Ga naar inhoud

Stuur een e-mail om te boeken of meer informatie te ontvangen.

Opstappen tijdens zeilactiviteiten
Je bent van harte welkom aan boord op de avond voor vertrek.
Tijdens de weekeindtochten vanaf 20:00 uur of de waddentochten vanaf 18:00 uur.
We verwachten je, tenzij anders vermeld of in overleg, uiterlijk om 10:00 op de ochtend van vertrek aan boord.
Zie de informatie over onze tarieven.

Wedstrijden

Turfrace: Vriendschap genoemd in de pers

Turfrace: Vriendschap genoemd in de pers

Men schrijft nu al over onze deelname in het lokale sufferdje duin en bollenstreek: klik hier

"De deelnemende zeilschepen zijn Westlanders en Kagenaars, maar dit jaar zal er ook een skûtsje en een praam aan de start verschijnen. Een skûtsje is een relatief zware schip dat moeilijk te jagen is, maar daar staat tegenover dat ze een langere mast hebben en dus meer wind vangen. Desondanks blijft de Turfrace een zware wedstrijd dat het uiterste vraagt van zeemanschap, kracht en teamgeest."

Dat skutsje is de Vriendschap... we zullen zien komend lang weekend!

Vivienne

Mattenschippersrace 2013

Mattenschippersrace 2013

Aan boord: Bernard, Peter, Antonin, Simon, Jesper, Paul, Cornelis, Wouter, huisgenootje van Wouter, Rutger +zoon, Aletha

Nog nooit eerder vertoond: het als allerlaatste gestarte schip "Verwisseling" van Bart Krom heeft de 17de Mattenschippersrace gewonnen.

Een record aantal deelnemers had zich 's ochtends vroeg in Blokzijl aan de start gemeld: zeven schepen in de zware en veertien in de lichte klasse. De vaarboom was de week tevoren weer ingeleverd opdat de namen van de winnaars ( lees: Vriendschap in 2012) er op konden worden vereeuwigd. Vrijdag avond: We varen bij een mager zonnetje na een laat voorjaar van Nederland naar Blokzijl. "Wie wil er a.u.b. schipperen? " gaat een aantal keer in het rond. De bemanning druppelt een voor een aan boord en ieder helpt mee met de voorbereidingen: boodschappen, jaaglijn op dek, gerepareerde halfwinder geïnspecteerd, rakbanden gesteld, zwaarden in het vet. Zuurstoffles onder dek. Bij het palaver horen we onze startpositie: 11e. Zaterdag morgen: In de stralende zon verlieten we de havenkolk van Blokzijl om koers te zetten richting Vollenhove. Met de wind in de rug en enorme lappen zeil rondom, blijkt dat we toch maar klein zeiloppervlak hebben in vergelijking met achteropkomende schepen. Deelnemende schepen nemen elkaar bij toerbeurt de wind uit de zeilen. We slagen toch in een paar schepen te passeren. Na de brug terwijl er gejaagd wordt aan lager wal, breekt een vaarboom en keren we terug om deze op te vissen. Dat blijkt geen gelukkige manoeuvre; er volgt een botsing met de Nooitgedacht.

Uiteindelijk finishen we toch nog 7e.

Na de wedstrijd is het vanouds gezellig in de haven en blijft iedereen nog even plakken. De -altijd- lekkere-maar -vraag- met- niet- welke- het -andere- jaren- was- befaamde soepen van Antonin vinden gretig aftrek. In de achterhoede finished de laatste deelnemer sportleraar meester Hobma met jonge leerlingen van de basis school- en nu snel naar bed!

De volledige uitslag van deze 17e Mattenschippersrace:

  1. Verwisseling, Bas Krom -
  2. Dankbaarheid, Johannes Hobma -
  3. Lutgerdina Smeltekop, Bernd de Cneudt -
  4. Dageraad, Aart te Velde -
  5. Karin, Hugo van Aalderen -
  6. Nooit Gedacht, Rutger van Slobbe -
  7. Vriendschap, Bernard van Hemert -
  8. Greetje Rosa - Jelle de Jong -
  9. Freya, Jos ten Zijthof -
  10. Gudsekop, Martijn Ras -
  11. Elisabeth, Daan van der Meer -
  12. Disponibel, Yvonne Verstraten -
  13. De Jonge Druk, Willem Plet -
  14. De Jonge Douwe, Thewis Hobma -
  15. Camper Sandt, Menno Muller -
  16. De Goede Verwachting, Frits Veldmeijer -
  17. Ouwe Bertha, Sjors Binksma -
  18. Willem Jacob, Tjerk Hoekstra.

Drie schepen zijn niet reglementair gefinisht.

Strontrace 2012, Door Bernard

Ergens voor de zomer hadden we besloten als ‘In Rep en Roer’ de strontrace te varen: ondergetekende mocht als enige oudje mee met oudgediende maar nog wel jonge hond Simon, terwijl Jesper, Joris en Paul elke voor 2/3 telden om dat ze voor het eerst meededen. De vierde strontrace van de Vriendschap was de eerste van In Rep en Roer, en stond meer dan ooit in het teken van ‘Vriendschap’! We hebben zoveel fysieke en mentale steun gekregen van zoveel mensen, fantastisch gewoon!

Allereerst was daar natuurlijk Martijn die ons getrained heeft in het trainingsweekend en gecoached voor en tijdens de race! Dan Aletha, die de reflecterende wimpel maakte en bevestigde; Peter die ons behoedde voor vermeende last minute optimalisaties; Rob en Carole die hun werkplaats ter beschikking stelden voor het bijschaven van de vaarbomen; Coby voor de heerlijke strontrace koek, Elsbeth en Aletha voor de kokerij; en dan natuurlijke Els, Janneke, Vief en Djuna die driftig mee jaagden, niet alleen het Soal uit maar ook nog het dijkje over!

