Ga naar inhoud

Stuur een e-mail om te boeken of meer informatie te ontvangen.

Opstappen tijdens zeilactiviteiten
Je bent van harte welkom aan boord op de avond voor vertrek.
Tijdens de weekeindtochten vanaf 20:00 uur of de waddentochten vanaf 18:00 uur.
We verwachten je, tenzij anders vermeld of in overleg, uiterlijk om 10:00 op de ochtend van vertrek aan boord.
Zie de informatie over onze tarieven.

Klussen

Nieuwe zeilen gehesen 17 mei 2020

Het is weer een stralend weekend als Peter, Coby en Antonin de vallen in de blokken scheren en de matrassen aan boord brengen. Steeds meer zin om te zeilen, na al die weken thuis beeldschermwerken en weekenden klussen op afspraak met max 3 personen om aan boord de 1.5 m afstand te kunnen houden.

Nieuwe zeilen gehesen 17 mei 2020 Nieuwe zeilen gehesen 17 mei 2020

Nog 1 weekend te gaan..

Maar er kan alleen nog gevaren worden in familieverband of met huisgenoten.

Antonin en familie zijn de gelukkigen met Hemelvaart.

Op zaterdag 17 mei komt Eef helpen om de nieuwe zeilen uit te pakken, nog glad gestreken door de zeilmaker UBS sails in Medemblik. En daarna kan Bernard eindelijk het nieuwe grootzeil hijsen!

Nieuwe zeilen gehesen 17 mei 2020 Nieuwe zeilen gehesen 17 mei 2020

Zondag maken we met een minimale bemanning een korte proefvaart over de Fluessen. Stevig windje, dus nog wel gereefd, maar het zeil staat prachtig, met een stil achterlijk. Genieten!

Aletha

Nieuwe zeilen gehesen 17 mei 2020

Voorjaar 2020

Voorjaar 2020

Vroeg in het vaarseizoen alle 9 bruggen besteld bij de provincie voor zaterdag 7 maart. Binnendoor via Bolsward-Wommels-Winsum over naar de werf in Franeker. De motor startte gelijk zonder problemen en de eerste brugwachter melde zich al bij het schip in de havenkom van Workum dat hij er klaar voor was. Wij (Aletha, Bernard en Bert-Jan) nog snel de kerstverlichting opgeborgen en losgegooid. Tuf, tuf met de mast plat richting het noorden. De brugwachters staan te popelen op deze prachtige voorjaarsdag. Overal vlotte brugbediening en weinig wind, de inschatting van de vaartijden klopten niet helemaal en we zijn ruim een uur te vroeg in Wommels. Hier waren 3 brugwachters en 4 pogingen nodig om de brug in beweging te krijgen na de winterslaap, maar verder dus een voorspoedige tocht.

Er staan weer een aantal winterklussen op de lijst.

Op de werf eerst de giek nog van boord getild en het beslag van de grootschoot eraf gehaald. Rob komt morgen de giek kaal halen met de bandschuurmachine. Maar voordat de giek weer gelakt kan worden moet ze een aantal dagen drogen en 2 slechte plekken gerepareerd worden met gelijmd oregon. Omdat er op zondag geen herrie gemaakt mag worden op de werf wordt het verlijmde deel met de handschaaf weer tot rond hout geschaafd. Net als in de vorige eeuw.

Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020

Het eerst volgende weekend was er een Air B&B geboekt in Franeker en de werf Nieko heeft een kraan geboekt om Vriendschap uit het water te halen ( zie logboek klussen 2019). Er is een andere kat met een kortere dissel, dus moest de opsteker eraf om bij de dissel te komen. Achter het schip blijft er dagenlang uit de kielbalk water druppelen = een gaatje. Dat stuk staal gaan de lassers van de werf vernieuwen. Maar verder ziet het onderwaterschip er prima uit.

We vermoeden een pandemie maar zijn nog onwetend wat dat voor iedereen gaat betekenen de komende weken, maanden. Beetje zorgen of het allemaal weer gaat lukken in 3 weekenden, want er zijn ook afmeldingen onder de helpende handjes wegens verkoudheid en ziekteverschijnselen en onzekerheid. Het Corona virus is nu ook in NL geconstateerd en de nieuwe overheidsmaatregelen zijn het gesprek van de dag.

Maar met 1.5 m afstand van elkaar en vaker je handen wassen en in je elleboog niezen kun je nog wel schuren bikken en slijtlaagjes aanbrengen op een 15 meter lang skûtsje zonder elkaar in de weg te lopen.

In het eerste weekend: schoon, ontvet, gekrabt en roest gebikt op dek en rondom + 2 laagjes menie op de kale plekken. Ook de kale plekken van het onderwaterschip kregen 2 laagjes ( zilver en zwart). Andere jaren zagen de zwaarden er na een seizoen uv-licht en zout water er niet meer uit. Maar dankzij de nieuwe zwaardhoezen zit de lak er nog goed op en hoeven de zwaarden dit jaar niet kaal geschaafd alleen licht opgeschuurd te worden. De zwaarden, settleboarden en helmhout en worden ook roerblad licht opgeschuurd en opnieuw gelakt. Jeroen van de ABC werf Amersfoort komt het nieuwe schuifluik passen. Hij noemt de zonnige werf net een speeltuin.

