Ga naar inhoud

Stuur een e-mail om te boeken of meer informatie te ontvangen.

Opstappen tijdens zeilactiviteiten
Je bent van harte welkom aan boord op de avond voor vertrek.
Tijdens de weekeindtochten vanaf 20:00 uur of de waddentochten vanaf 18:00 uur.
We verwachten je, tenzij anders vermeld of in overleg, uiterlijk om 10:00 op de ochtend van vertrek aan boord.
Zie de informatie over onze tarieven.

Mattenschippersrace 2007

En we hebben weer gewonnen! Het was een fantastische dag met redelijke wind uit noordoost. We hebben 2 keer op cruciale punten de latere nummer 2, de dankbaarheid van Johannes Hobma op een halve scheepslengte achter ons gehouden. Spannend dus. Op bovenstaande foto uit de Steenwijker Courant varen we het finishlint stuk. De zware klasse kreeg net als vorig jaar weer een kwartier meer voorsprong en vertrok om 8:00 uur al. De lichte klasse vertrok om 9:30. Het blijft heel moeilijk voor de zware klasse. Het gonsde echter al door Blokzijl. Dit jaar gaat Jos (Kapriool) winnen. Geen opstappers, allemaal mensen met meerdere jaren strontrace-ervaring.

Loting

De loting bepaalde dat we als vierde zijn gestart. Dit wisten we al snel om te zetten in een 1e plaats in de lichte klasse mede dankzij onze halfwinder en goed stuurwerk van Coby! Gudsekop had een jaagploeg op de wal, waardoor ze snel inliepen en ook net een halve scheepslengte voorbij kwamen. Doordat ze ons afdekten konden we niet meer bij ze weglopen toen het op alleen zeilen aankwam. Dit was een groot voordeel voor de Dankbaarheid die geen last had van andere schepen en dus snel op ons inliep. Wat ons opviel was hoe mooi de Nooit Gedacht van Rutger meeliep, zo'n klein scheepje. Bij de brug van Vollenhove kwamen we net als 2e aan. Maar doordat Peter net iets koelbloediger was dan Johannes waren we toch een halve scheepslengte eerder bij de brug dan de Dankbaarheid. En dus eerder door de brug. Deze halve scheepslengte blijkt later cruciaal te zijn.

Mattenschippersrace 2007 Mattenschippersrace 2007

Voorsprong

Op het Zwarte Water lopen we circa 8 minuten uit op het hele veld, waarin de Nooit Gedacht goed opkomt. In Zwartsluis was de mat snel gepakt en daarna jagen naar de Beukerssluis. We hadden toen al een aantal zware schepen ingehaald en alleen de Kapriool was ons een schutting voor. Op weg naar de sluis kwam de Dankbaarheid dankzij een aantal zeer goed getrainde jagers hard oplopen. Wij besloten iets eerder dan de Dankbaarheid om de jaagploeg aan boord te nemen en naar de sluis te bomen. Op dat moment rende de jaagploeg van de Dankbaarheid ons voorbij. Zij namen toen op een moeilijkere plek de mensen weer aan boord. In die tijd liepen wij net weer een halve scheepslengte uit en waren dus net iets eerder tussen de dukdalven. Wij pasten nog net wel in de sluis en de Dankbaarheid net niet. Dit was teleurstellend voor Johannes en te wijten aan enkele zeer onsportieve jachten die vonden dat ze aan de beurt waren.

Kapriool

Na de sluis moesten we op jacht naar de Kapriool, want we lagen nog steeds maar tweede. Jagend tot aan de Belter kwamen we snel dichterbij. Op de Beulaker behielden ze hun voorsprong. Op de Walengracht liepen we weer langzaam in. Op weg naar Jonen zijn we ze voorbij gejaagd. We lagen weer eerste!!! Vol goede moed het Giethoornse Meer op en niet weer dezelfde fout van vorig jaar die ons toen bijna de overwinning kostte, met de mast plat en lang genoeg doorbomen, totdat je echt vrij water hebt. Op het Giethoornse meer kwam de Dankbaarheid snel achter op, zagen we tot ons schrik. De wind draaide wat. De Dankbaarheid hoefde net niet te kruisen waar wij 2 slagen hadden moeten maken. In de Valse Trog voelden we de hete adem in onze nek. Uiteindelijk hebben we toch voldoende marge over gehouden om voor de tweede keer dit fantastische evenement te winnen.

Dank

We hebben veel waardering voor het organisatiecomité, Reijer, Jasper en René en voor de ontvangst in Blokzijl door de havenmeester en Café Van Ens. Verder veel dank voor alle brugwachters en sluiswachters die zo vlekkeloos de bruggen en sluizen hebben bediend. De provincie Overijssel bedanken we voor het prachtige boek dat we van Anne Mulder, de vlootvoogd van 2007 in ontvangst mochten nemen.

De supporters (voor zover gespot door ons)

Janneke (heel zwanger en toch 40 km meegefietst)
Vader van Janneke en wat neefjes en nichtjes
Anna (dochter van Michiel Goeman van De Arend, voorheen L'Arche de Noë)
Ieke (vrouw van Michiel)
Elmer (vriend van Michiel)
Greet (vriendin van Michiel)

De bemanning

Peter: Schipper, bomen en jagen
Coby: Roerganger
Bernard: Co-schipper en 2e jaagcoördinator
Jikke: Grootschoot en bomen
Michiel: Jagen, bomen en zwaarden
Wouter: Catering (we zijn nog nooit zo goed verzorgd geweest tijdens de wedstrijd) en jagen
Job: Catering (samen met Wouter, fantastisch gedaan) en jagen
Antonin: 1e jaagcoördinator, bomen, jagen en soepkok (heel belangrijk)
Simon: Zwaard, jagen en halfwinderschoot
Maaike: Jagen (net de halve marathon gedaan)
Jochem: Jagen, bomen en zeilen hijsen en strijken
Christian: Halfwindercoördinator, jagen en bomen
Vivienne: Fok, jagen en bomen
Ivo: Jagen, bomen en zeilen hijsen en strijken
Rob: Grootschoot, bomen en jagen

Reactie van Christian op 30 mei 2007 om 09:25 uur

Gisterenavond zaten Janneke en ik nog even in de Kolk van een patatje te genieten (ja, goed eten is belangrijk). De haven lag overwegend vol met strijkijzers … zo anders dan afgelopen zaterdag… Ik keek naar de startplek, hoorde een knal (in mijn hoofd) en dacht ´weer een jaar wachten … hoe zou het volgend jaar gaan?´… Afijn eerst maar weer werken… maar na bovenstaand verhaal kan ik mijn gedachten er maar moeilijk bijhouden …. raar hé 😉