten had gesneden liepen we nu allen met schoenen aan door de blubber. Bernard kwam ons met de Vriendschap tegemoet zodat we zo konden opstappen. Bernard ging na een super maaltijd Gado gado (de beste maaltijd) van boord om ook even de dennenappels te ruiken. Later die avond stond er wat water en liepen Maarten en Bernard richting Vriendschap met Leuko Thea achter zich aan slepend.
Vrijdagochtend na het ontbijt klaarmaken om te zeilen. We hebben het getij mee, na alle berekeningen van de avond ervoor blijkt het weer helemaal te kloppen en voeren we keurig over het wantij. Nog even kort door de blubber (het is goed) maar binnen enkele minuten weer onderweg. Geerhard, de winnaar van de “wanneer drijven we” weddenschap is bekroond tot dagschipper en loodst ons perfect over het wad naar de sluizen van Kornwerderzand. Daar persen we ons door het voordringende plastic gevuld met boegschroeven en andere onzin die wij niet nodig hebben.
Op het IJsselmeer is bijna helemaal geen wind meer, we springen in het water en zwemmen wat. Maar het tempo van de Vriendschap is toch nog moeilijk bij te zwemmen dus we verruilen het zwemmen voor het soppen van het dek. We zeilen met een schoon schip tot aan Workum en doorbreken de privacy van een drijvende Duitse motorkruiser waar ze lekker aan een witte wijn en een Heineken bier zaten. (zo dichtbij dus) Nog even een sluis en brug in Workum en het zit er weer op.
Aldaar de kachel terugbouwen en de kajuit nog even soppen. De week vloog om. Wat mij betreft volgend jaar weer!
Bernard, Rob, Coby, Simon, Martijn, Pieter, Marios, Aletha, Jaap, Gine en Paul
Blog geopend www.zbrvriendschap.wordpress.com om vooraf en tijdens de wedstrijd verslag te doen. Voor de verhalen van de overige deelnemers zie website ZBR. Gine en Paul als opstappers uitgenodigd; ze bleken al gauw een aanwinst voor het team. Het ene bemanningslid wat fanatieker of meer behoefte aan slaap dan de andere, maar ieder droeg zijn steentje bij. Weer veel geleerd. Uiteindelijk leverde het een derde plaats op met 19 punten. 3 Schepen waren te laat binnen en dus niet gefinisht.
We gaan voor de tweede keer met skûtsje Vriendschap de Zachte Bed Race varen vanuit Den Oever. Scharrelen over ’t wad, haventjes in en uit, gokken of we het wantij halen of toch maar omvaren via het zeegat, linksom of rechtsom, wel of geen tijd om Harlingen aan te doen voor extra punten. En dat 3 dagen en drie nachten door! Met de geleerde lessen van vorig jaar nog vers in het geheugen; een geupdate actielijst en een volledige bemanning zijn we er bijna klaar voor.
De Eb en Vloed vaart dit jaar een rustig weekend vanuit Lauwersoog dus van die concurrent hebben we alvast niet te duchten. Weet je nog hoe we vorig jaar twee schepen deelnamen en elkaar met een straffe bries de geul uit loefden… Dat leverde prachtige foto’s op.
We hebben een paklijst gekregen van schipper Bernard.
Veel warme en droge kleren, thermo ondergoed, regenkleding!
Slopen, slaapzak, theedoek
Zakmes
Hoofdlampje en lifeline als je hebt
Als dat alles is waarom struikel je hier thuis in de gang dan over een opvouwbare puppybak (voor de stootwillen op dek); halfwinder, extra dekens, boodschappentassen, extra hoofdkussens… en meer wat nog allemaal mee moet naar Workum morgen.
Vorig jaar hier vastgelopen. Dit maal 3x aan de grond naast het geultje. Met 2 man in de vaarboom afduwen en schipper Bernard overboord duwend aan het scheepje lukte het ternauwernood om weer los te komen .
Opgelucht het laatste staakje aan bakboord gelaten en de fok gehesen. 7 punten! Overal lichtjes op deze donkere nacht. Kerktoren van Cocksdorp, vuurtoren Texel, Vlieland Terschelling, Den Helder. Duizenden sterren aan de hemel en het water licht op van de zeevonkjes alg.