Op de terugweg gaan we afsluiters halen voor de WC aan boord. De winkel heeft uit eigen voorraad een wasbakje gebouwd bij de ingang. We lachen een beetje schaapachtig om hun inventiviteit, maar krijgen ook gelijk een beetje voorproefje van wat ons thuis te wachten staat. Op de terugweg zegt de radio dat per direct alle horeca dicht gaat. Gister nog uit eten geweest in Franeker, dat voelde nog veilig.

Het tweede weekend ziet de wereld er anders uit. Door de lockdown zijn de supermarkt en bouwmarkt nog net open. Alleen noodzakelijke werkzaamheden buitenshuis gaan door en iedereen is alerter. Ook op de werf komt Corona dichterbij. Overnachten in Franeker is plots niet meer mogelijk. Het aantal klussers per dag is beperkt. Wie zich goed voelt en het risico aandurft komt met eigen vervoer en werkt met een klein ploegje. Maar een dagje klussen is een welkome afwisseling als de rest van de week hele dagen verplicht thuis zit en alle overige activiteiten (behalve thuiswerken achter de computer) zijn afgelast.

We bedenken leuke manieren om elkaar op afstand te begroeten. Koffiedrinken doen we gezamenlijk buiten in de luwte, want in het koffiekantoortje kun je geen afstand houden en het sociale aspect is minstens zo belangrijk. Zo is het toch nog gezellig vrienden van Vriendschap en werfmensen weer te zien. Net als voorgaande jaren, maar toch anders.

Thuiswerken kan ook. Terwijl de blokken in de achtertuin in Arnhem een 3e laagje lak krijgen, wordt er in Amersfoort op het binnenplaatsje het mastboord geschuurd. En als je dat dan verneemt via de signal app, ben je toch ook een beetje samen aan het werk.

En ziedaar een glimmend scheepje: mooie giek, nieuwe okan zwaardstrijkers, vlak gebikt en gevet onder de kachel en achterste kooien, mooi bruin/zwart geschilderd rondom en onderwaterschip in de anti-fouling. Afsluiters waterdicht en dan is ze klaar om weer in het water te worden getild.

Vriendschap wordt pas 12 april teruggevaren naar Workum en strandt voor een niet draaiende spoorbrug; hoewel er bijna geen treinen meer rijden in de Coronacrisis. Gelukkig kan Rob het schip op een normale werkdag wel naar de eigen ligplaats brengen waar het een tijdje in quarantaine blijft. Niet omdat we er ziek van zijn geworden maar omdat de wereld om haar heen stilligt.

Het contact onderling gaat nu via de app, mail en videobellen. In april/mei komt er af en toe iemand aan boord ( niet meer dan 3 tegelijk) om gewoon even aan boord te zijn. En schroefjes, schuifluik, klampjes, zwaardvallen, waterstag, giekbeslag, kacheltje te bevestigen. Schoon te maken of de vloer te witten, hydraulin op de huik etc etc. Alle scheepjes en huizen en tuinen worden vertroeteld omdat er nog niet gevaren/gerecreëerd kan worden.

We missen de wind in haren, maar verder geen klagen.

En de lente weet van niets.

Aletha

Ps met dank aan alle (thuis) klussers

Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020

Hoe gaat de nieuwe leucothea heten?

Hoe gaat de nieuwe leucothea heten?

Na vele jaren trouwe dienst is de lekke leucothea naar de vuilstort gebracht (snik) en vervangen door een tweedehandse die we op marktplaats hebben gevonden.

Weer een paar dagen klussen; sleepoog omzetten, nieuwe vlonders en bankje. En bij wijze van experiment is de kabelaring ondersteunt.

Op 5 mei mocht ze voor het eerst mee de Waddenzee op.

Wie heeft er een goede naam voor de nieuwe leucothea?

Hoe gaat de nieuwe leucothea heten? Hoe gaat de nieuwe leucothea heten? Hoe gaat de nieuwe leucothea heten? Hoe gaat de nieuwe leucothea heten? Hoe gaat de nieuwe leucothea heten?

Klusweekenden 2019

Klusweekenden 2019

De werf was er nog niet klaar voor, maar er was al wel een klusweekend gepland. Op de kluslijst stond prioriteit 1; het vlak achter de mast. Toen we na aankomst vrijdag alvast beginnen met bikken kwam er plots een straal water naar binnen. Het vlak was aldaar zo dun dat we het niet dicht kregen met houten pen en snel cement. Ook na een tweede poging snelcement in een kistje gieten blijft er water naar binnen sijpelen. Gelukkig had de werf een betrouwbare elektriciteitsvoorziening en dompelpomp opdat iedereen alsnog "rustig" kon gaan slapen in de B&B 3 km verderop.

Op zondag ging de wind voldoende liggen en kon het scheepje uit het water worden getild. Ze bungelde tussen hemel en aarde en het lekwater druppelde uit het lek terug in het kanaal , toen de hijskraan ermee ophield?!! Dat hadden we nog nooit meegemaakt, en de kersverse werfeigenaar Gabriel ook niet. Na de nodige telefoontjes met Nico hadden we het euvel gediagnostiseerd: diesel was op.. Na nog wat telefoontjes hadden we ook ontdekt waar het opvoerpompje zat en de ontluchter, en niet veel later liep de kraan weer als een zonnetje. Een half uur later staat Vriendschap stevig op blokken op het droge. Het schoonmaken, bikken (Ruth slaat nog een gat) , schuren en kaal halen met de bandschuurmachine gaat nog door. En dan komt de menie, owatrol en lijnolie weer uit de verfkist voor de eeuwige strijd tegen de roestplekken.