Aan het begin van de ringvaart vroeg ik aan een bouwvakker bij de Bosrandbrug of hij wist hoe hoog het vaste gedeelte in aanbouw was? Dat wist hij niet, maar hij wist wel dat er kort daarvoor ook al twee dames langs geweest waren die zich precies hetzelfde hadden afgevraagd… Jawel hoor: niet alleen al tijdens de voorbereidingen, maar ook tijdens de race waren we nooit lang alleen. Steeds weer stond er op een steigertje Coby en Vivienne te zwaaien en te juichen, dan wel Janneke en Martijn te filmen (van Martijn zagen we alleen zijn gele I-Pad hoes), en van velen van jullie kregen we SMSjes met goede raad en lieve aanmoedigingen! Het ontroerende toppunt van jullie steun was een ware wave op een steigertje nabij de Kaag… 😉

Roept een oud vrouwtje als we heel rustig met de halfwinder te loevert door de Ringvaart zeilen: “Wat een mooi plaatje!” antwoordt Paul: “Ja, U ook!”

De wedstrijd zelf was ook vriendschappelijk. We hadden voornamelijk strijd met Age Veldkamp. Age is een oude bekende van ons… Was het niet de strontrace van 2010 waar we elkaar het hele stuk van Spaarnwoude tot de Kaag al jagend en bomen achterna zaten? Toen voer hij zijn eigen schip de Swanneblom, nu had hij de Engelina Smeltekop, een sneller IFKS skutsje, maar desalniettemin bleven we de hele ringvaart zo’n beetje boord aan boord. Zij waren met 8 krasse knarren (grijze groentjes noemden ze zichzelf), wij met 4 jonge honden. Alle ingrediënten voor een mooie race, die wij uiteindelijk nipt wonnen dankzij een navigatiefout van hun…Na 67 uur wedstrijdzeilen met slechts 15 minuten voorsprong op Age over de finish! We waren zeer tevreden met onze vierde plek, zoals Johannes Hobma het ooit eens zo mooi verwoorde: als eerste gewone scheepje na de racemachines!

Bij het keerpunt in Warmond spreekt een man ons aan: “ik heb jullie gisteren nog gezien in Workum! Ik stond daar op de dijk naar jullie te kijken” “Oh was U dat!”, - alweer Paul!

Dankzij het rustige weer was het ook een relaxte race. Vrijwel alle manoeuvres verliepen soepel. Een vervelende uitzondering was het scheuren van onze steun en toeverlaat, de prachtige halfwinder, toen de schoot achter een paaltje bleef haken. Een dipje had ik zelf ’s avonds de tweede dag toen eerste de jaaglijn hopeloos in de knoop zat, en ik vervolgens tegen de koplampen van de tegemoetkomende auto’s met geen mogelijkheid kon zien of de eindelijk ontknoopte jaaglijn wel of niet over de mastjes van die dure bootjes zou lopen, en of er wellicht nog kleine steigertjes in de schaduw van de berm onzichtbaar lagen te wezen. Maar goed, de Bennenbroekerbrug was een brug te ver, we haalden die niet vóór 22 uur, en dus waren we veroordeeld tot 6 uur slaap… En dat doet dan wonderen! De rest van de zeiltijd kon ik dan ook weer vrolijk genieten van de race.

De aloude navigatie op kompas en passer verliep soepeltjes (althans bij ons aan boord ;-)), en nu we beducht waren op de vele en rare lichtjes bij het naviduct van Enkhuizen ging ook het binnen (en weer buiten) kruisen van de sluis aldaar heerlijk makkelijk!

De derde nacht van de race (de tweede op het IJsselmeer), heb ik heerlijk op dek geslapen, in m’n dekentje gerold, af en toe m’n hoofd oprichtend om te constateren dat alles goed ging en Joris en Paul gewoon door-dobberden of door-boomden om uit de windstilte te komen.

Strontrace 2012, Door Simon

Strontrace 2012, voor in de nieuwsbrief.

De strontrace 2012. Het beloofde een epische gebeurtenis te worden. Er was hard getraind, zowel aan boord in de speciale trainingsweekenden met Bernard en Martijn als trainer, als thuis en in de fitnessruimte of sporthal. We hadden alles goed voorbereid, alles was al zaterdag af en klaar voor de wedstrijd. Wat eigenlijk weinig rust gaf omdat iedereen om ons heen nog hard aan het klussen was, wat je toch op de zenuwen gaat werken. Maar het kluslijstje was oneindig vaak doorlopen en alles was gereed!

Maar maandag ochtend werd al gauw duidelijk dat de wind, zo mogelijk, nog minder was dan voorspeld. Er was geen wind. In plaats daarvan was er mist, zoveel mist dat de start misschien wel uitgesteld zou moeten worden. Buiten ’t sol lag een bootje van de kustwacht en we zouden pas uit mogen varen als het zicht minimaal 200(?) meter was. Maar gelukkig was men van mening dat er inderdaad genoeg zicht was en kon de wedstrijd van start gaan!

De start is altijd een vreselijke gebeurtenis. Iedereen heeft hulp van de wal en doet zijn best dit zo goed mogelijk te misbruiken door een enorme jaagploeg aan wal te hebben, en is dan ook in overtuiging dat het zeker een aantal schepen in zou moeten kunnen halen. Zo ook wij. Het plan was om de mast te strijken, zodat we binnendoor zouden kunnen oplopen zonder dat het opgelopen schip de lijnen los moest gooien, wat dat doen ze dan toch weer te laat en dat is alleen maar moeilijk. Maarja, zoals ik al zei, we waren niet de enigen. Daarbij waren de regels over het inhalen van een jagend schip anders dan we hadden verwacht. Kortom, een enorme chaos, veel gescheld geroep en gestress. Gelukkig is alles heel gebleven en we hebben er niets op verloren. Sterker nog, dankzij de fanatieke jaagploeg die nog over het dammetje door bleef jagen hebben we in de uitgang van het sol nog wat ingehaald!