2:00 heldere sterrenhemel. Tegen de stroom in geen meter voortgang. Voor anker. Kopje thee en naar de kooi tot het water terugkomt
Van Cocksdorp naar Ameland en daarna Piet Scheve plaat. De NW wind nodigt uit om naar het oosten te zeilen. Om mijlen te maken wordt de halfwinder gezet. De wind wakkert aan en de boeien vliegen voorbij.
Tactische beslissing om niet de haven van Vlieland aan te doen, maar af te zakken naar Harlingen 1 uur voor HW om het wantij te halen. Ameland in zicht komen we 3 mede wedstrijd deelnemers tegen, maar net te ver om te zeggen wie. De kopse veerdienststeiger aan lage wal aangelegd en Martijn holt naar het haven kantoor om het vlaggetje op te hangen, Ondertussen verleggen we Vriendschap 10 meter naar achter. Kop omduwen in 15 min waren we weer weg. De veerdienst vaart net weg. Mooie manoeuvre!
Rondje Piet Scheve plaat met vallend water tegen de klok in. De zeehonden amper verstoort dat we in hun gebied binnendringen voor 15 mei. Prachtige stroming in de geul. Een boom blijft staan en we moeten overstag om de snel stromende boom te zoeken en op te pikken. Bij de uitgang komt de veerdienst van bakboord te langzaam varend. We remmen af op alle mogelijke wijze maar moesten op de wal sturen om de veerdienst niet te hinderen in hoofdvaarwater. Helaas afvallend water en ook de golfslag van de veerdienst, afduwen te water en bomen helpen onvoldoende en we liggen vast rond 18:00u. Prima tijd voor borrelhap. Morgen verder.
De windverwachting is variabel 1-3 NNW draaiend naar OZO. Hmmmm… Wad nu?
Eerst maar eens Ameland gedag zeggen. Heerlijk zonnetje breekt door. We schuiven over de ene na de andere ondiepte. Net op tijd overstag. Halfwinder erbij en eraf.
Pannenkoeken en soep. De helft van de bemanning gaat na de middag een dutje doen om weer een nacht door te kunnen halen. De scheepsvaartberichten voorspellen vannacht 5-6Bft. Eerst maar het wantij van de zwarte haan proberen te halen met stroom tegen en weinig wind. De oplossing is bijbomen. Windstilte, bulletalie. Halfwinder te loef. Het Zonnedek is geopend op het voordek. Hele dag Silveren Maen achtervolgt en uiteindelijk naast hun drooggevallen bij de scheidingston in het Kimstergat om 17:30.
Om 10:25 finish lijn vol tuig gepasseerd!! Hele nacht doorgehaald om punten te halen in Harlingen en het zachte bed. Oostenwind vannacht nog 4 maar zondagochtend toenemend naar 6. Alle hens aan dek. Breezanddijk is geen optie.
Iedereen euforisch van de vermoeidheid na een prachtige tocht. Eerst evalueren en logboek laatste aantekeningen maken. Niet teveel overdrijven.
Op de werf Nieko in Franeker is er ook dit jaar weer geschuurd, geklust, geverfd, gebikt en preventief onderhoud gepleegd. Niet in de loods zelf, want op een paar cm na kon de trailer de draai niet maken om Vriendschap naar binnen te rijden. Er lag een groot schip in de weg. Gelukkig werkte het weer mee en kon er 2 weekenden in het zonnetje buiten worden geschilderd. Het middelste weekend was regenachtig.
electra is opnieuw aangelegd; 2 hoofdschakelaars in het navigatiekastje; zonnepaneel; LED verlichting en USB opladers (Bas Krom)
het roerblad is gestript en onder water opnieuw in de polyester en net als het onderwaterschip in de anti fouling
onder de mast roest gebikt en in het vlakkenvet gezet
de zwaarden hebben binnen in alle droogte een x-aantal lagen lak gekregen
alle bomen een paar keer, prachtig dun in de lijnolie, de fokkeloet eens uit zijn marrellijn gehaald en onderhanden genomen
naam/zettelborden hebben ook meerdere lagen lak gekregen
romp zit helemaal strak in de lak; voor het dek hebben we de grijze anti-slip verf gebruikt, in de kuip hebben we grijze (ietsjes donkerder) hoogglans gebruikt; beter slijtvast
binnen is de vloer wit geschilderd, schrootjes en ruim gepoetst
gasstelletje gerepareerd
scharnier deurtje vervangen
smijtmik gemaakt
de BB-zijstag van de opsteker hebben we gericht, is nu te lang
de nieuwe website is "live", compleet met geheel vernieuwde vaarkalender (met speciale dank aan Rob)
preventief onderhoud aan het roerblad
Vriendschap ligt nu te stralen in de zon. Nieko heeft meer plek op de wal dan in het water en zal haar vrijdag 7 april in het water leggen voor het optuigen.