Ondertussen zijn ook elders winterklussers bezig (geweest)

  • Thuis hangen de blokken in de serre voor een aantal laklaagjes en reparaties
  • Bij het botenbouwcentrum Amersfoort heeft Taco de opdracht gekregen om een nieuwe gaffel te maken. De koekoek en het schuifluik krijgen er een laklaagje en de wiebelende plank van het kuipje wordt recht gestoomd. Bernard werkt er aan een nieuwe klik die pas later dit jaar zal worden onthuld
  • Het grootzeil wordt voor herstelwerkzaamheden naar de zeilmaker gebracht.
  • Op marktplaats wordt een enkelwandige leucothea gevonden en opgehaald. De lekke leucothea wordt naar de vuilstort gebracht na vele jaren trouwe dienst 😦
  • De tijken worden gewassen en gevouwen
  • Het oude naambord krijgt een mooi plaatsje op de buitenkant van de schuur thuis
  • De huik gaat onder de naaimachine
  • Het hekje van het schuifluik wordt ondergedompeld om de verfresten te verwijderen voor het galvaniseren
  • De kompasverlichting wordt gerepareerd

Nadat het vlak is doorgemeten wordt op basis van de resultaten besloten 7.5 m2 = 9 spantjes te vervangen door 6 mm staal, dan hebben we de komende 20 jaar droge voeten. Goed voor de stabiliteit, goed voor de nachtrust. Terwijl Marijn de platen staal eruit haalt krijgen wij schokkende foto's van Wouter toegestuurd: een schip zonder bodem. Als dat maar weer goed komt.

Het volgende weekend is het goed klusweer en gaat een ploeg (Eef, Enrieke, Lisan, Jesper, Coby en Peter) hard aan het werk om het schip schoon en vetvrij te krijgen voor de laswerkzaamheden verder kunnen. Ze slapen op de Eendracht.

Na de voorjaarsvakantie komen Martijn, Otto, Bert-Jan, Els en Peter het vlak na uitgebreid ontvetten van binnen in de alu-primer en hibuilt zetten en worden alle spanten gekit. De onderzijde wordt in de antifouling gezet. Het vetkoord in de schroefas gland wordt vervangen, nieuwe leertjes op de zwaardgeleiders bevestigd. Roer in de lak. De zwaarden nog een paar laagjes.

En dan nog een weekend met Martijn, Bernard, Aletha en Pieter voor nog meer laagjes, schoon maken en het opnieuw pas maken van de houten vloer. Plus het aan boord brengen van de matrassen,vallen etc uit de loods. Martijn hangt de blokken en stagen alvast in de mast die nog op de kade ligt. Als de werf het schip in balans heeft hangen in de hangbanden en haar richting het kanaal wil zwenken, stokt de kraan en wordt de tewaterlating weer uitgesteld.

Het volgend weekend ligt ze m.b.v. een gehuurde kraan in het water en kan er eindelijk opgetuigd worden. Het is prachtig droog binnen en buiten als we van Franeker via Harlingen naar Workum varen. Ook de sluis en brugwachters reageren enthousiast op onze marifoon verzoeken, want nog niet alle bruggen draaien automatisch voor april.

Bedankt alle klussers, dankzij jullie handige handjes kan het nieuwe vaarseizoen weer beginnen.

Aletha

Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019

Het eerste beste steigertje

Het eerste beste steigertje

Er waren geen gegadigden om te varen na een intensieve zachtebedrace.

Maar waarom zou je niet gewoon een weekendje aan boord kunnen vertoeven. Jopie Huisman museum bezoeken en dan met zijn tweetjes op de motor door de bruggen van Workum varen. Na 500m links aanleggen bij het eerste beste steigertje in het open friesche landschap. Complimenten van de buurman in ontvangst nemen die onze aanleg maneouvre heel relaxed en beheerst vondt en ons voor een drankje aan boord uitnodigde. Heel gezellig.

Goed plan..

Het weer was tenslotte prachtig, de vogeltjes komen je opzoeken (grouwe kwikstaartjes) en bootjes varen langs.

Perfect!

Bernard en Aletha

PS Alleen relaxen lukt natuurlijk niet. Er zijn altijd kleine klusjes aan boord te doen. De luiken open, nog natte spullen van de ZBR en halfwinder gedroogd in de zon. Bankjes in de kuip uitgeruimd en roest gebikt. Laagje verf aangebracht, vlondertjes geschrobt en ook even gezwommen.

2018 Maart - Klussen in Franeker op de werf Nieko

In de havenkom van Workum lag Vriendschap in diepe winterslaap, omringd door ijs. Het oorspronkelijke plan om vrijdag al naar Franeker te varen moest worden afgeblazen want hoewel de dooi al had ingezet, gold er nog een vaarverbod op de Friese wateren.

Weekend 10/11

Zaterdagochtend was het dan zover. De motor startte als een zonnetje dankzij de oplettendheid van Rob in de wintermaanden en het nieuwe zonnepaneel dat de accu heeft gevoed. Het ijs kraakte voor de boeg en grote platen schoven over elkaar. Verderop was het vaarwater vrij en de brugwachter draaide op verzoek..
Rob en Bernard gingen naar de werkplaats om de gaffel kaal te halen en de (kast)deurtjes onder handen te nemen.