Tsja, dan kom je het IJsselmeer op.. Zonder wind, in de mist. Een beetje bomen dan maar? Het is immers een wedstrijd.. Maarja, je kan toch moeilijk het hele eind naar Enkhuizen of Lelystad gaan bomen. Gelukkig kwam er al snel een briesje en konden de bomen weer uit het water. Pal voor een zeer miniem windje door een spiegelglad IJsselmeer met de beurtveer vlak achter ons en de strontschepen om ons heen, af en toe wel zichtbaar maar vooral verborgen in de mist.

De eerste fout hebben we al snel gemaakt. In de mist navigeren is natuurlijk best een uitdaging, en we wilden er zeker van zijn Stavoren niet te missen. Dan denk je steeds weer: hm, zouden we er niet al moeten zijn? We maken toch zeker wel 2 knopen sinds zo laat en dan die koers en dan hm hm.. Naja, voor de zekerheid nog een 5 graden zuidelijker? Dan missen we het in elk geval niet. Naja dat deden we ook niet. Opeens kwam er een dijk uit de mist oprijzen. Eerst natuurlijk even kijken, he is dat een dijk? Een wolk? Trekt de mist op? Nee wacht, het is de dijk en we gaan er recht op af. Snel snel oploeven, is het bezeild met de halfwinder? Nee, ja, nee, net niet? Dus die ook maar snel gestreken om even aan de wind te kunnen. Ondertussen natuurlijk balen en proberen uit te vinden hoever we dan wel niet van Stavoren zijn. Gelukkig voor onze gemoedsrust deed de Engelina Smeltekop precies het zelfde. Ze verschenen uit de mist om pal voor de wind op de dijk af te gaan, om vervolgens, net als wij, op te loeven. We lagen in elk geval geen laatste en we waren ook niet de enige die deze fout hadden gemaakt!

We besloten over Lelystad te zeilen, een keuze gebaseerd op enerzijds het feit dat we, om te winnen, toch een zeker risico zouden moeten nemen. En anderzijds op berekeningen met brugtijden, wind voorspellingen en dat soort zaken. De reis naar Lelystad verliep eigenlijk heel voorspoedig. Met de halfwinder afwisselend te loevert en aan lij ging het ook nog best redelijk snel. En het was zeer ontspannen, zoals Jesper hier laat zien! De eerst moeilijkheden kwamen pas weer bij de aanloop naar Lelystad. Het bleek erg moeilijk om de lichtlijn te vinden, we waren dan ook wel een beetje gehandicapt. Nachtblind, kleurenblind, beide of gewoon moe. Maar het is eigenlijk niet fout gegaan, en we zijn ook nauwelijks omgevaren. In de sluis lagen we samen met de Maria van de zware stront, en de Engelina Smeltekop. Een goede motivatie, we hadden verwacht dat zulk een racemachine al vele mijlen bij ons weg gelopen zou zijn.

Het stuk naar Amsterdam was eigenlijk grotendeels hetzelfde. Twee man aan dek, rustig windje, een beetje ruimig, maar soms ook wel net voldoende om binnen de wind de varen. En de engelina smeltekopen en de Maria liepen slechts een beetje uit. Het lijkt wel een vakantietochtje!

Het ij in zeilen ging ook prima, even met 4 man aan dek om alles te strijken en een beetje op te ruimen en dan op de motor door de sluizen en op naar Amsterdam! Over Amsterdam gaan was een gokje, want het zou krap worden of we de bruggen voor haarlem wel zouden halen voor 10 uur s avonds, en als we gestremd zouden liggen zou de kans op een roemrijke overwinning van minimaal naar een imaginair vervallen. Maar zo zouden we wel een groot deel kunnen zeilen, en met een beetje wind zou het te halen moeten kunnen zijn.

Amsterdam in! Nu begon het echte werk, niet meer lui zeilen maar bomen, jagen, trekken, duwen en prutsen. Super gaaf natuurlijk om ’s ochtends vroeg rond 7 uur amsterdam in te gaan en door de ontwakende stad te bomen. Mensen die dronken naar huis fietsten na een lange avond, of vol goede moed naar het werk vertrokken. En dit alles verstopt onder een dun laagje mist. We hadden ons redelijk voorbereid op dit gedeelte van de race en we hadden al een redelijk idee van waar we wel en niet konden jagen. Dat bleek zeker niet overbodig te zijn geweest want we zijn alsnog hier en daar de mist in gegaan, aan de verkeerde kant gaan jagen, gaan jagen voor een tekort stukje of niet gaan jagen waar het eventueel wel had gekund. Maar op zich denk ik dat we redelijk tevreden kunnen zijn. We boomden hard, jaagden hard en behalve dat we misschien hier en daar een klein kansje hebben laten lopen hebben we slechts een enkele fout gemaakt. Namelijk de werp-bol aan de jaaglijn laten hangen toen we deze weer aan boord gooiden. Natuurlijk bleef die ergens achter haken en moest losgesneden worden. Maar we hebben hem natuurlijk wel meegenomen, want je mag niets achterlaten! Als bonus wachtte de sluis aan het einde van Amsterdam op ons met schutten, wat ons weer gelijk bracht met de Engelina Smeltekop, die toch zeker een half uur eerder Amsterdam in mocht.

Na de sluis snel de mast omhoog en kijken of er wat te zeilen valt op de Nieuwe meer! De wind viel tegen maar was toch zeker wel aanwezig. Helaas werd de voorsprong die we hadden gekregen door snel de mast en zeilen te zetten teniet gedaan door de enorme lappen stof die de Engelina omhoog hees. Het is en blijft natuurlijk een racemachine! Al gauw kwamen we in de Haarlemmerringvaart, waar eigenlijk niet meer te zeilen viel, teveel luwte en te weinig wind. Goed voor ons om de Engelina weer in te halen, maar jammer voor onze energie, want we moesten gaan bomen. Iets waar we duidelijk beter getraind in waren, hoewel het leeftijdsverschil misschien ook een rol heeft gespeeld, want we waren de Engelina zo weer voor. Ook de aanmoediggingen van de wal waren in ons voordeel! Helaas was de Bosrandbrug in groot onderhoud, wat blijkbaar een reden was om hem met een te verwaarlozen snelheid te openen. Dus de Engelina had alle tijd om de hard verdiende voorsprong rustig in te bomen, jagen en roeien. Maar toch, wel weer spannend!

