Winnaar Zachtebedrace 2019

Heel veel zeemijlen afgelegd in 72uur.

 

Bij het palaver donderdag 26april2019 onder het afdakje van het toiletgebouwtje op de dijk in den Den Oever kijkt ieder verlangend naar het uitzicht over de Waddenzee. Lekker frietje met vis eten en om 19:00 door de startlijn. Wat zal ons te wachten staan? Is je zeilkleding waterdicht? Genoeg droge sokken mee? Slaaptekort? Wat is de beste strategie? Eerst naar oost of toch eerst op het westelijk wad punten scoren?

De wedstrijdleiding geeft nog wat laatste aanwijzingen en een weerpraatje, daarna mogen we alleen nog het weerbericht op de marifoon uitluisteren. Het lijkt wel of alle schippers iets anders hebben gehoord. De windrichting is variabel. De windkracht neemt toe en daarna weer af, maar wanneer precies weet niemand want er komt een lage druk gebied aan. Paar regenwolken die ook weer op lijken te lossen in de verte.  Het lijkt wel of alle schepen iets anders hebben gehoord. Pas na afloop van de race zijn de keuzes pas goed te zien op de track en trace.

Vriendschap zet koers naar de Mokbaai (2 punten). Donkere wolken aan de horizon en een strook ondergaande zon. We krijgen ditmaal zowaar toestemming over de marifoon en telefoon van alle autoriteiten om baai in te varen, maar militaire argusogen kijken toe vanuit hun vaartuig aan stuurboord.  Saluut door de fok te laten zakken in de overstag om de boei ter ronden en dan snel weer naar buiten onder Texel door.

Het is heerlijk rustig zeilweer, maar geen maan. Ruim na middernacht is het bewolkt en de ingang van de Cocksdorp slecht te vinden. In de verte zien we een vaag wit schijnsel van de kerktoren met de verrekijker. Maar ook dat licht gaat om 1 uur ’s nachts uit. Als we de eerste staakjes eindelijk hebben gevonden lopen we na HW vast en houden het om 3:00 voor gezien. De steiger in zicht maar voor nu onbereikbaar. Bedtijd.

Bij daglicht ziet de geul er met laag water heel anders uit dan de staakjes aangeven. We trappen er ieder jaar weer in de modder. Met vereende kracht prutsen en bomen naar de steiger. Plastic vlaggetjes zijn eigenlijk niet verantwoord in deze tijd van groeiend bewustzijn over de vervuiling van de zee.

Halve wind naar buiten. Onze stuurvrouw bijt op haar lip en de spanning aan boord is op ieders gezicht te lezen. Rakelings langs de Vriendschapston die we maar liefst 3 keer met bezemsteel kunnen aantikken. Deze acties waren goed voor 7 punten! Althans dat dachten wij, maar na de finish blijkt dat we de RG12 ton hadden moeten hebben….

Wauw, perfecte timing. Eerst nog even 8 min ankeren in het Langegat onder Vliehors. En dan precies met HW en weinig stroming parcours rondje Vlieland gevaren in slechts 42 min. Gezwaaid naar de EB130 en op aanvaringskoers met de UQ37. Genieten volop want het zonnedek is weer geopend.

Haven van Terschelling invaren gaf wat opstopping want de veerdienst vertrok > 5 min te laat (15:30 volgens schema) en we gaan net buiten de vaargeul bijliggen in afwachting van een vrije doorgang in het havenhoofd. Met toestemming van de Brandaris met halve wind erin en eruit. Koers Oosterom voor de vaargeul peiling bij O42 ( leuke uitdaging met minimaal 10 metingen met het peillood de diepte van de geul in kaart brengen).

Relaxed! Tot we bijna op een zandbank lopen naast een groene boei, niets is zeker in het zeegat en de vaardiepte kan nogal veranderlijk zijn in het Boschgat weten we uit ervaring.

Deze ZBR staat wat ons betreft in het teken van het haasje over met de Trui/ BU130. Vaar je lekker achter hun heklichtje aan om Piet Schreve, gaan ze treuzelen tot wij ze inhalen en zij zich op ons lichtje kunnen richten. Gaan wij een paar uur later slapen, komen zij ons weer achterop, en vertrekken s ochtends natuurlijk net wat fanatieker vroeger dan wij, inmiddels wat bedaarder dan de Delftse jonge honden. Trui weer voorop. Maar ja, weinig water (en veel wind) dus haalt Vriendschap Trui weer in op de Zwarte Haan… Echter, deze langdurige wind en buien wordt ons wat teveel (bedaard als we zijn) en we besluiten te ankeren in afwachting van beter weer. Blijkbaar denkt Trui er net zo over, dus een poosje later komen ze weer een paar honderd meter vóór ons liggen. Laten we dat over ons kant gaan, of komen we toch weer in actie? We besluiten tot het laatste en kruisen twee klapjes in de Meep met de stroom mee om dan gauw weer een rustig plekje op het Jetjeszand op te zoeken, net vóór de Trui…

 

 

Inmiddels zegt het laatste weerbericht dat morgen alles beter wordt… hopen dat het dit keer hierbij blijft! Vooralsnog brandt de kachel en eten we heerlijke pannenkoeken!

 

Al met al een onstuimige zaterdag ( koningsdag ) met windvlagen misschien wel tot 8 bft wat hard werken is om koers te houden op laag water. Omslaan is zo’n gedoe. Met 3 riffen in het GZ en 1 in de fok is de voortgang matig. Iets te vaak de rode onderkant van het skûtsje gezien ( de zwarte anti-fouling die we er normaal op smeren was op). Onze (in) spanning werden wel beloont met een prachtige volledige regenboog.

Zondag ochtend 28 april 2019 vroeg op en om 4:00 verder. In de Vliestroom is het daarentegen windstil en zakt de halfwinder in. Cyclonaal krimpende wind en 360 graden zicht met wolken rondom. Iedereen krijgt de kans te bomen over het inschot en de plaat “het zachte bed”. Ondertussen tikt de klok in de roef opvallend hard. Ze herinnert ons eraan dat elke minuut telt en alle behaalde punten komen te vervallen als we na 19:00 finishen in den Oever. De BU130 en de zeehonden achtervolgen ons. Het is 15:30u. Duimen of een gebedje dat er op tijd weer wind komt.

Gelukt,net op tijd binnen rond 18:00 voor een zelf gebrouwen overwinningsbiertje en om de laatste 2 deelnemers ( waaronder de Trui) op de dijk te verwelkomen. Op de dijk gonst het van de sterke verhalen en komen we erachter dat de Vriendschapston punten worden afgetrokken van het punten totaal.

Bernard, Peter, Martijn, Vief, Enrieke, Aletha, Pieter, D en C mogen de wisseltrofee platbodem zeilen ZBR mee naar huis nemen

 

De uitslag ( overige deelnemers zijn uitgevallen door motorgebruik of niet reglementair gefinished)

1 Vriendschap ( skûtsje)

2 BU130 (botter)

3 AM1 (botter)

4 EB58 ( botter)

5 UQ37 ( aak)

Bonus een paar mooie foto’s genomen door de vuurtoren wachter van de Brandaris

Aletha

 

 

 

 

Geef een reactie