Tufftufffff.. Martijn, David, Aletha en Ruth gaan op weg naar de werf in Franeker via Sneek en de Zwette. Het landschap is nog kaal en dor en de koude hangt nog in de lucht. Al varend wordt er geschrobd en geschuurd ter voorbereiding van een grote opfrisbeurt van het roefje en het ruim.
Nico de werfbaas ontstemt want we hadden vergeten hem in te lichten over de dag vertraging. We slapen aan boord van de gastvrije Ouderzorg die aan de kade van de werf Nieko ligt afgemeerd voor een nieuwe mast. Nog een spelletje regenwormen en dan vroeg naar bed.

https://www.zeilcharter.nl/1318/zeilen_met_eenmasttjalk_Ouderzorg_vanuit_Harlingen.html

Zondag ochtend wordt Vriendschap uit het water getild met de kraan. Toch altijd weer even een spannend moment. De inhoud van de verfkist wordt geïnspecteerd op alle kleuren verf en soorten lak en nog bruikbare kwasten. Een tripje naar de Karwei voor een voorraad schuurpapier + kleurenwaaier + 4 eierkistsluitingen en het voorbereidende werk kan beginnen.

Weekend 17/18
Een nieuwe ploeg helpende handjes arriveert op tijd voor de koffie. Lisan heeft gember kluscake gebakken. Peter+ collega Fiona, Els, Pleun, Bernard,Aletha, Coby ,Simon en Wouter werken gestaag aan de items op de kluslijst. De roest verdwijnt net als voorgaande jaren beetje bij beetje onder de owatrol en menie. Buiten waait een ijzige noordoosten wind en de verf droogt maar langzaam. Maar aan de lange tafel van de Ouderzorg is het weer vanouds gezellig en worden vele raadsels opgelost bij een goed glas (thee).

Weekend 24/25
Birgitta en Joris en Pieter helpen mee. Ruth heeft thuis de settleboorden en koekoek gelakt, Rob de gaffel en blokken. Op de keukentafel in Amersfoort ligt al een week een helmhout in de weg, gevolgd door roeispanen. Uit de werkplaats van Rob komt een opvallend mooi en stevig trapje tevoorschijn. Aan boord staat een doos met nieuwe zwemvesten.

En in de loods is een prachtig scheepje van binnen en van buiten geschilderd waar je het nieuwe vaarseizoen mee gezien wil worden.

De nieuwe naamborden "Vriendschap 1910 Workum" zijn nog in de maak en worden later dit seizoen verwacht. De lettergrootte is zorgvuldig overlegd en zodra er een vrij uurtje is verdwijnt Bernard naar het botenbouwcentrum in Amersfoort aan de Eem om er een lettertje bij te gutsen.

2018 Maart - Klussen in Franeker op de werf Nieko

Afgesleten, geroest of verweerd wordt weer als nieuw en anders vervangen.

Dank aan iedereen

Aletha

2017 Werf Nieko -Strak in de lak

Op de werf Nieko in Franeker is er ook dit jaar weer geschuurd, geklust, geverfd, gebikt en preventief onderhoud gepleegd. Niet in de loods zelf, want op een paar cm na kon de trailer de draai niet maken om Vriendschap naar binnen te rijden. Er lag een groot schip in de weg. Gelukkig werkte het weer mee en kon er 2 weekenden in het zonnetje buiten worden geschilderd. Het middelste weekend was regenachtig.

Met dank aan: Nico (van scheepswerf Nieko); Bas Krom; polyesterburen; Peter, Bernard, Coby, Martijn, Pieter, Lisan, Rob, Diewertje, Antonin, Els, Simon, Elena, Jesper, David, Wouter, Vivienne, Aletha.

het is weer voorjaar; warm en geel
het is weer voorjaar; warm en geel

Een korte indruk van de voortgang:

  • electra is opnieuw aangelegd; 2 hoofdschakelaars in het navigatiekastje; zonnepaneel; LED verlichting en USB opladers (Bas Krom)
  • het roerblad is gestript en onder water opnieuw in de polyester en net als het onderwaterschip in de anti fouling
  • onder de mast roest gebikt en in het vlakkenvet gezet
  • de zwaarden hebben binnen in alle droogte een x-aantal lagen lak gekregen
  • alle bomen een paar keer, prachtig dun in de lijnolie, de fokkeloet eens uit zijn marrellijn gehaald en onderhanden genomen
  • naam/zettelborden hebben ook meerdere lagen lak gekregen
  • romp zit helemaal strak in de lak; voor het dek hebben we de grijze anti-slip verf gebruikt, in de kuip hebben we grijze (ietsjes donkerder) hoogglans gebruikt; beter slijtvast
  • binnen is de vloer wit geschilderd, schrootjes en ruim gepoetst
  • gasstelletje gerepareerd
  • scharnier deurtje vervangen
  • smijtmik gemaakt
  • de BB-zijstag van de opsteker hebben we gericht, is nu te lang
  • de nieuwe website is "live", compleet met geheel vernieuwde vaarkalender (met speciale dank aan Rob)
preventief onderhoud aan het roerblad
preventief onderhoud aan het roerblad

Vriendschap ligt nu te stralen in de zon. Nieko heeft meer plek op de wal dan in het water en zal haar vrijdag 7 april in het water leggen voor het optuigen.

Aletha

Overtocht in februari

Overtocht in februari

Samen met Antonin heb ik het schip vandaag van de mooie ligplaats bij de kerk naar Yndyk gevaren, waar Bas Krom de elektra verder gaat professionaliseren! Het was een schitterende tocht, tussen 2 vorstperiodes door. Nog niet alle ijs was weg, dus afmeren was niet heel makkelijk. Maar met weinig wind en een waterig zonnetje was het een aangename eerste tocht.