Na de brug tot de Westeinder plassen bleef het spannend, als we een stukje konden bomen of jagen haalden we hun in, als er wat meer wind kwam haalden ze ons in. Als we zo naast elkaar lagen met de zeilen aan loef en lij, moest er niemand anders op het idee komen om in te halen, want dat was gewoon geen ruimte voor. Het laatste stukje liepen ze toch wel snel uit, en we waren bang ze niet meer terug te zien. Tot op de kaag bleef het eigenlijk hetzelfde. Voor de wind, ruime wind, af en toe een boompje erin als we niet zo snel gingen dat je achter je boom aan moest rennen. De fokkeloet en de giek versperden het hele vaarwater, en als er iemand langs moest moesten we wat inhalen, of dichter langs de wal varen en goed op alle mastjes, bomen en lantarenpalen letten. Het enige treurige verhaal was de gescheurde halfwinder. Tijdens het aan wal zetten van een jaagploeg was ik niet oplettend genoeg om de schoot over een paal heen te wippen. De schoot bleef dus hangen en scheurde het zeil flink in. Eerst dachten we nog het te tapen zodat we het nog zouden kunnen gebruiken op de kaag, maar dat bleek toch te hoog gegrepen.

Vervolgens de Kaag op, door de Boerenbuurt, een klein vaarwatertje wat nauwelijks breed genoeg was om de giek goed buitenboord te houden. Natuurlijk was dat geen probleem voor een scheepje als dat van ons! De kleinste zijn heeft ook zo zijn voordelen. Op de kaag hebben we de genua van Joris zijn vader nog gezet, naast de fok, en dat stond eigenlijk ook best heel mooi! De heenweg langs ‘t Leede zodat we op de terugweg over het Joppe konden, dat was breder om te kruisen. Aanleggen in Warmond ging erg rustig, misschien iets te rustig, maar ach, op die seconden gingen we de wedstrijd niet verliezen, maar op ongelukken eventueel wel, dus dat is wel prima zo. Een uurtje rust was zeer welkom en we hebben er goed gebruik van gemaakt! Even het logboek bijwerken en opruimen, en verder lekker rustig een soepje eten, vragen hoe het de rest vergaat en naar de wc.

Een goed benutte werk, want nu begon het echte werk. We hadden in een snelle berekening bedacht dat de laatste brug waarschijnlijk niet menselijk haalbaar zou zijn. Maar het is een wedstrijd, dus een prima moment om het onmogelijke te realiseren. Uit mijn hoofd, het is waarschijnlijk anders, moesten we nog 18 km in 4 uur, een som die we minstens elk uur opnieuw hebben gemaakt om onze kansen in te schatten. Het is er helaas niet rooskleuriger van geworden. Een gemiddelde van rond de 2.5 knopen. Zonder een zuchtje wind en met een stuk opkruisen gevolgd door 13 kilometer bomen en jagen. Het zou mogelijk moeten kunnen zijn, dus we hebben er hard aan getrokken! Bij het afvaren en opkruisen was de Willem Jacob vlak achter ons. Een mooi gezicht natuurlijk met zonsondergang! De Engelina Smeltekop was echter al een half uur eerder vertrokken en buiten zicht. Kruisen zonder wind gaat natuurlijk tergend langzaam, zeker gezien onze haast, toch liep ze nog wel redelijk door het vlakke water.

Vervolgens bomen en jagen. Er valt niet zo veel over te zeggen. Over bootjes lopen of onder bruggen door bomen, verder valt er weinig over te vertellen. Ik had nog even valse hoop gezaaid omdat ik een brug te veel had geteld, maar helaas, het bleek toch een brug te ver. Dus de laatste kilometers toch maar iets rustiger gelopen. Waar we de Engelina trouwens nog tegen kwamen, die lagen langs de wal koffie te drinken en een korte pauze te houden. Wel een voldoening dat we ze weer zijn ingelopen op het stuk jagen en bomen. Hoewel we dachten dat ze besloten hadden daar te blijven voor de nacht, omdat zij ook niet onder de volgende brug door konden, bleek dat ze zich niet bewust waren van de stremming en zijn ze later naast ons komen liggen, waardoor we s ochtends weer precies gelijk begonnen. De benen waren toch al te moe om op te tillen. En dan lig je daarom 11 uur voor een dichte brug, tsja, dan maar slapen! Dat hebben we gedaan, met heel veel plezier.

Na een klein nachtje slapen en het einde al een beetje in zicht viel alles wel redelijk mee. Natuurlijk heeft iedereen nog wel last van een algemeen energie tekort, maar het viel eigenlijk nog wel mee. Nog een klein stukje bomen en jagen en dan Haarlem door. Eigenlijk ging dat wel goed allemaal. We zijn nog enorm vast komen te liggen toen we mensen aan de wal zetten om te gaan jagen. Heel flink vast want we kwamen er onmogelijk weg met 2 bomen op de kont. Maar voor de prijs van een natte broek van Bernard konden we toch loskomen. Het laatste stukje Haarlem kon gekruist worden, een welkome en leuke afwisseling na toch zeker 5 (?) uur bomen en jagen. Door de keersluis, weer een soepje, mast weer plat en we moesten alweer weg, nog voordat de soep afgekoeld was. Nog een klein eindje, 2 uur ongeveer, bomen, en dan zou het klaar zijn met de fysieke arbeid!