In Rep en Roer de jongerenvereniging die op het skûtsje Vriendschap zeilt vanaf 2012 is opgeheven. De schippers zeilen inmiddels op de oceanen en gaan de komende jaren de wereld rond in hun Lotta.
Samen met Antonin heb ik het schip vandaag van de mooie ligplaats bij de kerk naar Yndyk gevaren, waar Bas Krom de elektra verder gaat professionaliseren! Het was een schitterende tocht, tussen 2 vorstperiodes door. Nog niet alle ijs was weg, dus afmeren was niet heel makkelijk. Maar met weinig wind en een waterig zonnetje was het een aangename eerste tocht.
Aan boord; Bart, Daniella, Harry, Dita, Aletha, Bernard (schipper)
Bart en Daniella tref ik op de parkeerplaats. Ze hebben biologische lekkernijen meegebracht vanuit de Texelse jurt waar ze op vakantie waren. In de knusse kombuis nog gekookt en snel onder de dekens. Het schip is droog en de kachel hoeft niet aan. De volgende morgen verkennen we Workum (incl slager Blom) voor nog meer biologische boodschappen. Harry, Dita en Bernard zijn precies op tijd voor de koffie en het veiligheidsrondje. Trossen los, bomen we richting de sluis, het is zonnig. Bij de jachthaven nog water en diesel tanken voor we onder zeil langs de vuurtoren (in de steigers voor renovatie) naar buiten varen. Najaarszonnetje en een briesje zorgen voor aangename voortgang. De verhalen van eerdere zeilervaring komen los. Bij Stavoren weer naar binnen. Prachtig gekruist door een nauw stukje met een boompje op de kop. Alles bezeild tot aan het eilandje waar we afmeren. Op een onbewoond eiland heb je niets aan al je geld maar tellen de vaardigheden. Dita gaat op pad om een lichtje te regelen. Allervriendelijkste buren schenken een kaarsje en een zeiljacht heeft nog ergens een oude fles lampenolie liggen. Ber en Daniella, Bart en Harry struinen het eilandje af voor brandhout. De conversatie vloeit en vele glaasjes wijn later (en thee met chocolade van de Tres Hombres) zoeken we een dubbele kooi op.
De volgende ochtend schijnt het zonnetje en dobberen we op het meer. Lunch pauze aan een klein steigertje. Het was een weekend met veel prachtige luchten, donkere buien in de verte, allerlei wolkjes, sterrenhemel etc.
Martijn en Ruth en zonen hadden het schip overgevaren. Onderweg nog een aanvaring met een skiff beleefd. Bernard en Aletha met de auto, Viv wordt door Els gebracht. Justin komt voor de vergadering met de strontrace bemanning. Alle restjes pasta in de bank worden opgemaakt. 1 Totaal 10 man schuift aan voor een zwoele zomeravond maaltijd pasta met tomatensaus aan de lange picknick tafel bij het theehuis. Ook na zonsondergang komen er nog pramen en Westlanders aanmeren in Park Groot Leerust en wordt er wedstrijd klaar gemaakt. De volgende ochtend palaver om 08:00.Vanwege de weinige ongunstige wind kunnen we niet wegzeilen van onze 2e startpositie en kiest Martijn voor een andere route dan de overige schepen die wel kunnen roeien. Er blijven 2 bomen staan en het achtje is zelfs op de track en trace te zien. Bernard jaagt nog in zijn eentje door .. Eefke krijgt de opdracht met de zwaarden in het midden van de kronkelende nauwe oude Waver en de Winkel te sturen en alles is bezeild. Voor het eerst komen we zonder motorgebruik niet eens als laatste aan in Vinkeveen. We worden op de steiger begroet met bloemetje, een neutje en een blokje kaas, wat een leuk gebaar toch weer van de geweldige organisatie. Uitgedroogd zijn we. Wouter komt aan boord.