08Dec2012 De eerste klusdag

Het was een stralend koude zaterdag in december toen Simon en ik in Franeker aankwamen voor de eerste klusdag van het seizoen…

08Dec2012 De eerste klusdag

We troffen het scheepje aan in diepe winterslaap. Onder de spreekwoordelijke maagdelijke deken witte sneeuw lag ze in diepe rust. De langsstromende ijsschotsen schuurden langs haar huid een zorgen binnen voor een gezellig kabaal. Tsja, we waren wat laat, maar het was onvermijdelijk: nog éénmaal moesten we haar echt wakker schudden; we hadden namelijk de motor en de diverse afvoeren nog niet winterklaar gemaakt… Ze sputterde wat tegen, maar na enig aandringen onzerzijds en gepruttel van haar kant startte de motor dan toch, en kon ze zich zoover wakker schudden dat ze haar teugjes antivries haperend en pruttelend kon inslikken. Daarna verzonk ze ogenblikkelijk weer in dieper rust, ze was al weg toen wij haar even later bij de mast instopten met een lekker warme, dichtgetapete kraag om haar te behoedden voor al te veel inregenen dan wel insneeuwen… Tot volgend voorjaar, lieve Vriendschap!

Maar voor ons geen winterslaap! Heel wat houtwerk staat mooi droog in Nieko’s loods. Samen tilden Simon en ik de giek naar het winterzonnetje buiten, om haar daar helemaal kaal te halen met schraper en bandschuur. Daarna hebben we het roer ook helemaal kaal gehaald. Beiden kunnen nu lekker uitwasemen en drogen, om over een paar weken laag na laag beschermd te worden met een mooie “woodcoat”. En dan straks nog de zwaarden, helmhout, settleboorden en bomen… ;-) Intussen was Nieko druk doende om de kerstverlichting in de kraan te hangen, maar tussendoor had hij nog even tijd om met ons van gedachten te wisselen over de onderlijkspanner en de restauratie van het kacheltje.

08Dec2012 De eerste klusdag

Tegen zessen stapten we geheel bestoft maar ook geheel tevreden in de auto terug naar het zuiden. De kop is eraf, de winterklussen staan op de rit! Wie doet er mee de komende maanden? Meld je aan op de kluskalender!

Bernard

Reactie van Vivienne op 11 december 2012 om 22:30 uur

Ha Bernard en Simon,
Een goede start! Mooie foto’s zo; ze lijkt wel een bruidje zo in die witte jurk. Komend weekend gaan we verder met klussen; hopelijk ook zo mooi weer als jullie hadden; kunnen we lekker veel doen.
Groet, Vivienne

Op naar de lente!

Na heel wat laswerk ook naden smeren en verven;
We maken er een heel kunstwerkje van; op naar de lente!

aletha verft een prachtig kunstwerk!

Op naar de lente!
Op naar de lente!
Op naar de lente!
Op naar de lente!

Nooit meer roest - Maart/April 2011

Zout water, schurend zand en veel zuurstof hebben de huid van het 100-jarige scheepje doen roesten dwars doorheen de epoxy van Braspenning (daterend van rond 2000). Tijd om de strijd opnieuw aan te gaan. Het hele dek, de den en het potdeksel worden kaalgestraald; het berghout alleen op de plekken waar de klinknaden niet meer volledig dicht zijn. Zorgvuldig dichten we alles af met houten luikjes, zeil en duck-tape. Dan begint met stralen, stralen en nog meer stralen. Guus van de werf kan zijn geluk niet op.

Nooit meer roest - Maart/April 2011

Na afloop scheppen we eerst het zand weg, vervolgens vegen we het weg en tot slot zuigen we de laatste beetje weg. Dan nemen we de schade op; altijd toch meer slechte plekjes dan je hoopt. maar bij nader inzien niets onverwachts. Dus, aan het lassen. Hier en daar een nieuw plaatje erin. De naden die al te zeer open staan worden zorgvuldig dichtgelast; de rest zullen we later met wonderkit afdichten. Op zoveel laswerk is de werf niet berekend, en er worden extra lassers aangerukt, maar toch duurt het nog ruim twee weken voor we helemaal tevreden zijn en we het scheepje klaar kunnen maken voor het schilderen. Inmiddels zijn Simon, Rob en ik volleerde slijpers / las-assistenten geworden:

Nooit meer roest - Maart/April 2011

Naden van het mastluik zijn zorgvuldig dichtgelast

De drie klusweekenden kennen weer de aloude gezelligheid, waarbij de koffiepauzes met suikerbrood in het zonnetje en het gezellig samenzijn ’s avonds bij de Herderin en in het Boerendiekhuus minstens even belangrijk zijn als de productieve uurtjes van Rob, Rien, Antonin, Vivienne, Aletha, Coby, Simon en mijzelf. De tijd die we moeten wachten tot het laswerk klaar is wordt goed benut door de bomen, mast en Leukothea in flink wat lagen te zetten en het motorruim een grote beurt te geven. Maar als we dan eindelijk in de spuitloods liggen kunnen we helemaal los! Eerst primer spuiten, dan zorgvuldig alle naadjes kitten, en pas dan kunnen we aflakken. Nu we weer bij nul kunnen beginnen hebben we gekozen voor een slijtvaster twee componenten verfsysteem en iedereen wordt eerst vrolijk, dan high van de oplosmiddelen. De roze olifantjes vliegen je om de oren. Of het daaraan ligt of aan de noeste arbeid, ze wordt me toch een partij mooi! Ik roep dat ze nog minstens vijftig jaar mee moet, tot Simon’s generatie er klaar mee is. Simon risposteerd dat hij zijn kinderen misschien ook wil laten zeilen op het skutsje… Reden temeer dus om nog even secuur door te zetten in de overtuiging dat ze zal hierna nooit meer zal roesten…. Echt waar!!!

