Turfrace Smallingerland 2018 extra editie Leeuwarden culturele hoofdstad

Drachten – Ljouwert Kulturele Haadstêd 2018

De Stichting Turfrace  Smallingerland’  organiseert een authentieke race met skûtsjes en kleinere platbodems door Fryslân.  Dit jaar in het kader van de Leeuwarden culturele hoofdstad.

Martijn had Vriendschap aangemeld voor dit byzondere gebeuren en we strijden mee in de grote klasse met misschien wel het kleinste skûtsje.

Bij het aanmelden:
* ontvangt elk skûtsje of zeilpraam/Snikke een ontvangstpakket van Sonnema
* vlaggetje 2018 en pr materiaal
* een Turfracevlag  en € 250,00  startgeld
* droge worst gesponsord door AH
* captainsdinnerbonnen voor het juiste aantal bemanningsleden aan boord van het wedstrijdschip

 

Donderdag 24 mei 2018; Niek en Martijn varen het schip naar de Veenhoop en worden aldaar belaagd door knutten ( bijtende vliegjes)

 

Vrijdag 25 mei 2018; Enrieke en Aletha komen om 10:30u aan boord. Alles is al in gereedheid en we hoeven alleen nog maar te verhalen naar de startlijn. We vergapen ons aan de hoge masten en stoere bemanning van de IFKS/SKS en andere skutsjes. Warm weer, windkracht 3 en kruisen over de smalle Ee met maar 4 bemanning in het vooruitzicht. Dat belooft een pittig dagje te worden. Maar eerst nog Palaver in de ’t Polderhus in ’t Frysk. Ik moet toegeven dat het voor mijn niet altijd te verstaan was maar dat het wel paste bij het evenement. Na de opening en het palaver bij het Polderhûs werd de Lawei (mandje) gestreken. De microfoon hapert (sorry burgemeester!). De bemanning loopt met de mand met turven naar de schepen. Vergezeld door vele bezoekers.

Start traject 1   De VEENHOOP Drachtstervaart DRACHTEN.

Frysk folksliet

Lawei wordt gestreken

Lopers starten en gaan over de Slûswei naar de schepen.

Er wordt op lotingsvolgorde gestart. (zie lijst loting) Om de minuut wordt gestart vanaf een startlijn ongeveer 50 m voor de uitgang van het Grietmansrak.

Startnummer 1 ligt ongeveer 25 meter voor deze lijn op de passeerlijn.

Na het eerste voorbereidingssein (Belsignaal) start een minuut later startnummer 1 en wordt de zeiltijd gestart.Startsein van nr. 1 is het voorbereidingssein voor nr. 2.Weer een minuut later nr. 2 etc. etc.

Iedere deelnemer schuift door tot aan de passeerlijn. Pas na de startlijn mag men de zeilen heisen! Tot aan de startlijn ligt de fok op het voordek en het grootzeil op de giek.

Ben je te vroeg door de startlijn of met zeil hijsen dan krijg je een straftijd van 5 minuten.

Pramen snikken sluiten aan bij de skûtsje vloot. Ligplaatsen vanaf het laatste skûtsje tot aan de sluis.

Na het startsein snel zeil hijsen en gelijk overstag. Enrieke stuurt mooi hoog aan de wind, maar de wedstrijdskutsjes kunnen nog veel hoger. Het was een prachtig schouwspel. Zowel op de Wijde Ee als in de Drachtstervaart.

Helaas was er op vrijdagmiddag  een aanvaring, waarbij een bemanningslid een gebroken hielbeen op liep en het Museumskûtsje “de Noardeling” en het skûtsje “de Verandering” (Smalle EE) averij opliepen.

Over de marifoon kanaal 77 hoor ik een verslaggever in het Fries geanimeerd verhaal doen  terwijl ik midden in de hecktiek de opdracht toegeschreeuwd krijg om de grootschoot te vieren. Vriendschap was net te laat was overstag en kreeg nog een vlaagje waardoor we in een rietkraag aan lage wal belanden. Motorgebruik tijdens de wedstrijd is niet toegestaan. Terwijl andere schepen het er soms niet zo nauw mee namen en toch de motor bijzettten kwam Vriendschap met enige moeite bomend weer los. Vriendschap eindigde dus reglementair over de finishlijn in Drachten om 16:51u. Een respectabele tijd; van verschillende mensen die op andere schepen meevoeren krijgen we complimenten dat we met een kleine bemanning en een klein scheepje zo goed bezig waren.