En weer het IJsselmeer over, dit keer kruisend en met een beetje meer wind. Een beetje navigatie, slapen, aan de wind zeilen en af en toe een overstag. De sluis bij Enkhuizen hebben we grondig aangepakt om niet op een willekeurige dam of verkeerde sluis te eindiggen. Wat absoluut geen overbodige luxe was aangezien, in elk geval in mijn ogen, elk lichtje of op de verkeerde plaats lag of op de verkeerde plaats stond aangegeven op de kaart. Nouja dat viel stiekem wel mee natuurlijk, maar het was wel goed dat we er de tijd voor hadden genomen. De sluis door en het Krabbegat uit kruisen. Nog maar een aantal mijl te gaan! De wind werd echter wel minder tot niets. Gelukkig had Joris nog een geheim voorraadje energie om ons door de windstilte te bomen! Waarna de wind oppeens weer flink aantrok en we het water bijna in het gangboord hadden staan. We verwachten dat de Engelina al wel gefinished zou zijn, het half uurtje voorsprong dat we met bloed zweet en tranen hadden gecreëerd met bomen jagen en kruisen tot het Noordzeekanaal hadden ze er immers al binnen een uurtje weer af gezeild, ze waren ons nog erg dicht gepasseerd ergens net buiten het IJ. Maar dat viel dus wel weer mee, want ze kwamen in de zeer vroege uurtjes donderdag oppeens uit de duisternis opdoemen. Halve wind en moeilijk hard zeilend. Het klassieke probleem van een racemachine; teveel zeil op te weinig schip. Ze kregen de enorme fok niet weg.. Het zou toch nog spannend worden!

Het sol was relatief snel gevonden, zeker gezien de lichtboei die niet werkte. De dwarspeiling naar de strekdam was zelfs perfect. Het sol zelf hadden we bedacht te gaan jagen, de wind was toch bijna tegen en de wind zeer miniem. Dus bij de steiger bij Reid aan wal gesprongen, of tegen de wal gesprongen, en toen met goede moed aan de laatste loodjes begonnen. Tot we over ons schouder keken en de Engelina met een prima snorretje het sol in zagen zeilen. Aan boord werd met ook wat zenuwachtig en is het zeil nog even bijgezet, wat verassend veel helpt, ook zonder wind. Gelukkig vielen ook de zeilen van de Engelina al snel in. Dus hebben we toch met een prima 20 minuten voorsprongen netjes 4ᵉ kunnen finishen! Hoger dan we hadden gehoopt.

Al met al een zeer geslaagde wedstrijd. Relatief ontspannen, weinig stress, alleen de halfwinder kapot gemaakt, goede keuzes gemaakt, geen ruzies, goede sfeer, mooie grappen en een prima resultaat! Volgend jaar weer, en dan nog beter, en zeker voor de recordtijd door Amsterdam.

Groetjes, Simon

Goingarijp 2012 kleine skutsje wedstrijden

Bemanning: Bernard afwisselend schipper met Peter, Simon, Coby, Eefke, Vivienne, Yoram, Jesper, Aletha, Rutger.

Antonin en bemanning van de wadweek liggen buiten de smalle haven doorgang te wachten op de wind die moet gaan liggen. 's Ochtends heeft het nog uren achtereen geregend, maar inmiddels is het weer opgeklaard en zo blijft het ook het hele weekend, zonnig NW2-4. We vinden als altijd een gastvrij welkom aan boord van de Gudsekop. Ook Rutger, die geen Vriendschap in de haven aantreft, wordt opgevangen.

Zaterdag morgen vroeg op om een verplicht rif te leggen t.b.v een eerlijke wedstrijd. Coby krijgt een tas gemaakt van het oude zeil door www.zeiltas.nl, echt mooi! Bij de koffie worden de taken aan boord verdeeld; na de eerste wedstrijd rouleren van positie.

Schippers en schippers in opleiding bespreken tactiek en tijden langs de startlijn worden geklokt. Na het start schot wordt het menens, 11 skutsjes verdringen elkaar om de beste positie. Het eindresultaat mag er wezen. Met gejuig gaat Vriendschap na een onverwacht extra rondje als 1ste over de finish in Race 5.

No. Naam Punten Race 1 Race 2 Race 3 Race 4 Race 5
1. Doeke van Martena 4.7 1 1 (2) 1 2
2. Nooit Gedacht 8.9 2 2 1 (4) 4
3. Vriendschap 10.9 3 3 4 (6) 1
4. Gudsekop 14.0 4 4 (6) 3 3
5. De Jonge Durk 16.0 (8) 6 3 2 5
6. Oeral Thus 22.0 6 (7) 5 5 6
7. Tiit is Jild 27.0 7 5 7 (10) 8
8. Buten Verwachting 28.0 5 8 8 7 (DNF)
9. Rosalie 34.0 9 (DNS) 10 8 7
10. De Bonte Joost 38.0 10 10 9 (12) 9
11. Lytse Mar 39.0 (11) 9 11 9 10
12. Lytse Stef - DNS (DNS) DNS 11 DNS

*De uitslag tussen haakjes is de aftrek wedstrijd

Oh ja, ik ben ook nog in het water gevallen...

Aletha

Mattenschippersrace 2012

Mattenschippersrace 2012

Vanuit het mooie voormalige Zuiderzeestadje Blokzijl startte zaterdag de jaarlijkse Mattenschippersrace. Tijdens deze zeilwedstrijd leggen traditionele zeilende vrachtschepen het 'rondje Zwartsluis' af door middel van zeilen, bomen en jagen. Wij hadden als 8e startpositie geloot van de 12 schepen in de lichte klasse (voornamelijk skûtsjes). Anderhalf uur daarvoor waren de 6 schepen in de zware klasse al vertrokken. Een drijfnatte start, maar gelukkig klaarde de lucht rond een uur of half 11 op en wakkerde de wind aan tot windkracht 5!

Op de Beulaken Wijde, hadden we al heel wat scheepjes voorbij gelopen, cq geboomd en gejaagd en lagen we als 4e in het veld! Met een stevige bries hard naar de overkant, waar de brugwachter mooi op tijd draaide voor het aanstormende scheepje.

het aanstormende scheepje

Op de passantensteiger van de jachthaven van Zwartsluis kon een mat worden opgepikt, beschikbaar gesteld door hoofdsponsor Interfloor. De halfwinder (met windkracht 5) na de sluis bleek ook een goede zet, we liepen plots uit op de Dankbaarheid. Bij Vollenhove werd er strak opgekruisd en mochten we zeilend door de brug. De brugwachter keek ff de andere kant op.

bedankje voor de fantastische brugwachter

Nu alleen nog de mast strijken en met de jaagploeg op de wal trekken om de concurrentie voor te blijven.

de jaagploeg

Om 15:45 finish bij het steigertje en vervolgens boomden wij uur de havenkom van Blokzijl weer binnen onder luid applaus, want: we zijn 1e geworden!!

hierna klein deukje gevaren in de koninklijke sloep van de organisatie-sorry

Na de verrukkelijke borrelhapjes en jaarlijks soep van Antonin vierde de bemanning tot diep in de nacht feest in het cafe van Ens.