Nova Zembla in de polder, 22 Februari 2011

Nova Zembla in de polder, 22 Februari 2011

Bernard, Simon en Aletha hebben het schip van Stavoren naar de werf in Hasselt gevaren. Met een ijskoude wind uit het zuidoosten en een temperatuur van rond het vriespunt was de gevoelstemperatuur dik onder nul. Max een half uurtje varen p.p. en dan snel weer naar binnen opwarmen bij de kachel. Het opspattende water bevroor onmiddellijk op het voordek en al gauw waren trossen en opsteker gehuld in een prachtige laag ijs. Het IJsselmeer was leeg , de koers was richting een bleek voorjaarszonnetje. Op het Zwarte water werden de deels vastgevroren ijsschotsen alsmaar dikker en steeds moeilijker te ontwijken, tot we als een ijsbreker 2 km lang een weg moesten banen door 3 cm dik en krakend  ijs. Dat maakte deze tocht wel heel bijzonder, fantastisch en berekoud ….

Nova Zembla in de polder, 22 Februari 2011 Nova Zembla in de polder, 22 Februari 2011 Nova Zembla in de polder, 22 Februari 2011

Nieuwe fok

Nieuwe fok

Vandaag is de nieuwe fok ingemeten. Hij wordt eind juni, begin juli geleverd. Ik ben benieuwd. We hebben deze keer goede afspraken gemaakt over de reef-afstand. Verder wordt de schoothoek wat lager waardoor we het achterlijk niet zo dicht trekken. Dat is beter voor de twist van het zeil. Ik ben heel benieuwd wat De Vries Sails in Makkum er van maakt! Het wordt weer een zeil dat net als het grootzeil het midden houdt tussen een toerzeil en een wedstrijdzeil.

De nieuwe fok
De nieuwe fok
 
Aan de wind op nieuwe fok
Aan de wind op nieuwe fok

Start van het nieuwe seizoen

Start van het nieuwe seizoen

Afgelopen vrijdag hebben Bernard en ik bij winterse temperaturen het schip naar de werf in Franeker gebracht. We liggen daar de komende 2 weken bij Scheepswerf Nieko op de helling om lekker onderdak te kunnen schilderen.

Start van het nieuwe seizoen

Starten

Het schip heeft de winter goed doorstaan. De matrassen en de meeste spullen liggen bij Cornelie op de zolder naast de oude varkensstal. Vriendschap zelf heeft alle strenge vorst goed doorstaan. Er is niets stukgevroren. De motor startte in één keer. De start-accu die ik had meegenomen was niet nodig.

IJsbergen

De week ervoor waren er nog 2 vrachtschepen vastgelopen in het ijs voor de vuurtoren van Reid. Toen wij voeren was dat nog goed te zien. Langs de Friese kust lagen nog complete ijsbergen. Dankzij de harde noordoostenwind van de dagen voor onze tocht was het meeste ijs gelukkig wel weggewaaid naar lager wal.

Waddenzee

Het was heerlijk om weer buitengaats te zijn. Het moest helaas op de motor. Het is niet te doen om voor één tochtje helemaal op te tuigen. Het was met een rustig windje desondanks prachtig. We hadden laag water. De zeehondjes lagen speciaal voor ons op de banken net naast de geul.

Danny en Claudia

Toen we vlak bij Harlingen waren ging mijn telefoon. Het was mijn broer met zijn vriendin uit Baarn. Ze stonden toevallig op de dijk de hond uit te laten. Ze waren onderweg naar een vriend op Vlieland. De foto's die zij gemaakt hebben vanuit Harlingen houden jullie nog tegoed.

Start van het nieuwe seizoen Start van het nieuwe seizoen Start van het nieuwe seizoen

In de kraan

De kraan van Nieko oogt niet meer piepjong, maar hij trekt het elke keer weer prima. De foto's spreken boekdelen. Heel mooi is te zien hoe het onderwaterschip van onze Piipster 'nergens' stilstaat. Nu 2 weken schilderen en dan weer lekker varen. Met pasen optuigen en het eerste weekend!

Start van het nieuwe seizoen Start van het nieuwe seizoen Start van het nieuwe seizoen Start van het nieuwe seizoen

Reactie van Vivienne op 23 maart 2010 om 22:18 uur

Hoi!
Wat een leuke eerste tocht en fijn dat het dikke ijs het scheepje heel heeft gelaten. (‘t was wel heerlijk schaatsen deze winter). Wat een mooi scheepje toch. Ik heb zin om komend weekend weer het nodige schuur- en lakwerk te komen doen.
Groet, Vivienne

Einde van een succesvol seizoen

Het is weer een prachtig seizoen geweest. We hebben bijna alle weekenden kunnen varen vanwege de grote belangstelling.

Einde van een succesvol seizoen

Themaweken

Door de themaweken hebben we ook heel veel nieuwe mensen mogen verwelkomen dit jaar. De reacties waren heel positief. Ons concept waarin eenvoud en enthousiasme voorop staan slaat erg aan bij onze gasten. We hebben zelf ook met veel plezier gevaren dit seizoen. Dank daarvoor!