Snel van boord om de auto op te halen in de Veenhoop, maar een lift zat er niet in dus werd het een taxi. In Akkrum NS station verse jaagploeg bestaande uit Bernard en Eef opgehaald voor de jaagwedstrijd over het Moleneind die avond. Ruim op tijd stonden we klaar in de jaaglijn om het commentaar van het publiek aan te horen. Marjolein kwam later op de avond aan boord. Feest met een fantastische lasershow.

 

Zaterdagochtend

Rustig wakker worden klaarmaken voor Palaver en start. Op de kade waar de skutsjes met strijkbare mast  afgemeerd liggen wandelen geheel in stijl verkleede echtparen met oude kinderwagens. Het wordt al snel warm en belooft een snikhete dag te worden met een lekker briesje. De wind voor de wedstrijd naar Leeuwarden was gunstig en de wedstrijdcommissie voorzag dat de vloot al vroeg in de middag zou  finishen in Leeuwarden. Vandaar dat er op de Wijde Ee voor Hotel Ie Sicht een extra lus gelegd werd.

Start traject 2

Omdat het moeilijk zo niet onmogelijk is om de schepen zodanig te verhalen om in omgekeerde finish volgorde te starten wordt er in willekeurige volgorde gestart. De starttijd gaat lopen vanaf de plek waar eerder de finish van traject 1 was. De staande mast deelnemers stromen als laatsten in. Pas na het passeren van de pijpbrug mag er gezeild worden. Tot aan de pijpbrug mag er niet ingehaald worden.

Bij het ronden van de boei is de Doeke van Martena ons voor.

In Earnewald werd een schoof riet vanaf een ponton aangereikt; de muziek aan de kant klinkt van overal. Maar het wegvaren was wat krap en het koor op het terras waar we rakelings langs en tegenaan voeren hield van schrik op met zingen. Wat een drukte! Iemand met een hooi allergie en kreeg er acuut jeuk van maar zette door. In Warten dook er een forse tegenligger recreatievaart op bij de brug die op enkel rood stond en we eindigden met de kop op het remmingswerk.  Verfschade ;-( .  Verder hielden we ons aan de regels en bleven zeilen bomen en jagen en lieten de motor uit tot na de finish.

Het binnenvaren van de vloot was gepland om 17.00 uur en aan de kade afgemeerd was er ruim tijd om af te koelen in het water, ijsjes te eten en te luieren in de zon; wachten tot de brug draaide.
De intocht was er niet minder om en om van deze kant Leeuwarden binnen te varen is prachtig en dan ook nog opgewacht worden door toeschouwers is tof.

Lovende woorden van de Commissaris der Koning Arno Brok voor dit mooi evenement, die samen met Burgemeester Tom van Mourik aan boord zaten van het Statenjacht “Friso”.
20180526_160741
Wanneer zie je nu in Leeuwarden zoveel zeilpramen en skûtsjes in de haven liggen?
Na het concert “Helden fan it Wetter” vond de prijsuitreiking plaats in de Blokhuispoort.
Iedereen kreeg een welkomstdrankje van sponsor Sonnema en de loco-commissaris der Koning  Klaas Kielstra maakte de winnaars bekend.
Grote klasse
1. Pieter-Jilles met de Sterke Jerke ( zij kwamen uit voor Rottevalle)
2. Fonger Talsma met de Jonge Jan uit Warten (de winnaar van de vorige editie in 2016)
3. Remy de Boer met de Eenvoud. (Dit skûtsje kwam uit voor het dorp Opeinde met heel veel dorpelingen in het wedstrijdteam.)
Oververhit en moe kiezen voor een gezellige afsluiting in de haven met kaas pannekoeken en salade. Het bier smaakt goed. De watertank is vrijwel leeg, maar in de stad is er altijd wel iemand waar je aan kan bellen voor een jerrycan water. Vivienne stapt na blessure tijd voor het eerst weer aan boord om zondag mee terug te varen naar Workum.
Bedankt Martijn,
Aletha

Geef een reactie