De brandweer is bezig met een duikoefening als we zakken turf hollend aan boord brengen. Boei ronden voor het clubhuis en door de brug. Op het water is de strijdlust voelbaar. Zeil strijken voor de provinciale brug en weer een ander vaartje dan de overige schepen. Het is warm! In Mijdrecht duikt Bernard achter een boom aan die blijft staan. Bij de bruggen wordt geneutraliseerd en een tegenligger wil er ook nog langs. Stukje jagen tot aan de brug. Oh ja, het ene moment sta je op het roefdakje een bandje aan pakken en dan zie je plots sterretjes. Het eerste wat ik dacht was ”dat was de brug”. Bewijs geleverd dat ik een hard hoofd had. Wat een klap, gelukkig geen hersenschudding. Bij de sluis vliegt een drone. Het filmpje van vriendschap in de sluis staat ook op youtube: 2016-09-24 Turfrace Pondskoekersluis.
Langs de knuffelwilgen wordt er aanvankelijk langs de andere kant van weg gejaagd, met het mes bij de hand voor het geval er een vrachtauto aankomt. De meningen zijn verdeeld over de veiligheid van deze actie. We meren langszij met de kop op de kant en een hekanker. En springen in het water voor frisse duik. Zo warm. You tube. 2016-09-25 Turfrace herstart bij de Tohuissluizen
Martijn zoekt zijn zonnebril en neemt een snoekduik. De wind draait een klein beetje op precies het juiste moment waardoor ook het laatste stukje maar net bezeild was. Iedereen is op elkaar ingespeeld en we halen er echt alles uit voor de finish. Of zoals Geerhard het in zijn mailtje samenvatte; Man wat een top weekend! De medailles werden ditmaal uitgereikt door burgemeester van Warmond.
Hierna voeren Martijn, Viv en Aletha op de motor terug naar Workum. Onderweg zwaaien we naar Peter/Els en Bernard, omdat de brug niet lijkt te draaien helaas niet met vol zeil langs kunnen varen. In Amsterdam wordt Geerhard op de kade afgezet. Overnachten in Durgerdam. Het IJsselmeer is zo groen als erwtensoep en er zij prachtige schuimmotieven te zien. Het is een warme nazomer geweest.
Aan boord: Paul, Inge, Eefke, Bert-Jan, Wien, Vivienne, Rob
20-27 augustus 2016
Even een plekje vinden en aan elkaar wennen.
De afvaart uit Lauwersoog beloofde al veel goeds.
Op de Balg heeft Vivienne ons de eerste keer laten genieten van het prachtige wad. Het was een schitterende wandeling waarin we ook nog wat plastic hebben verzameld.
Weer terug aan boord heeft Inge (fantastisch) gekookt, wat ze de hele week met wisselende hulpkoks is blijven doen. Wien heeft leren messen slijpen.
De tocht van De Balg onder Schier door was schitterend door de fantastische lucht en de prachtige regenboog boven Schier. 1
We waren hebben overnacht bij Engelsmanplaat. En er waren kokkels.
Naar Nes, Ameland was best een pittige tocht, opkruisen met 6 bft.
Op de Rede van Ameland was alle tijd voor boodschappen en een natuurwandeling waarbij Vivienne ons oude cultuurelementen heeft laten zien in het landschap ten zuiden van Nes.
We zijn met een matig windje van de Koffieboonenplaat naar het Groene Strand op Terschelling gevaren.
Op het Groene Strand heeft Vivienne ons van alles verteld over de natuur ter plaatse en wat een groen strand precies is. En we hebben wieren gedetermineerd, en heel bijzonder, een broodspons gevonden. Het leek iets viezigs, maar in de puts ging het vormeloze ding weer leven!
De voorlaatste dag was er helemaal geen wind, dus we besloten de stroom te gebruiken en bij tropische temperaturen oostelijk van Griend richting Harlingen te drijven.
Op de laatste dag hebben we een prachtige tocht gemaakt van de Vlakte van Oosterbierum naar Cornwerd in een lange slag.