Aftuigen

De laatste klus van dit jaar is aftuigen. We hebben dat een paar keer uitgesteld vanwege slecht weer en harde wind, maar het moet er nu maar eens van komen. We kunnen de spullen bij Cornelie in de schuur kwijt. Dat is mooi, want lekker dichtbij.

Klussen

Volgend voorjaar starten we weer met klussen. Ieder die zin heeft kan komen helpen. De verwachting is dat we dit in de laatste van 2 of 3 weken maart zullen uitvoeren.

Naar Franeker

Naar Franeker

Zaterdag 7 maart, mijn verjaardag, hebben Coby, Eefke, Rens en ik Vriendschap van Workum naar Franeker gevaren. Helaas op de motor, maar het was gelukkig wel stralend weer.

We hebben toch nog wel een paar dingen meegemaakt. Coby was wat laat, omdat ze het autoportier met draaiende motor in het slot had laten vallen. Daar was de wegenwacht nodig. Daardoor was het helmhout ook wat later en moest in improviseren. Onderweg schrok Rens zich rot omdat zijn reddingsvest ontplofte. Ten slotte moesten we bij de Koningsbrug wachten op een reuzetransport.

Impressie:

Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker Naar Franeker

Nieuw grootzeil

Nieuw grootzeil

We hebben vandaag een nieuw grootzeil besteld voor Vriendschap. Het zal gemaakt worden door De Vries Sails te Makkum. We hebben gekozen voor een toerzeil met wedstrijdeigenschappen. Dat moet ons gaan helpen bij de Strontrace van 2009!

Nieuw helmhout in de maak

Al jaren kijk ik verlekkerd naar die stoere massief eiken helmhouten rondom mij heen. En Bij elk helmhout denk ik; mooi, maar dit zou ik toch net iets anders willen...

Nu gaat het dan gebeuren! Gerard heeft een niet-te-tillen massieve eiken balk geregeld, en gisteren hebben we er in zijn ruime loods de kettingzaag in gezet... Het is mooi hout, geen scheuren, rustige nerf, paar hoefijzers maar (zoals Gerard de knoesten noemt), en nu al herken ik de rode vlam.

Straks nog de lintzaag, vervolgens de droogkamer, en wellicht hebben we dan tegen het einde van het seizoen ons nieuwe, massief eiken helmhout...

Nieuw helmhout in de maak

Reactie van Rob Meerwijk op 3 maart 2009 om 18:20 uur

Bernard! Dat zie er mooi uit. Kan bijna niet wachten tot het einde van het seizoen…

Winterslaap

Terwijl het scheepje in Workum heel rustig in het ijs ligt, is Job druk bezig om de blokken te verwennen. Hij moet een nieuwe I-pod verdienen dus hij gaat net zo lang door tot hij genoeg geld verdiend heeft. Na vier lagen glimmen de blokken als nooit tevoren en hebben we hem maar gestopt...

Winterslaap Winterslaap

Binnenkort hoop ik wat te melden te hebben over het nieuwe helmhout... En in Maart gaan we bij Nieko in Harlingen de helling al weer op!

Optuigen 2008

Het laatste weekend van Maart, met echte maartse buien maar ook zon ertussendoor, tuigden Marjon, Joost en ik het scheepje weer op. Rob was ziek, maar kon nog wel de luiken en ander spul brengen.

Optuigen 2008

Terwijl Marjon en Joost aan het stoeien waren met splitsen en takelingen, heb ik nog de hele vloer eruit gehaald en overal de restjes van de werf weggezogen. Na vier stofzuigerzakken vol klinknagelkoppen en slijpsel was ik klaar en kon de vloer er weer in.

Optuigen 2008

Handig, zo'n vrije steiger

Optuigen 2008

Het zit bijna goed, jongens! Het zit nog maar een klein beetje gedraaid! Nog even doorzetten!

Halverwege de zondag waren we klaar en hadden we eventueel nog een stukje kunnen zeilen, maar de wind was zo hard en de buien zo frekwent dat we besloten het maar rustig aan te doen en nog wat opruim- en schoonmaak werkjes af te ronden.

Mooi, alles klaar voor het eerste vaarweekend, begin april!

Op de werf, en weer in Workum...

We hebben ruim twee maanden op de werf bij Nieko in Franeker gelegen.. Dat was luxe: eindeloos kunnen schuren en schilderen... In vele samenstellingen is er elk weekend en ook in de Kerstvakantie door heel veel mensen geklust... Zie foto's beneden...

Op de werf, en weer in Workum...

Simon zet het zwaardbeslag er weer op nadat we het SB zwaard 'in vorm' hebben gezaagd...

Op de werf, en weer in Workum...

Job bewaakt de loods

Op de werf, en weer in Workum...

Joost maakt de nieuwe dekluiken, Jette haalt de giek kaal

Op de werf, en weer in Workum...

Vivienne schildert het vooronder, ... en de kooi gelijk ook?!

Op de werf, en weer in Workum...

Marjon doet de dirk

Op de werf, en weer in Workum...

Zo komt Rob mooi overal bij...

Op de werf, en weer in Workum...

Rob ten Berg perkoleumt de giek

Op de werf, en weer in Workum...

Ber houdt het overzicht...

Op de werf, en weer in Workum...

Opwarmen in de 'Bedrijfskantine'

Op de werf, en weer in Workum...

's Avonds eerst gezellig koken in ons pensionnetje... Rob heeft schijnbaar alles onder controle...

