Klusweekenden 2019

De werf was er nog niet klaar voor, maar er was al wel een klusweekend gepland. Op de kluslijst stond prioriteit 1; het vlak achter de mast. Toen we na aankomst vrijdag  besloten alvast  te beginnen met bikken kwam er plots een straal water naar binnen. Het vlak was aldaar zo dun dat we het niet dicht kregen met houten pen en snel cement. Ook na een tweede poging snelcement in een kistje gieten blijft er water naar binnen sijpelen. Gelukkig had de werf een betrouwbare elektriciteitsvoorziening en dompelpomp opdat iedereen alsnog “rustig”  kon gaan slapen in de B&B 3 km verderop.

Op zondag ging de wind voldoende liggen en kon het scheepje uit het water worden getild. Ze bungelde tussen hemel en aarde en het lekwater druppelde uit het lek terug in het kanaal , toen de hijskraan ermee ophield?!! Dat hadden we nog nooit meegemaakt, en de kersverse werfeigenaar Gabriel ook niet. Na de nodige telefoontjes met Nico hadden we het euvel gediagnostiseerd: diesel was op.. Na nog wat telefoontjes hadden we ook ontdekt waar het opvoerpompje zat en de ontluchter, en niet veel later liep de kraan weer als een zonnetje.  Een half uur later staat Vriendschap stevig op blokken op het droge. Het schoonmaken, bikken (Ruth slaat nog een gat) , schuren en kaal halen met de bandschuurmachine gaat nog door. En dan komt de menie, owatrol en lijnolie weer uit de verfkist voor de eeuwige strijd tegen de roestplekken.

Ondertussen zijn ook elders winterklussers bezig (geweest)

  • Thuis hangen de blokken in de serre voor een aantal laklaagjes en reparaties
  • Bij het botenbouwcentrum Amersfoort heeft Taco de opdracht gekregen om een nieuwe gaffel te maken. De koekoek en het schuifluik krijgen er een laklaagje en de wiebelende plank van het kuipje wordt recht gestoomd. Bernard werkt er aan een nieuwe klik die pas later dit jaar zal worden onthuld
  • Het grootzeil wordt voor herstelwerkzaamheden naar de zeilmaker gebracht.
  • Op marktplaats wordt een enkelwandige leucothea gevonden en opgehaald. De lekke leucothea wordt naar de vuilstort gebracht na vele jaren trouwe dienst  🙁
  • De tijken worden gewassen en gevouwen
  • Het oude naambord krijgt een mooi plaatsje op de buitenkant van de schuur thuis
  • De huik gaat onder de naaimachine
  • Het hekje van het schuifluik wordt ondergedompeld om de verfresten te verwijderen voor het galvaniseren
  • De kompasverlichting wordt gerepareerd

Nadat het vlak is doorgemeten wordt op basis van de resultaten besloten 7.5 m2 = 9 spantjes te vervangen door 6 mm staal, dan hebben we de komende 20 jaar droge voeten. Goed voor de stabiliteit, goed voor de nachtrust. Terwijl Marijn de platen staal eruit haalt krijgen wij schokkende foto’s van Wouter toegestuurd: een schip zonder bodem. Als dat maar weer goed komt.

Het volgende weekend is het goed klusweer en gaat een ploeg (Eef, Enrieke, Lisan, Jesper, Coby en Peter) hard aan het werk om het schip schoon en vetvrij te krijgen voor de laswerkzaamheden verder kunnen. Ze slapen op de Eendracht.

Na de voorjaarsvakantie komen Martijn, Otto, Bert-Jan, Els en Peter het vlak na uitgebreid ontvetten van binnen in de  alu-primer en hibuilt zetten en worden alle spanten gekit. De onderzijde wordt in de antifouling gezet. Het vetkoord in de schroefas gland wordt vervangen, nieuwe leertjes op de zwaardgeleiders bevestigd. Roer in de lak. De zwaarden nog een paar laagjes.

En dan nog een weekend met Martijn, Bernard, Aletha en Pieter voor nog meer laagjes, schoon maken en het opnieuw pas maken van de houten vloer. Plus het aan boord brengen van de matrassen,vallen etc uit de loods. Martijn hangt de blokken en stagen alvast in de mast die nog op de kade ligt. Als de werf het schip in balans heeft hangen in de hangbanden en haar richting het kanaal wil zwenken, stokt de kraan en wordt de tewaterlating weer uitgesteld. 

Het volgend weekend ligt ze m.b.v. een gehuurde kraan in het water en kan er eindelijk opgetuigd worden. Het is prachtig droog binnen en buiten als we van Franeker via Harlingen naar Workum varen. Ook de sluis en brugwachters reageren enthousiast op onze marifoon verzoeken, want nog niet alle bruggen draaien automatisch voor april.

Bedankt alle klussers, dankzij jullie handige handjes kan het nieuwe vaarseizoen weer beginnen.

Aletha

 

Geef een reactie