Vlootvoogd Hoekstra kon 's avonds de verdiende winnaar Bernard van Hemert de begeerde wisselprijs overhandigen: een uit de kluiten gewassen vaarboom van zo'n twee meter. Op die vaarboom staan alle namen gegraveerd van de winnaars en de vlootvoogden sinds de eerste race in 1996 werd gehouden.
Aletha

Kleine skutsje wedstijden Goingarijp 2011

Aan boord: Bernard (schipper), Peter, Wouter, Eefke, Aletha, Coby,Vivienne

Goingarijp 2011: 9 schepen, 5 wedstrijden, prachtig weer, wat wil je nog meer. Hoogtepunten van de race waren de uitstekende startposities die Vriendschap wist te veroveren. Behalve dan die ene keer toen een deel van de bemanning nog in het water lag; terwijl het 10 min sein klonk. Oeps..

Aan het einde van een zonovergoten race met (in)spannende momenten; ging de wind liggen en trokken Coby en Peter het skutsje al zwemmend naar het oergezellige haventje van Goingarijp. Schipper Martijn R (Gudsekop) en Bernard kochten nog snel de complete voorraad ijsjes op welke aan dek zij en zij met Gudsekop gretig werden afgenomen en verobert. Een zwoele gezellige avond op het terras van de Klokkestoel volgde. Het captains diner werd dit jaar opgeluisterd door een accordeonspeler. Het spetterende optreden zoals in voorgaande jaren van de Briljantjes werd wel een beetje gemist door onderstaande.

hoezo wedstrijd; lekker relaxed

Zondag ondanks de mooiste start toch geen winnende positie omdat we werden weggebracht bij de benedenwindse boei. De vriendschappelijke doch fanatieke wedstrijd ten einde; dropte Vriendschap een deel van de bemanning voor de prijsuitreiking, terwijl de overigen Vriendschap weer naar Workum zeilden.

Met stijve spieren en zere handen werd de werkweek opgestart; maar het heerlijke gevoel na een enerverend weekend laat zich niet zomaar verdringen door het dagelijks bestaan. Volgend jaar weer wat mij betreft!

Bedankt allemaal!

Aletha

Uitslagen Skutsje Wedstrijden tot 15m 2011

No. Naam Punten Race 1 Race 2 Race 3 Race 4 Race 5
1. Doeke van Martena 5.0 1 1 (2) 1 2
2. Gudsekop 9.0 (5) 2 1 3 3
3. De Hinde 12.0 2 (6) 4 2 4
4. Nooit Gedacht 15.0 3 (7) 3 4 5
5. De Jonge Durk 16.0 6 3 6 (7) 1
6. Vriendschap 18.0 4 4 5 5 (6)
7. Buten Verwachting 25.0 (7) 5 7 6 7
8. Oeral Thus 33.0 8 (9) 9 8 8
9. De Bonte Joost 34.0 (9) 8 8 9 9

Mattenschippersrace 2011

Mattenschippersrace 2011

Geen mooier kado voor mijn verjaardag dan de MSR kijken!

Vriendschap voor alles!
harde werkers; jagen en jagen maar
de jarige als toeschouwer; zie het oranje t-shirtje....
Wat een lijntje!
Kadoelermeer
Kadoelermeer
de 'achterdekkers'
de 'voordekkers'
Mooi op het zeil door de brug bij de blauwe hand

Strontrace 2010

In oktober 2010 bestond Vriendschap 100 jaar. Dat was een bijzonder jaar. En om dan met zo'n klein scheepje binnen een uur na de nummer 1 te eindigen was fantastisch! We hadden onderweg in alle sluizen naast de Swanneblom gelegen. Age Veldboom was alleen veel slimmer in het laatste rak van Lelystad af. Hij had de luwte van de Houtribdijk en was ons daarom te slim af.

Vriendschap 100 jaar
Vriendschap 100 jaar
 
 

Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010 Strontrace 2010

Kleine skûtsje wedstrijd Goingarijp 4/5 September 2010

Bemanning: Bernard (schipper) Aletha, Arnoldine, Djuna, Maud, Simon en Robbert.

Vrijdag avond een kort tochtje van Akkrum naar Goingarijp, nieuwe fok gehesen.  Simon en Djuna stranden met het openbaar vervoer in Joure, een opstapbus betekent kennelijk dat je je van te voren moet melden.

afgekeken van SAIL America Vespucci
afgekeken van SAIL America Vespucci

Palaver

Bij het palaver worden de laatste instructies medegedeeld:   8 deelnemers ;  parcours 1-2-3-1-3-1-2-3 , wedstrijdvlaggen worden getoond. Rattenstaart betekent uitstel van de start. De wind is matig. De eerst wedstrijd prachtig  op tijd over de startlijn en tweede geëindigd. Vriendelijk verzoek om te reven ingewilligd om een gelijkwaardigere wedstrijd te kunnen varen; met dramatische gevolgen. Met afgezwakte wind ten einde raad het rif er zeilend uitgehaald om überhaupt te finishen. De derde wedstrijd 7e en binnen gespeeld door de Bril-Jantjes op het water bij de laatste boei. De ‘Douke van Martena’ was  niet aan de startlijn verschenen wegens onenigheid. Top; dat ze als muzikanten wel aanwezig waren op het  feest ’s avonds. Na de schippersmaaltijd in de Klokkenstoel speelden ze de zaal plat met hun aanstekelijke repertoire.