Op de werf, en weer in Workum...

Daarna ouderwets sjoelen

Op de werf, en weer in Workum...

En dan nu het werk van Nieko, de eigenlijke reden om zo lang op de werf te liggen: de hele hoekrand van de den wordt vervangen. Prachtig strak! en geen kans meer op roestvorming...

Op de werf, en weer in Workum...

Moet natuurlijk nog wel allemaal geschilderd worden maar het ziet er prachtig uit...

Op de werf, en weer in Workum...

De bolders achter zaten enkel nog met plamuur vast, dat is nu ook heel wat steviger en kan weer 50 jaar mee...

Reactie van Rob Meerwijk op 10 maart 2008 om 13:30 uur

Leuk dat we toch weer wat mooie foto’s van het klussen hebben. Er is veel gebeurd dit jaar. We willen alle mensen die zijn komen helpen weer hartelijk bedanken!!!

Skutsje terug in Workum!

Afgelopen donderdag hebben Jette en ik, net voor de storm die vrijdag losbarstte, het scheepje van Franeker naar Workum gemotord. We gingen buitenom want we hadden van te voren geen waterkaart van Friesland bij de hand en konden dus niet op tijd alle bruggen bespreken. Het vertrek was moeizaam want deksel van de wierpot was ergens voor de kerst bij het winterklaar maken verwijderd, en alles is zovaak van hot naar her verplaatst dat we die met geen mogelijkheid terug konden vinden. Na ruim een uur zoeken hebben we de moed opgegeven en hebben we de wierpot ge-by-passed. Er stond weinig wind en we waren zo goed gekleed dat we de dozen kachelhout die ik meegenomen had niet aangesproken hebben. Half uur sturen, half uur opruimen, poetsen, zagen; zo bleven we voldoende warm.

Voorbij Kornwerd bleek dat we ook geen IJsselmeerkaart meer aan boord hadden, en aangezien het best heiig was en ze alle boeitjes bij de ondiepten voor de Friesche kust weggehaald hadden, kwamen we daar nog even bijna vast te zitten! Was een mooie lagerwal geweest met die storm van vrijdag! Maar afgezien hiervan verliep de tocht probleemloos… We hadden het zelfs zo warm dat we in de havenkom nog een borreltje in de kuip namen voor we naar ons B&B togen voor een warme douche. Op vrijdag nog een paar uur gepoetst en het scheepje geschut en naar haar vaste nieuwe ligplaats gebracht. Nog een paar weekjes en dan kan ze weer los!

Het schiet op

Hey Vriendschippers,

Met dank aan heerlijke ontvangst, eten, borrel, slapen en ontbijt bij Rob en Carol hebben Coby en ik lekker een weekendje kunnen klussen.

Zaterdag heeft Nieko nog een gaatje dichtgemaakt tussen het gangboord en het (ouder) motorruim, net onder het potdek en een oogje op de opsteker bijgeplaatst.

Scheepje is nu buitenzijde geheel en al geschilderd, behalve SB-boeisel buiten, op overgang kuip-gangboord, zit nog maar één keer bruin (op de lasnaad) en antifouling onder de blokken waar het schip op ligt.

  • bruin en zwart is helemaal rond,
  • antifouling is nu ook helemaal rond
  • binnenzijde boeisel, incl. overgang op dek zit in grijs,
  • kluipvloer zit in grijs
  • kontengeel is gedaan
  • roer en zwaarden hebben aan beide zijden weer in een laagje Perkoleum
  • dirkje is van binnen in vlakkenvet en menu, en vloer is weer teruggeplaatst, nog niet helemaal klaar

Aan de buitenkant hoeft eigenlijk alleen nog het dek (Nieko bestelt wat potten dekkenverf).

Natuurlijk hebben we nog meer op de kluslijst, maar wat op de werf was gepland is een heel eind op weg.

Groet,

Peter

Reactie van Jikke van Ewijk op 23 januari 2007 om 19:55 uur

Jongens, wat ziet de site er weer mooi uit met zo’n logboek. En wat heeft iedereen (behalve ik …) hard geklust! Ik ben benieuwd hoe mooi het scheepje er weer bij ligt. Wanneer kan ik weer komen varen?
(Het vaarschema van de Gudsekop staat alweer online hoor!!! :-P)
Ik kom graag weer wat weekeindjes (wad)varen. En ik heb mijn vader beloofd dat ik dit jaar een weekeinde op het wad plan waar hij bij kan zijn. Dus kom maar op met dat vaarschema!
Tot op het water!
Groetjes, Jikke

Verslag 2e klusweek

Er hebben zich nog veel meer mensen in de klub van de echten gatenbikke(r/l)s gemeld. Ons jongste lid is Job. We bleken voor bij aan weerszijden van de loefbieter nog een aantal zeer dunne plekken in het vlak te hebben. Dit is door Lasser Sven nu mooi dichtgelast.

Het vlak zit weer helemaal in de antifouling, boven water is alle roest behandeld. De eerste laag verf zit al op het boeisel en deels ook op het berghout. De kuip is helemaal geschilderd. De roef is deels af. De zwaarden zijn (bijna) klaar, net als het roer. Daar moet alleen het staal nog een tweede laag zwart hebben.

Het team van de tweede week bestond uit Simon, Job, Jochem, Wout, Rob ten Berg, Jette, Bernard, Peter en Rob.

Nu nog 2 weekenden stevig doorpakken en dan is Vriendschap weer klaar voor een nieuw prachtig seizoen!