Aangekomen op het IJsselmeer hebben we even bij de sluizen gezwommen
Voor het eerst lagen de Eb en Vloed en Vriendschap samen in de haven. Start en finish in Den Oever. Beide schepen waren nieuwe deelnemers aan de ZBR= Zachtebed race (in 72 uur rond het Zachtebed: een zeilwedstrijd voor kleinere platbodems op de Waddenzee, als je het water weet te vinden om in te zeilen, roeien, bomen of jagen). Deze tocht wordt al 5 jaar georganiseerd door de stichting tot behoud van de BU130, een mooi initiatief waar we via - via van gehoord hadden. Doel van de wedstrijd is om zoveel mogelijk punten te verzamelen door een aantal havens aan te doen, een ton aan te tikken, een parkoers te varen en een aantal minuten te ankeren. De keerkoppeling van de motor is inmiddels gerepareerd, maar motorgebruik levert alleen maar strafpunten op.
Vriendschap was door Martijn, Bernard, Coby en Ruth die vrijdag uit Workum naar Den Oever gevaren en al deels wedstrijd klaar gemaakt. Proviand was over 3 calorierijke dozen verdeeld; de linzen soep in de grootste pan. Het weerbericht werd nauwlettend in de gaten gehouden want de volgorde van de opdrachten staat niet vast. De bemanning werd in 2 ploegen ingedeeld, want het mag dan zachte bed heten, 's nachts varen en uithoudingsvermogen is deel van de wedstrijd. Uitrusten komt later.
Bij het palaver om 17:30 maken we kennis met de andere schepen. Allemaal goedlachse bemanning met her en der een tikkeltje nervositeit vanwege de harde NW wind kracht 6 die voorspelt is. Na een gezamenlijk gebakken visje met friet heist iedereen zich in regendichte warme kleding. We krijgen nog wat goed bedoelde aanwijzingen van de rotten die al vaker mee hebben gevaren; Vergeet je duikbril niet!
De start vindt plaats op vrijdagavond 13mei2016 om 19:00u. Nog voor we de haven uitvaren staan de zeilen strak getrimd. Aan de wind naar Texel. Alle hens aan dek, want het buist en de gangboorden lopen vol. Af en toe moet het grootzeil gevierd in een vlaag, want anders had ook het achterdek natte voeten. Ook de Eb en Vloed gaat hard van start en besluit toch maar onderlangs langszij te komen. Marijn heeft het prachtig vastgelegd met zijn foto toestel.
het zal maar je eerste tochtje zijn, petje af Anne!
Als eerste komen we nog voor de schemering in de NIOZ haven aan. Maar bij het aanleggen schuurt het voorstag langs de kademuur en moet ons wedstrijdplan worden bijgesteld. Eerst de fok eraf en het voorstag repareren. We blijven noodgedwongen overnachten, terwijl we met enige afgunst toe kijken hoe de overige deelnemende schepen het vlaggetje aan de wal brengen en gelijk verder varen. De volgende morgen gaan Coby en Pieter lopend naar de CIV in Oudeschild een nieuw voorstag halen, maar er zijn geen ijzerwerkers op zaterdag die willen knijpen. Dus toch maar zelf een nieuwe splitsing gemaakt op het resterende deel van het huidige voorstag met de bankschroef. Levert mooie berichten op Facebook op. We zien Eb en Vloed voorbij varen met 3 punten op zak van Noorderhaaks.
Ons geheime wapen om punten te vergaren is de steiger van Cocksdorp ( 4 punten) , maar eerst de boei van RG Vriendschap (3 punten) aantikken. Dat was wel een beetje gewaagd want RG Vriendschap lag er ook, dus moesten we de ton aan lei raken. De eerste poging scheelde maar weinig, het gejuich was er niet minder om toen het Jochem bij de tweede ronde wel lukte. Het steigertje lag iets zuidelijker. Wij naar binnen, wetende dat het erg ondiep is en geul alleen met prikjes staat aangegeven. Bernard gaat te water ( brrrr) om een extra lange lijn ( de jaaglijn met nog een 2 trossen) uit te brengen. En toen bomen tegen de wind en stroming in naar de steiger. Snel weer naar buiten voor het vallende water uit. Helaas, verkeerd gegokt, we lopen vast en moeten wachten op het volgende hoog water. Coby vergaapt zich met de kijker aan de bijzondere vogeltjes . Ze zit eerste rang te genieten. Verder op de dijk zitten ook honderd vogelaars die op vallend water wachten. Om 4 uur 's nachts leek het erop dat we los kwamen, maar er staat minder water dan overdag en iedereen kan onverrichter zake terug naar bed. Het was wel knus en gezellig rond het fornuis waar de koffie al klaar stond.