Volgende morgen  herindeling van de taken aan boord. Simon helmstok,  Arnoldine en Robbert achterdek, Maud onvermoeid aan de grootschoot, Djuna bakstagen, Aletha fok.

Maud
Maud

Eerste start gecompliceerd met een aanvaring de Gudsekop/Nooitgedacht ( kras en verbogen lierhendel) en de Hinde scheurde de fok. Bij de lunch werd bezwaar aangetekend en een en ander uitgebreid doorgepraat.

De Vriendschap had een geweldige laatste start en lag tot aan de laatste bovenwindse boei in eerste positie. Om de concurrentie achter ons te laten ( mn de Hinde) werd er hard gestreden aan boord. Het werd spannend en toen bleek de Bonte Joost in de weg te liggen (op weg naar boei 3 en wij naar boei 2), waardoor we uit moesten wijken. In een oogwenk was de overwinning verloren gegaan, jammer.

De Hinde ging er met de trofee vandoor.

Gescheurde fok Hinde
Gescheurde fok Hinde
Simon
Simon

Met Simon als schipper zijn we heerlijk voor de wind in het middagzonnetje terug naar Workum gevaren. Een trotse papa wachtte ons op met fototoestel in de inthiemasloot bij het pontje.

Simon je bent geslaagd, je zag als enige net op tijd dat de mast van de leucothea nog overeind stond bij de brug. Volgend jaar weer?

inthiema sloot
inthiema sloot

Aletha

Verslag Strontrace 2009

Strontrace 2009

Eindelijk is het er van gekomen. We hebben de strontrace gevaren met Vriendschap. Ik was zelf al eens mee geweest op de Rust met Frans Eisenloeffel als schipper. Bernard en Peter hebben hem al meerder malen gevaren. Peter heeft de race der races zelfs al 1 of 2 keer geschipperd op de Rust. We wilden alle 3 graag weer eens meedoen en na vorig jaar toen Jelle Reid de Jong met ons scheepje had gevaren was het voor ons duidelijk. Nu nog een vierde man. Dat werd Simon, de oudste zoon van Bernard. Dat bleek een heel goede keus. Het was een fantastisch evenement. Helaas zijn we ondanks een heel goede 4e tijd als laatste geclasseerd. We hadden een aantal minuten gestoomd op een plek waar dat niet is toegestaan. Jammer, maar heel terecht.

Strontrace 2009

De start was op maandag om 13:00 gepland. Een en ander duurde wat langer omdat de schippersvergadering wat uitliep en omdat de shanty-koren van geen ophouden wisten.

Strontrace 2009

De zware klasse mocht eerst vertrekken. Het gevolg was dat wij op de 4e plek liggend geen vaart konden maken.

Strontrace 2009

Uiteindelijk kregen we vrije wind en konden we gang lopen. Hieronder enkele foto's van het de stichting zeilvaart Warmond.

Strontrace 2009 Strontrace 2009 Strontrace 2009 Strontrace 2009 Strontrace 2009 Strontrace 2009

Het eerste stuk konden we Johannes nog achter ons houden, maar daarna maakte hij een slim klapje naar de hoge wal en was hij weg. We zagen hem pas weer in Warmond waar hij net wegvoer toen wij aankwamen.

Strontrace 2009

Strontrace 2009

Na Haarlem werden we allerhartelijkst ontvangen in Spaarndam in de prachtig gerestaureerde Kolksluis. En we kregen onreglementair erwtensoep aangereikt. Ons is verzekerd dat iedereen dat had aangenomen :-). Het smaakte geweldig, maar we zagen er wel moe uit!

Strontrace 2009 Strontrace 2009

Na Spaarndam konden we door naar Buitenhuizen. Dat ging moeizaam door de vele hoge bomen op de oostelijke oever. Uiteindelijk hebben we op de motor het Noordzeekanaal bij nacht getrotseerd. Niet te geloven dat we dat 25 jaar geleden zonder moter en alleen een paar olielampjes als navigatieverlichting hebben getrotseerd. Peter en ik hadden de eerste wacht.

Op het Buiten-IJ hebben we geankerd tot we 5 uur hadden geneutraliseerd. Achteraf had ik de bemanning iets eerder moeten wekken, we hebben met opstaan een kwartiertje verloren. Kennelijk had iedereen wel zijn slaap nodig. Bernard en Simon namen de wacht over zodra we onder zeil waren. We hebben daar voor het eerst gereefd en dat was nodig. Volgens track en trace voeren we constant tussen de 7 en 8,5 knoop met ruime wind.

Helaas waren we onbekend met de 'nieuwe' situatie bij de sluizen bij Enkhuizen. We raakten daar verzeild bij de keien op lager wal. En omdat ons dopje soms op zulke hoge golven slecht overstag wil hebben we de motor bijgezet. Dat kostte ons helaas een goede klassering. Na de sluis ging alles heel voorspoedig. We waren na 6 uur en een paar minuten van het Buiten-IJ naar It Soal gespeerd. Dat is onwaarschijnlijk hard.

Het was werkelijk schitterend om na zo'n tocht en zo'n nacht naar het gasvuur van de vuurtoren van Reid te varen met het ochtendgloren erachter!

Het binnenlopen ging wat minder voorspoedig. Het was in de wind op, dus moesten we bomen. We hadden daarvoor de mast gestreken. Maar om de één of andere reden kregen we het schip geen meter vooruit en ook niet in de wind op. Simon had na een minuut of 5 ineens door wat er aan de hand was. De dirk hing om een boeitje. Hieruit bleek dat we toch wel moe waren.

Toen we om 8:07 op woensdag voor de steiger lagen bleek dat we 4e varen en dat we een zuiver zeiltijd hadden van 41:47. Dat zou in de voorgaande 4 jaar snel genoeg zijn geweest om te winnen :-). Dat kun je natuurlijk niet vergelijken. We hadden dit jaar een heel gunstige wind. Volgend jaar zal het dus zwaarder worden!

