Stuur een e-mail om te boeken of meer informatie te ontvangen.

Opstappen tijdens zeilactiviteiten
Je bent van harte welkom aan boord op de avond voor vertrek.
Tijdens de weekeindtochten vanaf 20:00 uur of de waddentochten vanaf 18:00 uur.
We verwachten je, tenzij anders vermeld of in overleg, uiterlijk om 10:00 op de ochtend van vertrek aan boord.
Zie de informatie over onze tarieven.

Turfrace 2013

Turfrace 2013

Op vrijdag 27 september start om 7:30 uur de 29ste Turfrace vanuit het park Groot Leerust te Warmond….Aan boord liggen 2 nieuwe vaarbomen van Prins. Van de kwaliteit (soepel, dun, ligt lekker in de hand) wordt iedereen blij. Skutsje Vriendschap vaart voor de eerste keer mee tussen de Westlanders en Kagenaars. Op een geheime waterkaart staan alle jaagmogelijkheden aangegeven door schipper Martijn en Janneke die vooraf de route hebben verkent en alle voorbereidingen hebben gedaan. De wedstrijdcommissie van Stichting Zeilvaart Warmond heeft overlegd: men heeft besloten het reglement niet aan te passen. Wel kunnen we gezien de grootte en diepgang van het schip, dispensatie krijgen voor een halve kop. Dus als je zes mannen en drie vrouwen aan boord hebt (9 personen) dan tellen die voor 7,5 koppen, een halve kop meer dan volgens de reglementen toegestaan. Wacht even, tellen vrouwen aan boord maar voor 1/2 mee???? Daar gaan ze spijt van krijgen!

Aan boord: Martijn (schipper) Janneke, Coby, Vivienne, Paul, David, Marjon, Aletha en Jantien (zat)

Aldus: Bij het ochtendgloren voeren 5 vrouwen en 3 mannen weg van de kade in Warmond; nog enigszins onbekend met wat ons die dag te wachten staat. NO wind kracht 2-3 en nog maar 46 km te gaan naar Watersportvereniging Vinkeveen Abcoude aan de Baambrugse Zuwe.

vroege start

Op de ringvaart van de Haarlemmermeer polder is het eindeloos wilgen knuffelen en dan snel de jaaglijn weer op spanning brengen. Er past maar een voet tussen de wortels en de waterkant en soms haal je een nat voetje. Menig keer zit de jaaglijn vast in een struikje, 2 x blijft er een vaarboom in de modder staan en moeten we terug. Maar we geven de moed niet op. Het weer is fantastisch; de jaagploeg wordt tijdig ververst en van energie en van het nodige vocht voorzien en iedereen loopt stevig door. Na de lieve woorden van Paul door de marifoon mogen we zeilend door de brug.

Ruim voorbij het aquaduct bij Uithoorn wordt duidelijk dat we de eindstreep alleen kunnen halen door de motor te starten. De werkdag van de sluis en brugwachters zit er namelijk bijna op. Zodra het laatste schip de lange Wapper in zicht is; komt de jaagploeg op een heel smal steigertje aan boord en varen we gezamenlijk door de lieflijke kronkels van oude waver en de winkel. Net na zonsondergang worden we door de wedstrijdleiding vrolijk verwelkomt in de haven met een bittertje en hapje en een bloemetje. Binnen 7 minuten gezamenlijk aan tafel, want de overige deelnemers hebben gewacht en de vrijwillige koks staan te popelen om uit te serveren. Onder het genot van de track en trace en foto's van de dag op een groot scherm evalueren we de dag. De timing van het op en afspringen gaat steeds beter maar gang houden is belangrijk; dus morgen sneller een boompje erbij! Moe maar voldaan duiken we in onze slaapzakken. Hoofd op je kussen en zzzzzz…

Hulde aan de koks

De volgende ochtend is het gezellig druk bij het clubhuis, tentjes van de waterscouts worden afgebroken. De wedstrijdleiding heeft besloten dat Vriendschap als eerste mag starten en met een minuut tussenpauze tussen de volgende schepen. Met een zak turf rent de hele bemanning naar de steiger; trossen los en gaan. Eerst een boei ronden op het meer. De wind is zwak en voor bomen is het te diep. We worden achtervolgt door pramen met weinig diepgang die kunnen roeien. Welke voorrangsregel geldt er hier eigenlijk:

a. ruimte voor de wal en bakboord wijkt voor stuurboord

of:

b. is een zeilschip met een roeispaan in het water een roeiboot en heeft het zeilschip voorrang.

Welke voorrangsregel geldt hier?

Martijn houdt zich bij zijn standpunt, maar uiteindelijk wijken we alle twee om een aanvaring te voorkomen. De provinciale brug draait niet en plots moet de mast omlaag. Beetje krap; maar ach .. het past.

Afwisselend wordt er voor de wind gezeild en wringen we ons onder bruggetjes; bediende bruggen, ondiepe sloten van het westland en de bollenstreek. Een enthousiaste sluiswachter zet de sluis vol open om iedereen zo snel mogelijk te schutten, we passen maar net met gestreken mast die iets opgetild moet worden over de sluisdeuren en houden de opsteker op cm afstand. De wilgen van gister laten we links liggen en varen de gloednieuwe sluis in Vrouweakker binnen. Ruim op tijd binnen om van het zonnetje op het achterdek te genieten en kennis te maken met de bemanning van andere schepen. In het cafe bij de Tolhuissluis wordt hutspot geserveerd en het toetje is gesponsord.

Alweer een prachtige avond.

Zondag uitslapen want we de wind is ruim (kracht 4/5) en we mogen niet voor de kerk uit gaat in Warmond bij het theehuis aanleggen. Eindelijk is Vriendschap als relatief zwaar schip met een hoge mast in het voordeel en stormen we op de finish af. Toch is het op de track en trace uiterst spannend wie er gaat winnen. Met een recordtijd gooit Vivienne de turf op de palet

Finish; turfzak op de kant