Uitgeslapen en ontbijt achter de kiezen, verdoen we de tijd met klussen aan boord. Om 15:00u komen we eindelijk los. Vlieland zit er qua tijd (72 u) niet meer in, dus over het wantij, rondje zachte bed en dan naar Breezanddijk. Windkracht4 en best wel koud aan de fok, maar minder nat dan vrijdagavond. We varen prachtig de haven in. Tros aan wal. Anne rent met het vlaggetje naar het paaltje om punten te verdienen. Een verbaasde toerist vraagt; "Do you need help?" Nee hoor, it's a race! Haven uit aan de wind opkruisen richting Amsteldiep. Maud en Jochem vermaken zich al uren doornat prima aan de fok. Rond etenstijd is er geen tijd om uitgebreid te koken. Martijn's drie in de pan vindt gretig aftrek. Met wat warms in ons maag en een droog laagje besluiten we door te varen. Tegen zonsondergang is het speuren naar de ingang van het amsteldiep geultje, tonnetjes ontbreken en duiken onverwacht dichtbij op. We vallen rustigjes droog. De volgende ochtend vroeg weer op voor een kort tochtje naar Den Oever en douchen.
Het zonnetje schijnt, Maud houdt uitkijk in de mast. Het kopje koffie wordt ook naar boven gehesen ( met koekje). Elke keer als we een deelnemer aan zien komen, trommelen we iedereen bij elkaar om ze op de dijk te verwelkomen met een toeter. Ruth werkt het logboek bij opdat de avonturen terug te lezen zijn door de wedstrijdleiding. Bij de prijsuitreiking komen de verhalen los....
De week voorafgaande aan de wedstrijd is het weer koud met regen en hagelbuien. Maar zodra het startschot klinkt schijnt de zon de hele dag. Windkracht 2-4 en de temperatuur loopt op tot een heerlijk dagje varen. We konden nog wel een handje extra gebruiken en Chardonne werd door de wedstrijdleiding bij ons ingedeeld. Top! Bij loting start Vriendschap als laatste. Minder top!
De Mattenschippersrace is een zeilwedstrijd voor traditionele zeilende vrachtschepen en voert de deelnemers vanuit Blokzijl door de kop van Overijssel. Dit jaar ging de route tegen de klok in: via Vollenhove, Kadoelen en Genemuiden naar Zwartsluis. En vandaar terug via Beukerssluis, Blauwe Hand, Beulakerwiede, Jonen en het Giethoornse Meer.
De voordekkers zijn prima op elkaar ingespeeld en de acties lopen soepel. Aletha mag de hele wedstrijd aan het roer staan, best inspannend, ook al hoef je niet te jagen. De kleinere niet-wedstrijd skûtsjes blijven dicht bij elkaar. Soort van haasje over. Coby haalt het matje op in Zwartsluis, hopelijk komt het binnenkort goed van pas. Als we Zwartsluis uitvaren manoeuvreert er plots een zware klasse schip dwars in de vaart. Het is krap, maar we komen er zonder aanvaring goed weg. De sluiswachter kijkt tevreden toe als hij zijn Beukersluis tot op de laatste meter gevuld heeft. Rutger met de Nooitgedacht weet zich er nog net bij te wurmen. Het 3 rijen dik jagen gaat ook goed. Bij de ingang van de Zwarte Water laten we net als in voorgaande jaren weer een boom staan in dikke blubber. Terug kost tijd, maar het lukt om de boom weer op te pakken. Gelukkig hoeven we niet te water. Even verderop zien we 5 bemanning van de zware klasse schip dapper de sloot in springen om naar de overkant te waden en verder te jagen. De laatste van de 5 jagers twijfelt nog maar ziet geen andere uitweg en springt er achteraan. Applaus voor die jongens en meisjes!
Zeilend door de finish. In opperbeste stemming nemen we te snel afscheid van het scheepje en de dag. Er wacht ons een 50 jarige feestje in Arnhem van Vief waar we ook bij willen zijn. Lekker gedanst om de verzuurde spieren weer te ontspannen.