Strontrace 2009

Strontrace 2009

Maandag is het zover. We doen mee met de Strontrace. Peter, Bernard, Simon en ik! Het wordt zo als het er nu naar uit ziet licht weer. Voor diegenen die de Strontrace niet kennen. Het is een historisch zeilevement dat dit jaar voor de 36e keer wordt gehouden. Het is een race voor tradiotionele schepen van Workum (Friesland) naar Warmond (bij Leiden) en weer terug. Het is altijd laat in oktober en vaak zwaar. Ik heb hem zelf een keer eerder gevaren met de Rust na Arbeid, destijds met Frans Eisenloeffel, Bernard, Peter en een zeeman van wiens naam ik niet meer weet. Frans had hem bij Weismuller opgeduikeld.

Frans was schipper en kok. We zagen hem niet veel bovendeks, hij was vooral hazen aan het bereiden. Er kwam een constante stroom lekkers naar boven. Dat hield ons toen wel 3 dagen en nachten op de been.

Reid de Jong is bedenker en aanstichter van dit fantastische evenement (net als gelijktijdig de beurtveer en de visserijdagen).

Jullie kunnen ons vanaf maandag 12 uur volgen via de track en trace site van de race.

Vorig jaar heeft Jelle Reid de Jong (de zoon van) de wedstrijd gevaren met ons scheepje.

Mattenschippersrace 2009

Mattenschippersrace 2009

Beetje laat, maar toch. Uit mijn geheugen een verslag van de Mattenschippersrace.

Aan boord: Peter en Maud, Bernard (schipper), Coby, Jikke, Antonin, Rob (ten Berg) Rob, Ivo en Rens

De ploeg was wat kleiner dan andere jaren, dat zou harder werken worden. Het weer was natuurlijk fantastisch. De grote schepen zouden net als vorig jaar weer 1 uur en 3 kwartier voor ons starten. Gezien de omstandigheden wisten we dat we er een kluif aan zouden hebben om ze te achterhalen. De loting was heel guntig voor ons. We startten als eerste. En we waren ook vliegend weg en namen een grote voorsprong. De Dankbaarheid had ongunstig geloot. Desondanks liepen die iedereen heel hard voorbij. We hadden ze op het Giethoornse meer al bijna langszij. De slag om de Walengracht was ongemeen spannend. Al bomend bleven we boord aan boord tot op de Beulaker. Op de Beulaker waren ze ons aan de wind te snel af. Volgend jaar een nieuw grootzeil!

De rest van de race was een pleziertochtje maar de Dankbaarheid achterhaalden we niet meer!

Mattenschippersrace 2009 Mattenschippersrace 2009 Mattenschippersrace 2009 Mattenschippersrace 2009

Wedstrijd Goïngarijp

In het weekend van 8 en 9 september 2007 is er op initiatief van Rutger van Slobbe, de trotse eigenaar van de Nooitgedacht een skûtsje-wedstrijd voor scheepjes tot 15 meter georganiseerd door de WSV Goingarijp (waarvoor dank!).

Wij zijn 14.98m en mochten dus mee doen. Aangezien 'lengte loopt' en wij dus ongeveer de langste zouden zijn, dachten we wel een kans te hebben. Het was een fantastisch evenement met een heel leuke en ontspannen sfeer.

Voor ons was het al weer heel wat jaren geleden (IFKS 1987) dat we met een skûtsje een Olympische driehoeksbaan op binnenwater hadden gevaren. Het is ons goed bevallen maar het was ook een bevestiging om het schip toch niet meer op wedstrijdzeilen in te richten.

De Doeke van Martena (dielnimmer IFKS) is natuurlijk wel helemaal op wedstrijden ingericht en bovendien ook maar een paar centimeter korter dan 15 meter. En die kunnen we dan eigenlijk helemaal niet bijhouden. Bart Siegers was gelukkig zo sportief om met zijn kleine fok en een rif in het grootzeil te varen, zodat we hem dan toch bijna konden bijhouden.

De eerste dag waren er twee races met een verrassende uitslag. De Nooitgedacht, de trots van Rutger, bleek sneller dan de 'Doeke'. Heel leuk voor Rutger. En ook sneller dan wij dus. Wij begonnen toch wat te twijfelen aan ons zeil. Moeten we misschien niet ook...

's Avonds was er een geweldig feest in de Klokkenstoel. De bemanning van de Doeke beschikt over een gitaarband. Ze begonnen met een kleine pauze, maar daarna waren ze niet te stuiten, ballads, Hans Teeuwen-klassiekers, meezingers, het Fryske volkslied!

In één woord geweldig. Na afloop van de eerste dag heeft Rutger ook besloten om met een enkel rif te gaan varen om ons ook een kans te geven. Heel lief natuurlijk, maar wij vonden dat echt niet nodig. Afijn, hij was niet te overtuigen van het tegendeel, dus wij hadden zondag ook een kans. Dat bleek ook. We hebben mede dankzij de fantastische start van Peter, de telfout van Bart (hij was een minuut te laat bij de start) en het rif van Rutger gewonnen. Voor de uitslag maakte dat niet meer uit:

  1. Nooitgedacht - Rutger van Slobbe, 5 punten
  2. Doeke van Martena - Bart Siegers, 6 punten
  3. Vriendschap - Peter van der Schaaf, 7 punten

Helaas ben ik momenteel even twee van de namen van de andere 3 skûtsjes die ook onderling strijd hebben geleverd vergeten. 1 van de drie was in ieder geval "Gjin sinne sûnder moanne" of was het nou "Gjin moanne sûnder sinne", mooie naam!

Onze bemanning:

Ester Vrij
Simon van Hemert
Marjon Olijdam
Bernard van Hemert
Jette Jansen
Peter van der Schaaf
Rob Meerwijk

En de 2e dag aangevuld met:

Wouter van der Schaaf
Maud van der Schaaf
Jochem van der Schaaf
en de honden!

Els Dikhof heeft de foto's gemaakt

Wedstrijd Goïngarijp Wedstrijd Goïngarijp Wedstrijd Goïngarijp Wedstrijd Goïngarijp Wedstrijd Goïngarijp Wedstrijd Goïngarijp Wedstrijd Goïngarijp Wedstrijd Goïngarijp