Met aan boord: Martijn (schipper), Ruth, Lisan, Jan, Els, Vivienne
Jahoor het begon al goed: Het schip versiert met slingers en een Sara in de Leucothea! Erg gezellig zo'n tante met bosje bloemen de hele dag achter ons bungelend.
Steeds weer werd ik er aan herinnerd als er een ballon door het warme weer knapte: PANG! Vief gefeliciteerd! PANG! Wel een beetje zielig toen haar hoofdje zelf knapte, maar wel vette pret bij elke PANG! ... Het was prachtig en warm weer, dus elke ballon kwam aan de beurt en toch ging Sara niet ten onder in haar zwemvestje. Scheepsgenoten super bedankt voor deze verrassing!! Ook voor die heerlijke taart! Pfff: 't was dubbelop taart eten want ik had zelf ook een Sara-koek meegenomen.
En een heel groot kado gekregen: het mooiste zeilweer van de wereld, 3 a 4 BF zuid-zuidoost de hele week: heerlijk luieren dus omdat we van de Wieden naar Workum zouden gaan deze week. En na later bleek helemaal perfect als je GEHEEL afhankelijk bent van de wind en handkracht.
Wieden en Weerribben zijn in het voorjaar helemaal fantastisch: dotterbloemen, pinksterbloemen, laag riet waardoor je veel reeën ziet, nachtegalen, lepelaars, watersnippen, snorrrrrr, rietzangers en veel gele kwikstaarten: we hebben zeker vijftig vogelsoorten gehoord/gezien.
De avonden de eerste dagen nog fris, maar daar weten we wel raad mee: even hout 'sprokkelen' via een handig constructie op de kragge, zodat Ruth geen natte voeten kreeg. En dan lekker stoken maar.
Op 4 mei een heel parcours afgelegd, voor het hele of het halve lapje, zeker 35 km (in rechte lijn op de kaart gemeten). In de Wieden hadden we nog geboomd tussen de bomen, maar dit was echt luxe varen. Wel met de vlag halfstok, Martijn: goed aan gedacht!
Aan gekomen in Blokzijl, bij Kaatje aan de Sluis aten wij aan boord een overheerlijke pasta met drie Michelin sterren.
En daarna nog even lekker klussen in IJlst door Martijn, Jan en Ruth, want die motorbabaren kunnen niet zonder vette handen van de motor. Kan dat met een gloednieuwe motor? Ja dat kan!
En daarna door naar Workum, via een gevraagd sleepje want de wind kwam 'eindelijk' eens uit de verkeerde hoek. Maar niet voordat er een mooi plaatje van de bemanning is gemaakt door Lisan.
Aan boord; Martijn (schipper), Janneke, Jaap , Aletha
Na een mooie heldere nacht stond het ijs op het dek, maar zodra de zon opkwam werd het al snel aangenaam voorjaarsweer.
Na 3 weken verblijf in de loods bij Nieko; zag ze er weer prachtig uit. Vorig weekend opgetuigd en klaar voor een nieuw vaarseizoen. Op wat kleine klusjes na; fok aanslaan, stagen borgen, water tanken. Motor starten en tegen de oosten wind richting Leeuwarden. Onder de spoorbrug door ( altijd weer de angst dat er iemand op je hoofd poept) rechtsaf de swette in. Nog een viaduct en eindelijk werden de zeilen gehesen. Tot genot van de voetgangers en fietser die hun camera tevoorschijn toverden en met ons mee fietsen. Heerlijk stil gleden we door de vaart, mediterend op het zonnedek voor de mast. Af en toe de mast laten zakken en dan weer verder na de brug. Op de ringvaart van Sneek werden de schaduwen langer en het werd allengs koeler. Muts weer op. Jas aan en op de motor richting centrum van Sneek. Bij het aanleggen achter het grote motorjacht werden we uitgejouwd;" Wat een kutboot, daar wil je toch niet mee gezien worden". Wij dachten net zo over hun gehuurde motorjacht; maar het deed toch ff pijn om te horen. Na een heerlijke maaltijd met z'n vieren in een restaurant snel de slaapzak ingedoken.
De volgende morgen verder binnendoor richting Workum, via de melkfabriek om de nog niet draaiende bruggen te vermijden in de woonwijk aangemeerd. "het skutsje van Workum" is weer thuis